• 1
  • 2
2009-11-16, 23:11
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
var kan jag hitta det? har frågat både på mitt ica och willys, finns inte

får väl söka mig utanför mina hemaffärer .. testa en annan ica. men i vilken hylla finns det?
Citera
2009-11-16, 23:14
Medlem
Brukar finnas i närheten av kryddor och bakartiklar. Eller ungefär där honungen står, nåt åt det hållet.
Citera
2009-11-16, 23:18
Medlem
Lite ot kankse men vad ska du med kondenserad mjölk till? Baka key lime pie?
Brukar stå på bakhyllan och borde finnas på större Ica butiker annars kan du säkert be dem beställa hem
Citera
2009-11-16, 23:19
Medlem
quaertys avatar
Kondenserad mjölk finns nästan i varenda butik. Undrar om det inte står i anslutning till bakprylarna? Väldigt enkelt att fråga annars.

- Har ni kondenserad mjölk?
- Ja.
- Var hittar jag den?

Verkar märkligt att de inte har det på varken ICA eller Willys. Bor du på en mindre ort?
Citera
2009-11-16, 23:24
Medlem
stilltons avatar
i princip alla affärer som har mer än 3 sorters margarin har även kondenserad mjölk. även om en viss person ur personalen inte känner till det, är jag övertygad om att det finns i exempelvis en willysbutik. be att få prata med någon som sköter konserver istället för mejeriprodukter.
Citera
2009-11-16, 23:40
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cray
Lite ot kankse men vad ska du med kondenserad mjölk till? Baka key lime pie?
Brukar stå på bakhyllan och borde finnas på större Ica butiker annars kan du säkert be dem beställa hem

Ställ den oöppnade burken i en kastrull med vatten och koka en +20 minuter va? Sedan, passa så du inte bränner dig, har du ett supertjusig colasåssubstitut!
Senast redigerad av oyinboz 2009-11-16 kl. 23:42.
Citera
2009-11-17, 11:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Ställ den oöppnade burken i en kastrull med vatten och koka en +20 minuter va? Sedan, passa så du inte bränner dig, har du ett supertjusig colasåssubstitut!
På 20 minuter hinner du tyvärr inte få fram en kolasås. Det handlar snarare om 4 timmer på låg värme, varvid vattnet absolut inte får koka. Vattnet bör också tillsättas kontinuerligt som tiden går för att det skall täcka burkens volym.

I samband med öppnandet av burken så bör den ha svalnat annars riskerar man brännskador. Enklast är att ställa den i kallt vatten en stund (om man har bråttom ).

~Paul~
Citera
2009-11-17, 15:36
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På 20 minuter hinner du tyvärr inte få fram en kolasås. Det handlar snarare om 4 timmer på låg värme, varvid vattnet absolut inte får koka. Vattnet bör också tillsättas kontinuerligt som tiden går för att det skall täcka burkens volym.

I samband med öppnandet av burken så bör den ha svalnat annars riskerar man brännskador. Enklast är att ställa den i kallt vatten en stund (om man har bråttom ).

~Paul~

Vad händer om vattnet börjar koka då?
Citera
2009-11-17, 15:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeGuyR
Vad händer om vattnet börjar koka då?
Är trycket tillräckligt högt så exploderar burken. Jag brukar ha ett lock över och kör på mycket moderat värme.

~Paul~
Citera
2009-11-17, 15:55
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Är trycket tillräckligt högt så exploderar burken. Jag brukar ha ett lock över och kör på mycket moderat värme.

~Paul~
om den ligger i ett vattenbad kommer den inte kunna bli varmare än 100 grader. nu vet jag inte vad kokpunkten för kondenserad mjölk är, men det borde knappast ha skapats nått högt övertryck vid 100 grader.
Citera
2009-11-17, 16:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
om den ligger i ett vattenbad kommer den inte kunna bli varmare än 100 grader. nu vet jag inte vad kokpunkten för kondenserad mjölk är, men det borde knappast ha skapats nått högt övertryck vid 100 grader.
Alltså min tanke är att vattnet som mjölken innehåller (3,2 procent fett) är den övervägande delen i själva mjölksammansättningen. Vattnet torde därför precis som du säger hålla samma temperatur som omgivande miljö, dvs det sjudande vattnet i kastrullen.

Helt klart är att burken expanderar. Det gör den rejält redan när man knappt sjuder burken. Att verkligen vrålkoka skulle jag därför inte rekommendera. Min gissning är att det räcker för burken att explodera under övertryck trots att kokpunkten inte uppnås.

Jag är dock inte en fysist så jag kan ha fel. Någon som känner sig mer manad att svara på det här?

~Paul~
Citera
2009-11-17, 16:28
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
Okej men då vet jag

Nån som vet vad kondenserad mjölk kosatr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in