2009-11-16, 23:49
Medlem
SKIQs avatar
Efter att ha gått i samma skor en längre tid kände jag att det pirrade i stortån när det tryckte på ett visst ställe under tån. Efter ännu några veckors vandrande i samma skor så slutade det med en i stort sett förlamad stortå.
Det stör mig inte direkt. Undrar mest vad som är anledningen till detta.

Har jag slitigt på en nerv?
Är det permanent?
Ska jag bry mig?
Citera
2009-11-16, 23:54
Medlem
Jag har dansat balett i flera år och jag har inte heller någon känsel i mina stortår, är väl nåt jag får leva med och du också.
Citera
2009-11-16, 23:54
Medlem
Zergazils avatar
Nej du behöver inte bry dig. Det där hände under min tid i militärtjänsten, båda stortårna var domnade. Byt skor och stressa ner så kommer känseln tillbaka.
Citera
2009-11-16, 23:59
Medlem
SKIQs avatar
Hehe, ok. Tack för svaren. Har inte oroat mig på något sätt, just stortån måste vara bland det mest ofarliga att tappa känseln i.

Var som sagt intresserad av anledningen framförallt, så om någon skulle vet, låt mig veta.
Citera
2009-11-17, 00:42
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIQ
Hehe, ok. Tack för svaren. Har inte oroat mig på något sätt, just stortån måste vara bland det mest ofarliga att tappa känseln i.

Var som sagt intresserad av anledningen framförallt, så om någon skulle vet, låt mig veta.

Som regel pga tryck på en nerv. Anledning trånga skor ex.vis. Kan även bero på ryggskador som trycker på nerv som går ner i foten. (ischiasnerven strålar från rygg till fot)
När trycket upphör går ofta domningen tillbaka - om den inte varat så länge att det gett obotlig skada.

Stortårna är faktiskt viktigast att ha känsel i då vi är beroende på dom för balansen.
Mvh
Citera
2009-11-17, 02:42
Medlem
U137s avatar
Multipel Skleros- Säg hej till rullstolen...
Citera
2009-11-17, 11:11
Medlem
SKIQs avatar
Usch! Försämrad känsel i nacken och ingen känsel runt svanskotan, är det samma anledningar? Jag befinner mig ofta i sittande position pga att jag studerar och sitter även hemma, antingen vid datorn eller med gitarren. Kan jag ha slitit på stjärt-nerven genom att ha suttit väldigt bakåtlutad och nacken pga gam-nacke?

Jag är lång och smal, inte direkt vältränad men heller inte helt otränad.
Jag har försökt på senare dagar att både sitta och stå med rak rygg!
Citera
2009-11-17, 16:09
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Usch! Försämrad känsel i nacken och ingen känsel runt svanskotan, är det samma anledningar? Jag befinner mig ofta i sittande position pga att jag studerar och sitter även hemma, antingen vid datorn eller med gitarren. Kan jag ha slitit på stjärt-nerven genom att ha suttit väldigt bakåtlutad och nacken pga gam-nacke?

Jag är lång och smal, inte direkt vältränad men heller inte helt otränad.
Jag har försökt på senare dagar att både sitta och stå med rak rygg!

Om du redan har såpass betydande problem ska du se till att få hjälp snarast.
Ja, du har troligen ställt till det själv genom att varit oförsiktig.
Du bör i varje fall skaffa hjälp hos ex.vis en sjukgymnast som kan lära dej hur du ska träna upp muskulaturen på rätt sätt och hur du ska sitta och stå för att inte förvärra problemen. Starka muskler håller skelettet i rätt läge med lite hjälp av dej.
Mvh
Citera
2009-11-17, 16:27
Medlem
SKIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Om du redan har såpass betydande problem ska du se till att få hjälp snarast.
Ja, du har troligen ställt till det själv genom att varit oförsiktig.
Du bör i varje fall skaffa hjälp hos ex.vis en sjukgymnast som kan lära dej hur du ska träna upp muskulaturen på rätt sätt och hur du ska sitta och stå för att inte förvärra problemen. Starka muskler håller skelettet i rätt läge med lite hjälp av dej.
Mvh

Jag kan ju inte direkt säga att det är något problem för mig, men det kanske kommer att leda till just det.
Citera
2009-11-17, 16:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Jag kan ju inte direkt säga att det är något problem för mig, men det kanske kommer att leda till just det.

Det är en stor fördel att förebygga och du är ju medveten om att det inte är så hälsosamt. Dags för träning med andra ord.
Mvh
Citera
2009-11-17, 16:49
Medlem
SKIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Det är en stor fördel att förebygga och du är ju medveten om att det inte är så hälsosamt. Dags för träning med andra ord.
Mvh

Dessutom ska jag snart börja arbeta som hantverkare om allt går enligt planerna, så lite muskler för att stärka rygg och dylikt kanske är att överväga nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in