2009-11-16, 21:44
Medlem
dubblins avatar
Har en extern hårdisk (märke seagate), när jag kopplar in den via firewire händer inget alls och när jag kopplar in den via usb så identifieras den (i enhetshanteraren) som okänd enhet.

Problemet uppstod efter att jag kopplat in den i en mac (där det för övrigt inte hände något ) men efter det så har den inte funkat i pcn heller.

Vill bara formatera den så den fungerar, bryr mig inte om det som redan är på den.

Någon som har förslag på vad jag borde göra för att få skiten att funka?
Citera
2009-11-16, 21:52
Medlem
Bankares avatar
fick du någon skiva med drivrutiner när du köpte den? prova installera dom om det finns någon sån skiva isåfall.
Citera
2009-11-16, 22:17
Medlem
dubblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankare
fick du någon skiva med drivrutiner när du köpte den? prova installera dom om det finns någon sån skiva isåfall.

Allt låg på hårdisken, och första gången man kopplade in den installerade den allt själv...
Citera
2009-11-16, 22:44
Medlem
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Seagate har även egna verktyg för att formatera etc.
Citera
2009-11-16, 23:10
Medlem
dubblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Seagate har även egna verktyg för att formatera etc.

Den kommer inte upp här, den identifieras inte som en disk.
Citera
2009-11-17, 06:50
Medlem
tempeZZts avatar
Vad har du för andra enhetsbeteckningar på datorn?

Externa diskar är normalt F:
Har du en sådan tidigare, så har du en konflikt och måste ändra enhetsbeteckningen.
Citera
2009-11-17, 17:11
Medlem
Eftersom du inte skriver om den någonsin fungerat på PC så kan det vara så att den är formatterad för MAC. Inte heller så kan vi veta om den kräver drivrutiner för PC och om Firewire någonsin fungerar korrekt på PC eller mac.

Nåväl, förslaget är att koppla in den via USB på PC, boota på http://partedmagic.com/ (live cd) och rensa bort befintliga partitioner (eventuellt skapa och formattera en NTFS partition) så bör den synas i
windows efter det.

Funkar den sen via USB men inte via Firewire är det något annat knas tex drivrutiner eller hårdvara.
Citera
2009-11-17, 17:18
Medlem
dubblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordred
Eftersom du inte skriver om den någonsin fungerat på PC så kan det vara så att den är formatterad för MAC. Inte heller så kan vi veta om den kräver drivrutiner för PC och om Firewire någonsin fungerar korrekt på PC eller mac.

Nåväl, förslaget är att koppla in den via USB på PC, boota på http://partedmagic.com/ (live cd) och rensa bort befintliga partitioner (eventuellt skapa och formattera en NTFS partition) så bör den synas i
windows efter det.

Funkar den sen via USB men inte via Firewire är det något annat knas tex drivrutiner eller hårdvara.

Den fungerade fint innan! Men jag ska försöka göra som du säger så se vi vad som händer
Citera
2009-11-21, 13:51
Medlem
dubblins avatar
Förstår fan inte hur partedmagic grejen funkar problemet kvarstår. Kan man få en guide, fler tipps eller en ny hårddisk skulle det uppskattas!
Citera
2009-11-21, 18:26
Medlem
cerumens avatar
Hittar du den inte under Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Datorhantering->Diskhantering. Där händer det att jag hittar på de ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in