• 1
  • 2
2009-11-16, 13:35
Medlem
qetuRs avatar
Själv tycker jag att aubergine är fantastisk, kanske inte är rätt period just nu. Men det är inte ofta jag lyckas att tillaga den. Jag hittar nästan ingenting på nätet (konstigt nog) och undrar hur du njuter av din aubergine? Kan vara vegetariskt, köttigt eller fettigt.

Det svåra är ju att få den sådär krämig, mjuk och smakrik.

Så, hur gör Ni?
Citera
2009-11-16, 13:41
Medlem
Analpastejs avatar
Man kan grilla aubergine jättegott med bara lite salt. Dock måste man låta den torka på lite hushållspapper innan annars blir den bara sladdrig.

Urgröpt auberginehalva i ugnen med älgfärsröra och ost på är sjukt gott också
Citera
2009-11-16, 13:54
Medlem
MrOaikis avatar
Jag brukar steka dem på italienskt vis. Skiva, salta, lägg i ett durkslag och ställ något väldigt tungt på skivorna, och låt stå över natten i kylskåpet. Dagen efter hittar du en massa vätska som tryckts ut, och kvar ligger de sladdriga skivorna. Stek i olivolja! Mums!

PS: Ställe durkslaget i en gryta så att du inte får en massa vätska i kylskåpet. Men det förstod du nog.
Citera
2009-11-16, 14:31
Medlem
rayraviolis avatar
Jag brukar göra följande och servera som smårätt eller tillbehör.

1. Skiva auberginen i 1,5 till 2 cm tjocka skivor (halvmånar). Salta och låt rinna av i durkslag.

2. Rör runt auberginen i en bunke tillsammans med olivolja så att alla bitar är oljiga.

3. Stek (eller grilla) dem på rätt hög temperatur så att de får färg. Tillsätt olja eller smör om det verkar torrt.

4. Blanda bitarna med finhackad schalottenlök (vitlök är ett alternativ). Peppra och ge en kläm citron eller lite vinäger.

Serveras ljumna eller varma.
Citera
2009-11-16, 16:03
Medlem
wääuus avatar
Det kan bli rätt gott att skiva dem i strax över 1/2 cm tjocka skivor, panera i ägg och mjöl och sedan steka dem i rikligt med olja.
Citera
2009-11-18, 11:39
Medlem
Tiwazs avatar
Stek upp köttfärs, svamp och kryddor efter egen smak. Gröp ur kärnorna, den mjukare delen i mitten. Släng i kött och svampblandningen och lägg ett rejält osttäcke på, sen skjuts in i ugnen Blir riktigt smarrigt! Funkar toppen med squash också.
Citera
2009-11-18, 13:46
Medlem
meepers avatar
En god, men tyvärr ofta misshandlad, maträtt du kan göra är moussaka. Kan bli riktigt bra om man anstränger sig lite.
Citera
2009-11-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
En god, men tyvärr ofta misshandlad, maträtt du kan göra är moussaka. Kan bli riktigt bra om man anstränger sig lite.

Tänkte på moussaka när jag läste rubriken. Svingott om man tar sig tid, för tid tar den.
Citera
2009-11-18, 16:46
Medlem
qetuRs avatar
Aaah, läckert! Det är saltningsbiten och "urvattnings" delen som jag nog missat, och lyckats göra det utan att tänka på det ett par gånger.

Blir till o salta på dom nu så jag kan steka dom med lite olivolja ikväll. Nomnom.
Citera
2009-11-18, 17:38
Medlem
htdgs avatar
Varva aubergine, tomat, mozzarella i en ugnssäker form. Strö över timjan. In i ugnen en stund så allt blir smält och mysigt. Klart.
Citera
2009-11-19, 00:03
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Aaah, läckert! Det är saltningsbiten och "urvattnings" delen som jag nog missat, och lyckats göra det utan att tänka på det ett par gånger.

Blir till o salta på dom nu så jag kan steka dom med lite olivolja ikväll. Nomnom.
Ungrarna brukar, efter saltning/urvattning, doppa skivorna i tjockare pannkakssmet och sen steka i het olja.

Jag tycker det blir dubbelt så bra om man steker i smör. Mycket smör så man får smeten gyllenbrun o knaprig. Sen antingen bara strössla några korn flingsalt på, eller faktiskt ta lite rårörda lingon till. Inte köpe, utan riktigt syrliga hemgjorda!
Citera
2009-11-19, 09:35
Medlem
paradoxalts avatar
Jag gör någon god köttfärssås, med typ svamp, örter osv. Gärna nån mejeiprodukt i såsen. Sen varvar jag med aubergineskivor (salta ur dem först - ha på salt och skölj av - annars blir de beska) och överst har jag ost.

Man kan också steka/grilla aubergineskivorna först, då går det snabbt när man gratinerad i ugnen.

Det blir LCHF-middag om man skulle vara intresserad av det. Annars kan man bara se det som en god middag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in