2009-11-16, 19:01
Medlem
Hämtade en gammal stationär dator från en polare alldeles nyss.

Testade den innan och då fungerade den fint.

Nu när den är här går den inte igång, har provat med två olika strömkablar...

Gick med den två kvarter.

Vad kan felet vara? Har den gått sönder?

Edit: den går inte igång överhuvudtaget
Senast redigerad av heyhoppala 2009-11-16 kl. 19:17.
Citera
2009-11-16, 19:03
Medlem
Jaken3s avatar
Får nog vara lite mer specifik på vad problemet är...
Citera
2009-11-16, 19:03
Medlem
becauses avatar
Kolla så allt sitter i datorn ordentligt! Ta bort chassin osv..
Citera
2009-11-16, 19:09
Medlem
Vad menar du exakt med funkar inte?
"Funkar inte" kan betyda vad som helst.

Något har lossnat.

Ta isär hela datorn. Även moderkortet och processorn. Sedan sätter du ihop alla delar och kablar noggrant igen. JA, Det är enda sättet att vara säker att allt sitter.
Citera
2009-11-16, 19:21
Medlem
Fuktkakas avatar
Hände mig nyssens. Det var bara sata-kabeln till hårddisken som hoppat ur. Men det kan ju vara nått annat. Men börja kolla inuti datorn om alla kablar sitter. Det är ju lättare än och ta isär hela datorn och det kan vara så enkelt.
Citera
2009-11-16, 19:24
Medlem
Någonting med strömmen blir fel.

Medan man trycker i strömkabeln så blinkar en grön lampa till lite grann men slocknar sedan när kabeln är helt i.

När den är igång ska denna gröna lampa lysa konstant.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaken3
kolla att på/av-knappen på baksidan står i rätt läge. Vet inte hur många ggr man inte fattat vf datorj****n inte gått igång för att sedan inse att det bara var det som var felet...
Den har ingen hehe.
Senast redigerad av heyhoppala 2009-11-16 kl. 19:32.
Citera
2009-11-16, 19:26
Medlem
Jaken3s avatar
kolla att på/av-knappen på baksidan står i rätt läge. Vet inte hur många ggr man inte fattat vf datorj****n inte gått igång för att sedan inse att det bara var det som var felet...
Citera
2009-11-16, 22:16
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyhoppala
Hämtade en gammal stationär dator från en polare alldeles nyss.

Testade den innan och då fungerade den fint.

Nu när den är här går den inte igång, har provat med två olika strömkablar...

Gick med den två kvarter.

Vad kan felet vara? Har den gått sönder?

Edit: den går inte igång överhuvudtaget
Var lite mer specifik.
Vadå går i gång? Startar inte windows eller startar inte datorn?
Kolla strömknappen på nätagget, kolla så att inga kablar har hoppat ur. Dom som är viktiga för att datorn ens ska få ström och starta är 24pins kontakten och 4/8 pins kontakten vid processorn.
Citera
2009-11-16, 22:32
Medlem
boppaloozs avatar
Jag skulle gissa på att det är nätaggregatet som har pajat. På vissa datorer, särskilt HP och Compaq, sitter det en grön lampa på baksidan av nätdelen, som ska lysa med klart sken när strömmen är på. Om den blinkar, så är det något som är fel på nätaggregatet. Detta fenomen brukar kallas "Green light of death" (googla på det) och jag har sett det på åtminstone två datorer, varav den ena var min egen. Även om den där lampan inte finns, så kan felet vara detsamma: I nätaggrgatet sitter en skyddskrets som ska se till att inte datorn startar direkt när strömmen kommer tillbaka efter ett kort strömavbrott, eftersom den då kanske inte hunnit stanna ordentligt och då kan det bli fel vid starten. Strömmen kan ju eventuellt komma och gå några gånger också när det är elstörningar, och det är inte bra för datorn att starta och stanna så. Det är i princip en timer som ser till att strömmen är bruten ett tag. Det verkar som om det kan bli något fel i den logiken, så att den aldrig släpper på strömmen igen, och enda boten är att köpa ett nytt nätaggregat. Felet uppstår typiskt när datorn har varit ansluten till elnätet länge, för att sedan kopplas ur ett tag. För min del handlade det om att flytta datorn till ett annat rum.
Citera
2009-11-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Jag skulle gissa på att det är nätaggregatet som har pajat. På vissa datorer, särskilt HP och Compaq, sitter det en grön lampa på baksidan av nätdelen, som ska lysa med klart sken när strömmen är på. Om den blinkar, så är det något som är fel på nätaggregatet. Detta fenomen brukar kallas "Green light of death" (googla på det) och jag har sett det på åtminstone två datorer, varav den ena var min egen. Även om den där lampan inte finns, så kan felet vara detsamma: I nätaggrgatet sitter en skyddskrets som ska se till att inte datorn startar direkt när strömmen kommer tillbaka efter ett kort strömavbrott, eftersom den då kanske inte hunnit stanna ordentligt och då kan det bli fel vid starten. Strömmen kan ju eventuellt komma och gå några gånger också när det är elstörningar, och det är inte bra för datorn att starta och stanna så. Det är i princip en timer som ser till att strömmen är bruten ett tag. Det verkar som om det kan bli något fel i den logiken, så att den aldrig släpper på strömmen igen, och enda boten är att köpa ett nytt nätaggregat. Felet uppstår typiskt när datorn har varit ansluten till elnätet länge, för att sedan kopplas ur ett tag. För min del handlade det om att flytta datorn till ett annat rum.

Tack för ett bra svar!

Härligt, nu är mitt nätagg pajj och tydligen likaså kompisens. Kan det bli bättre? He he.

(Mitt surrar o tjuter, och så stängs datorn av hela tiden. :/)
Citera
2009-11-17, 21:37
Medlem
Roger Venuss avatar
Den har nog hemlängtan
Citera
2009-11-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Venus
Den har nog hemlängtan
Funkar tyvärr inte där heller längre.