• 1
  • 2
2009-11-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Du bråkar bara för att bråka.

Lägg av.
Har jag rätt eller fel i det jag skrev?
Citera
2009-11-17, 14:07
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
PS tar ungefär 1GB medan Paint.net tar 4,8mb. Att lära sig paint.net går väldigt fort eftersom det påminner mycket om windows paint. Att lära sig PS är däremot inget som gå jättefort.
Hur du då kan påstå att det skulle gå snabbare med PS förstår jag inte. Observera att jag inte menar att PS skulle vara allmänt dåligt, det är ju trots att världens förmodligen mest avancerade bildredigeringsprogram.
Men man skall använda rätt program till rätt ändamål och för att göra en enkel korrigering på en bild behöver man inte använda världens mest avancerade bildredigeringsprogam med en mycket hög inlärningströskel.

Bara för att Photoshop klarar av avancerade grejer betyder det inte att en enkel uppgift blir avancerad att göra. Att säga att photoshop har en hög inlärningströskel tycker jag inte är riktigt rättvist, allt handlar om vad du är van vid innan. Visst, om man lever i tron att en dator har knappar som riskerar att spränga sig själv och användaren i bitar kanske inte photoshop är en enkelt program men jag har då inte stött på något annat bildbehandlingsprogram där funktionerna är lättare att använda. I exempelvis paint har man ju gömt färgväljaren och låter användaren till en början tro att det bara finns ett visst antal färger att tillgå när man dubbelklickar för att ändra färgen möts man på nytt av en färdig palett och måste klicka på definiera anpassade färger för att få välja själv, något jag har svårt att kalla enkelt att använda.
Citera
2009-11-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Bara för att Photoshop klarar av avancerade grejer betyder det inte att en enkel uppgift blir avancerad att göra. Att säga att photoshop har en hög inlärningströskel tycker jag inte är riktigt rättvist, allt handlar om vad du är van vid innan. Visst, om man lever i tron att en dator har knappar som riskerar att spränga sig själv och användaren i bitar kanske inte photoshop är en enkelt program men jag har då inte stött på något annat bildbehandlingsprogram där funktionerna är lättare att använda. I exempelvis paint har man ju gömt färgväljaren och låter användaren till en början tro att det bara finns ett visst antal färger att tillgå när man dubbelklickar för att ändra färgen möts man på nytt av en färdig palett och måste klicka på definiera anpassade färger för att få välja själv, något jag har svårt att kalla enkelt att använda.
Faktumet är att jämfört med paint.net kostar PS pengar (över 10000kr). PS är mycket mer avancerat än paint.net och det tar ca 200 gånger större utrymme. För att bara göra en enkel modifiering av en bild vidhåller jag att paint.net är det bästa alternativet, medan PS passar bättre vid mer invecklade åtgärder.
Citera
2009-11-17, 14:37
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Faktumet är att jämfört med paint.net kostar PS pengar (över 10000kr). PS är mycket mer avancerat än paint.net och det tar ca 200 gånger större utrymme. För att bara göra en enkel modifiering av en bild vidhåller jag att paint.net är det bästa alternativet, medan PS passar bättre vid mer invecklade åtgärder.

Absolut, photoshop kostar både pengar och tar upp plats på din hårddisk. Känner man inte för att betala för hela programmet men ändå vill göra rätt för sig finns ju elements varianten för under tusenlappen och nöjer man sig med den näst senaste kommer du undan med kanske 500kr.

Priset eller plats på hårddisken är väl inte så intressant i den här diskussionen egentligen då vi pratade om vad som är enklast att använda (som du nämner bäst). Kan vi inte konstatera att något "bäst" inte exciterar generellt. En stor fördel med photoshop och lillebror elements är att det har en bred grupp användare, vilket i förlängningen gör att man enkelt kan söka hjälp när man kör fast, något jag är lite tveksam över då det kommer till paint.net
Citera
2009-11-19, 15:22
Medlem
HNAs avatar
Citat:

man köper ju inte Photoshop för att göra en enkel modifiering! det fattar du väl
Citera
2009-11-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HNA
man köper ju inte Photoshop för att göra en enkel modifiering! det fattar du väl
Tråden gällde hur man gör en enkel bildredigeringsåtgärd och någon föreslog PS för uppgiften.
Citera
2009-11-19, 16:34
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Tråden gällde hur man gör en enkel bildredigeringsåtgärd och någon föreslog PS för uppgiften.

Eftersom PS funkar, och mer därtill.

1. Skaffa PS för att göra en skitgrejj
2. Bli intresserad
3. Lär dig mer i PS

Det är anledning nog tycker jag
Citera
2009-11-19, 16:52
Medlem
HNAs avatar
om du vill så får du säga namnet på teckensnittet, posta bilden o texten till mig så fixar jag det till dig i mitt PS CS4 Extendet..om du vill..det tar ju bara 2 minuter o du får bilden tillbaka...
Citera
2009-11-19, 20:10
Medlem
Rejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Eftersom PS funkar, och mer därtill.

1. Skaffa PS för att göra en skitgrejj
2. Bli intresserad
3. Lär dig mer i PS

Det är anledning nog tycker jag

Det har ju aldrig varit snack om han vill lära sig det. Han ville ha hjälp att fixa en text på en bild och då är Mansigs tankar inte dumma alls.

Räcker med ju med ett enkelt program och som det har sagt så behöver han inte ens något bildprogram...

Som sagt fixa det enligt något av följande...

- Fixa ett enkelt bildprogram som är gratis, finns tips här i tråden.
- Använd word som du fått guide till tidigare
- Skicka det till personen här över...

Varför ska folk göra det så svårt och märkvärdigt?
Senast redigerad av Rejs 2009-11-19 kl. 20:13.
Citera
2009-11-19, 20:13
Medlem
xobxs avatar
Paint kan ju göra det lika enkelt som photoshop..
Citera
2009-11-23, 13:17
Medlem
Borgeens avatar
Citat:
PS tar ungefär 1GB medan Paint.net tar 4,8mb. Att lära sig paint.net går väldigt fort eftersom det påminner mycket om windows paint. Att lära sig PS är däremot inget som gå jättefort.
Hur du då kan påstå att det skulle gå snabbare med PS förstår jag inte. Observera att jag inte menar att PS skulle vara allmänt dåligt, det är ju trots att världens förmodligen mest avancerade bildredigeringsprogram.
Men man skall använda rätt program till rätt ändamål och för att göra en enkel korrigering på en bild behöver man inte använda världens mest avancerade bildredigeringsprogam med en mycket hög inlärningströskel.

Som någon tidigare sa så är det inte mer avancerat att att göra enklare redigeringar i PS än i paint.net.

Jag håller absolut med dig om att man skall använda rätt program vid rätt ändamål. T.ex. kanske inte använda ett pixel-program för hantering av vektorgrafik. Men enligt vad du säger borde man alltså ha ett program per svårighetsgrad hos den uppgift man ska tackla, inom samma område? Istället för att ha ett eller två som täcker alla svårighetsgrader.

Vad gäller utrymmet så ser jag inte hur stort problem 1GB skulle vara. Jag känner max 1 eller 2 personer som har en HDD under 250GB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in