2009-11-16, 20:13
Medlem
Hej.

Jag har en fråga. Jag ska Leta reda på ett livsmedel (Hel-, halvfabrikat eller råvaror, mat eller dryck) som
finns i din geografiska närhet. Alltså något som av tradition anses tillhöra ditt
område,
eller någon produkt som tillverkas i stor mängd just där.

Men jag kommer inte på nåt här i stockholm? Hjälp upskattas!

/ Armadaa
Citera
2009-11-16, 20:29
Medlem
Hmmm, om du menar producerat inne i själva stan så är nog Gamla Stans Bryggeri det enda jag kan komma på. Öl alltså.

Annars brukade man väl förr i tiden kalla Ekerö för Stockholms skafferi, efterssom mycket av stockholmarnas mat kom därifrån. Kanske till viss del fortfarande är så.

Finns de där gubbarna kvar som från sina båtar brukade håva upp mängder av fisk ur stockholms ström och sälja till stadens restauranger tro? Inga mängder mat , men väldigt mycket stockholmsproducerat.

När man slussat ut från mälaren genom Slussen och börjar följa furusundsleden ut så passerar man en stor byggnad på höger hand som jag alltid hört talas om som "makaronfabriken". Vet inte om smeknamnet är med sanningen övensstämmande dock.
Citera
2009-11-16, 22:03
Medlem
Al Gores avatar
Kolla med Cajsa Warg på södermalm.
http://www.cajsawarg.se/page/208
Citera
2009-11-16, 23:54
Medlem
meepers avatar
Som du förstår är det ganska knapert med riktigt lokalproducerade råvaror i innerstan. Finns så att säga inte så många vetefält, kohagar eller svinstior innanför tullarna (undantaget är väl Skansen).

Men vidgar man vyerna kan man hitta en hel del, finns mycket som kommer från Sörmland och Roslagen. Cajsa Warg har som sagt ganska mycket att välja på, likaså saluhallen på NK. Saluhallarna (Östermalms tycker jag är bäst, följt av Hötorgshallen) är ett annat tips.
Citera
2009-11-17, 08:42
Medlem
htdgs avatar
Orto Novo, kryddor och sallader från Ekerö.

http://www.ortonovo.com/
Citera
2009-11-17, 12:02
Medlem
Tack

Tack för så bra svar Med geografiskt nära räknas inte t.ex Wermdö? Tror inte innerstan är ett måste.

Fler svar uppskattas Tack!

/ Armadaa
Citera
2009-11-18, 01:16
Medlem
Adrian von Butts avatar
Uddby gård i Tyresö, föder bl a upp köttdjur, som dessutom säljs lokalt på köttboden i Trollbäcken. För mig som i princip kan kasta sten hemifrån till Uddby kan det inte bli mer lokalproducerat...
Citera
2009-11-18, 12:04
Medlem
Tack så mycket!

Tack för hjälpen allihop. Har nu hittat vad jag ska ta och det blev cider

/ Armadaa
Citera
2009-11-18, 12:44
Medlem
gefys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadaa

/ Armadaa

Stockmos?
Citera
2009-11-18, 13:42
Medlem
meepers avatar
Kom att tänka på Väddö Gårdsmejeri. Ligger i Roslagen, så hysat lokalt kan man nog säga att det är. Deras smör är riktigt bra, och en del av ostarna är väl värda att köpa.
Citera
2009-11-18, 13:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadaa

/ Armadaa

Jag blir nyfiken. Vad för cider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera