2009-11-23, 13:48
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosstasken
När ska imbecillerna inse att variation från rikssvenskan är välkommet i mediastockholm?
Språkförståelse för våra grannspråk tycks ju vara pinsamt dålig så lyssna å lär så kanske ni kan se på vädret i danmark och norge med en skyet dag.

När ska läsförståelsen bli vanligare vid kommentar här på Flashback? Jag tror ingen inte förstår Tone. Det handlar om varför hon är så obegåvad/konstlad att hon efter typ tio år i Sverige inte behärskar svenska språket.
Citera
2009-11-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeel
Är det han som är så innihelvetes jobbig att lyssna på deras webtv? Satan vad irriterande och störande det är! Tror dom verkligen att folk gillar hans "speciella" röst?

Ja, det är han. Han skulle kunna besegra Sauron genom att uttala R tillräckligt länge.

http://blogg.aftonbladet.se/schlagerblogg
Citera
2009-11-25, 11:42
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
När ska läsförståelsen bli vanligare vid kommentar här på Flashback? Jag tror ingen inte förstår Tone. Det handlar om varför hon är så obegåvad/konstlad att hon efter typ tio år i Sverige inte behärskar svenska språket.
Nu bodde jag inte tio år i Norge utan 3 men kände folk som hade bott där betydligt längre än mej och också längre än 10. Känner även norrmän som bor här som inte fullt pratar svenska och oftast beror det på att många bryr sej inte och för att det inte heller verkar finnas något behov av det. Det enda man lärde sej var vissa ord/uttryck som låter lika men betyder helt olika saker. Men annars stötte jag iaf aldrig på någon norrman som störde sej på mej för att jag inte pratade norska för att det som sagt inte fanns någon anledning då man 99.9% av gångerna förstod varandra. Likadant så har min norska kompis inte stött på några problem här.

Jag tror nog hon kan mer men så länge folk förstår henne så ser iaf jag personligen inget problem med det. Då tycker jag skånska ibland kan vara svårare att förstå.
Citera
2009-11-29, 22:10
Medlem
frankie16s avatar
Hon kan inte svenska idag heller. Suck!!!
Citera
2009-11-30, 19:24
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Hon kan inte svenska idag heller. Suck!!!

inte idag heller. Fy faan...
Citera
2009-11-30, 20:07
Medlem
gugglianos avatar
och nu slog det mig, Linda "lappfläsket" Isacsson. Jag är i och för sig själv norrlänning i grunden, men va fan? i TV passar det inte med fläskiga "L", och speciellt inte i sammanhang som "mitt livs första blåvaL som hon kräktes ur sig i reseprogrammet hon (förmodligen) knullat till sig att leda.

det normala i given norrlandsdialekt är att det första "L":et i "blåval" hade varit fläskigt men det sista är ungefär lika logiskt som att inleda hennes namn med ett fläsk-L nä du, Linda, så pratar bara WT
Citera
2009-12-01, 17:38
Medlem
lillkittys avatar
Har stört mig på detta länge!
Jag fattar inte att det inte finns ett KRAV på att du ska prata svenska när du ska presentera vädret på tv.
Ett inredningsprogram är en annan sak tycker jag, men VÄDRET... är ju inte jättemånga olika ord hon måste lära sig heller för att det ska låta bra, är ju i stort sett samma varje dag.
Citera
2009-12-01, 22:37
Medlem
Varför måste man vara metrolog för att läsa vädret i tv?
Citera
2009-12-02, 00:14
Medlem
Äh va fan norskan är ju charmigt! låt stackarn vara i fred. LEAVE TONE ALONE!
Citera
2009-12-02, 20:31
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiit
Äh va fan norskan är ju charmigt! låt stackarn vara i fred. LEAVE TONE ALONE!

Absolut. Och låt en språkdöv dansk läsa nyheterna. En finne som inte kan ett ord svenska kan läsa sporten. Låter ok?
Citera
2009-12-02, 21:29
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Absolut. Och låt en språkdöv dansk läsa nyheterna. En finne som inte kan ett ord svenska kan läsa sporten. Låter ok?
Äh slappna av lite, du sa ju själv att du förstod henne och om någon sedan skulle säga att dom inte förstår henne så skulle jag personligen inte förstå hur man inte kan det.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så handlar det ofta bara om en del ord som låter likadant men betyder olika saker som man "lär" sej. Sedan såklart finns det ord som låter/betyder helt olika saker på norska eller svenska. Men lär man sej och byter ut dom så brukar de flesta normalbegåvade människor förstå och det blir bara ännu en dialekt. Och det har Tone av det jag hört också gjort.

Sedan är ju danska och finska verkligen en bra jämförelse med norska...
Citera
2009-12-02, 21:35
Medlem
Snart hoppas vi, jag blir tvungen att muta ljudet varje gång hon går igång i sin kråksång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in