• 1
  • 2
2009-11-21, 19:58
Medlem
Bagarens avatar
Kallas genrelansering. En farlig metod när den används så fel. Speciellt när generaliseringar förvandlas till sanning fakta och bevis.
Citera
2009-11-21, 20:15
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-d af and
Jag tycker att frågeställningen bör skickas till ett annat underforum eftersom frågan bör betraktas rent matematiskt och inte på ett filosofiskt plan.

Jag håller inte med för fem öre. När och under vilka omständigheter ett påstående kan sägas vara sant eller falskt hör i allra högsta grad hemma i filosofin.

Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Nej, det tycker jag inte. Då är att missköta sig normalt, medans sköta sig är onormalt, så han sticker ut från mängden vilket gör att hans beteende går emot normen.

Om alla svenskar utan 1 skulle älska köttbullar så säger man ändå att svenskar älska köttbullar.

Som sagt, det är en generalisering. Och även om man vanligtvis säger på det viset, så behöver det inte vara korrekt. Om man vill vara korrekt behöver man fråga sig vad "invandrare" i påståendet refererar till. En invandrare, fler invandrare, alla invandrare? Påståendets sanningsvärde är avhängigt detta.
Citera
2009-11-21, 21:12
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Som sagt, det är en generalisering. Och även om man vanligtvis säger på det viset, så behöver det inte vara korrekt. Om man vill vara korrekt behöver man fråga sig vad "invandrare" i påståendet refererar till. En invandrare, fler invandrare, alla invandrare? Påståendets sanningsvärde är avhängigt detta.

Jo, det är sant. Men jag förutser att man menar alla invandrare och att invandrare isåfall skulle vara en specifik grupp människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in