2009-11-16, 10:26
Medlem
m31s avatar
Hej alla!

Jag undrar bara den enkla frågan gällande total avstägning kontra vila över natten. Jag stänger alltid av datorn helt över natten men undrar nu om detta är helt nödvändigt? Är vila bättre.

Jag kör vista 32bits ocg dator dell xpsm1730 om det nu spelar någon roll.

Tack på förhand!
Citera
2009-11-16, 10:31
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m31
Hej alla!

Jag undrar bara den enkla frågan gällande total avstägning kontra vila över natten. Jag stänger alltid av datorn helt över natten men undrar nu om detta är helt nödvändigt? Är vila bättre.

Jag kör vista 32bits ocg dator dell xpsm1730 om det nu spelar någon roll.

Tack på förhand!

Det finns flera fördelar med att välja viloläge istället för att stänga av datorn:

*

Hela arbetet, vilket omfattar information om vilka program du använde och storlek och lägen på fönster, sparas automatiskt.
*

När du väcker datorn från viloläge behöver du inte starta om program eller öppna filer igen vilket du skulle behöva göra om du hade stängt av datorn.
*

Även om Windows använder en del ström i viloläge är det en mycket liten mängd: ungefär en tiondel av vad datorn använder om du låter den vara på. En bärbar dator använder ungefär 1-2 % av batteriets kapacitet per timme i viloläge.
*

När Windows är i viloläge kan den ändå hämta och installera uppdateringar och utföra rutinartade underhållsuppgifter. Av denna orsak kräver en del företag att de anställda ska sätta sina datorer i viloläge istället för att stänga av dem när de går hem för kvällen.

Men det finns tillfällen då du bör stänga datorn helt—t.ex. när du installerar ett nytt minneskort eller ny maskinvara. Om du inte planerar att använda datorn under flera dagar eller mer ska du också stänga den.

Från:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...sked-questions

Google är din bästa vän
Citera
2009-11-16, 10:36
Medlem
m31s avatar
Tack för svaret!
Men jag undrar okså hur ni andra användare gör osv eller följer ni bara microsofts råd?
Citera
2009-11-16, 10:39
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m31
Tack för svaret!
Men jag undrar okså hur ni andra användare gör osv eller följer ni bara microsofts råd?

Min stationära stänger jag alltid av eftersom den blir varm utav h***ete rent utsagt (dubbla grafikkort m.m.). Den bärbara "vilar" alltid nattetid.
Citera
2009-11-16, 10:44
Medlem
-ELF-s avatar
Microsofts råd???

Sitter jag vid datorn och ska göra något annat ett litet tag så sätter jag den oftast i strömsparläge. Annars så stänger jag alltid av den.

Citat:
När Windows är i viloläge kan den ändå hämta och installera uppdateringar och utföra rutinartade underhållsuppgifter. Av denna orsak kräver en del företag att de anställda ska sätta sina datorer i viloläge istället för att stänga av dem när de går hem för kvällen.
Går det verkligen, är det någon väl gömd registerinställning?
Citera
2009-11-16, 12:05
Medlem
Jag stänger alltid av min stationära för den blir också förbannat varm, min laptop har jag bara i viloläge.
Citera
2009-11-16, 12:17
Medlem
ManMannens avatar
Jag brukar förvisso glömma att stänga av datorn, men jag föredrar att göra det framför vila. Att datorn blir segare och segare när man kör Windows och dess applikationer är ett faktum. Även om det går att ordna relativt enkelt och med rätt bra resultat så tar det inte lång tid att starta datorn, varför jag föredrar det.
Citera
2009-11-16, 12:24
Medlem
osscis avatar
det beror på, ibland när jag känner för det stänger jag av datorn och ibland inte, tankar jag stänger jag inte av datorn. men som någon nämner där uppe finns det fördelar med viloläge men att ha på datorn i flera veckor i streck segar ner datorn...
Citera
2009-11-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossci
...men att ha på datorn i flera veckor i streck segar ner datorn...

windows maskiner tycker om att starta om , lämna dom på och du får en massa mystiska problem...
Citera
2009-11-18, 15:29
Medlem
Bövelens avatar
Om du vill göra mest rätt så stäng av datorn och dra ut strömsladdarna (eller kapa strömmen med dosa med knapp på).

Datorn drar trots att den är avstängd en del onödig ström som varken miljön eller elräkningen behöver.

Att ha strömmen på är lite som att lämna lampan på i bilen för att man vet att man skall ha bilen igen om åtta timmar, och då är det ju bra om redan är på.

Fördelar förutom att det spar energi:
1. En dator som inte är på har färre tid som den är i kontakt med hot från nätet. Företag som har datorerna helt på har i princip 15h extra hot mot sig varje dag, det är 5475 timmar på ett år, i onödan.
2. En nätansluten dator riskerar strömspikar som kan skada datorn.
3. Datorer mår bäst av att startas om då och då.
Citera
2009-11-18, 15:39
Medlem
CronoSs avatar
Min stationära är på jämt. Stänger av den när den jag inte ska vara hemma på ett tag.
Citera
2009-11-18, 17:34
Medlem
Känns inte direkt som en dum idé att stänga av datorn emellanåt. Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha en uptime på flera veckor eller mer... Oftast nattetid brukar även jag stänga av datorn helt. Windows blir helt CP av att köras för länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in