2009-11-17, 00:57
Medlem
Tjena.

Har Windows XP x64 och kör nu på safemode för att skriva det här inlägget.

Jag kan just nu inte komma in när jag startar upp vanligt. Allting funkar bra först, jag ser XP ladda, men efter det blir det svart på skärmen när man ska välja användare. Jag har bara en användare med lösenord och jag märkte att jag fortfarande kan logga in men utan att se vad som händer. Så allting är alltså igång i bakgrunden, det är bara det att skärmen är svart.

Jag testade innan ett program, Radmin 3.4. Det är nåt sorts fjärrstyrningsprogram som jag tänkte skulle komma till nytta. Hursomhelst så testade jag programmet genom att ställa in att jag ska fjärrstyra den dator jag redan sitter på, vilket såhär i efterhand känns sjukt korkat. Sedan öppnade jag Radmin Viewer och skrev in password osv och då blev det blåskärm och datorn startades om. Det var nu det uppstod problem. Först gick det bra att logga in, ingen svart skärm kom upp varken vid eller efter inloggning. Det var en förjävla låg upplösning, typ 640x420 eller vad det nu är, inte så värst insatt. Samt 4 färger istället för 32 bitar som jag annars kör. Jag startade om igen och det var då det blev svart skärm vid inloggning.

Är det någon som har en ide vad jag kan göra? Kan förövrigt säga att jag nu avinstallerade Radmin i safemode.

Tack på förhand.
Citera
2009-11-17, 01:07
Medlem
Testa logga in i felsäkert och ställ där in en upplösning som din skärm klarar av att hantera. Sedan startar du i normalt läge. Brukar fungera. Normalt sett råkar man ut för svart skärm pga att man ställt in högre än skärmen kan hantera. Bara hoppas det är så enkelt i de här fallet.
Citera
2009-11-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Testa logga in i felsäkert och ställ där in en upplösning som din skärm klarar av att hantera. Sedan startar du i normalt läge. Brukar fungera. Normalt sett råkar man ut för svart skärm pga att man ställt in högre än skärmen kan hantera. Bara hoppas det är så enkelt i de här fallet.

Jo, det där var det första jag testade. Tydligen går det inte att ändra det i felsäkert läge heller av någon anledning. Enda skillnaden är att jag faktiskt kan dra mätaren till andra upplösningar, vilket jag inte kunde förut i vanligt läge innan det blev svart skärm. Problemet är att ingen händer efter att jag trycker apply.

Edit: stavfel.
Citera
2009-11-17, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faderallan
Jo, det där var det första jag testade. Tydligen går det inte att ändra det i felsäkert läge heller av någon anledning. Enda skillnaden är att jag faktiskt kan dra mätaren till andra upplösningar, vilket jag inte kunde förut i vanligt läge innan det blev svart skärm. Problemet är att ingen händer efter att jag trycker apply.

Edit: stavfel.
Inget ska hända visuellt i felsäkert läge. Inte förrän du åter går in i normalt läge.
Citera
2009-11-17, 01:33
Medlem
Hmm, jaså det var nåt nytt. Tack för den, testar genast.
Citera
2009-11-17, 01:43
Medlem
Nej, tråkigt nog fungerade inte det heller. Precis samma sak. Får väl ta och leta upp windows skivan då, är en jävla slarver så det är ett mirakel om jag hittar den.
Citera
2009-11-17, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faderallan
Nej, tråkigt nog fungerade inte det heller. Precis samma sak. Får väl ta och leta upp windows skivan då, är en jävla slarver så det är ett mirakel om jag hittar den.
Har det med drivrutinerna att göra kan du prova fixa det.
I felsäkert läge avinstallerar du programmet för ditt grafikkort, tex Nvidia..., sedan går du in i enhetshanteraren och avinstallerar ditt grafikkort. Starta sedan om datorn.

Vid nästa uppstart har den inga drivrutiner som styr utan kommer att använda Windows inbyggda. Sedan kan du vid behov installera nya drivrutiner från tillverkarens hemsida.
Dessa kan du med fördel hämta innan och spara på skrivbordet så har du dem lättillgängliga.

Om inte detta skulle hjälpa är det ngt helt annat än upplösningen som felar.
Citera
2009-11-17, 03:12
Medlem
hasenfrasens avatar
Man kan även starta upp med enbart VGA-läge, samma procedur som med felsäkert läge fast man väljer "VGA" som startar normalt.
Citera
2009-11-17, 04:19
Medlem
kristerzs avatar
Jag tog ut mitt USB minne när jag hade samma problem, då funkade det! Kanske värt ett test?!
Citera
2009-11-17, 17:16
Medlem
Tidigare förslag på att starta upp i VGA läge är ett utmärkt sätt att få möjlighet att avinstallera applikationer som ställt till det med grafiken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in