Suttit ett bra tag med en kompis och funderat lite kring vad kunskap är och vi har väl kommit fram till det ena och andra. Att det finns olika sorters kunskaper. Varken jag eller han har läst Filosofi så vi kan inte kunskapsteorin, men det är inte frågan, undrar istället vad ni tycker kring kunskap? Kan man veta att något är sant?
Frågorna är lite för generella, för precis som du skrev så finns det flera olika sorters kunskap. Man kan, och jag antar att det inte är alltför ovanligt, dela in kunskap i tre olika områden: episteme, techne och fronesis. Epistme är kunskapen man når inom t.ex. vetenskap. Techne är praktisk kunskap, t.ex. sådant som kan kopplas samman med yrke/arbete. Fronesis är den kunskap man har om hur man lever eller bör leva sitt liv, dvs. någon form av moralkunskap. Någon som är mer beläst än jag vad gäller kunskapsteori/kunskapsfilosofi här inne kan väl kanske förklara lite närmare om hur man kan veta att någonting är sant inom de olika områdena...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!