2009-11-15, 18:48
Medlem
Turkfans avatar
Som topic säger så laggar flashvideos på min eeepc 901 som satan.
Youtube fungerar fint, men nästan alla andra flashvideos ska vara jävligt sega och hackiga.

Några råd/tips?
Citera
2009-11-15, 21:25
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Skyll på adobe. De har gjort implementeringen. Flash går dåligt på alla andra operativsystem än windows.
Citera
2009-11-15, 21:32
Medlem
Turkfans avatar
Vafan? Ingen annan fix?
Äsch...

Ingen Open Source Flashspelare som kanske funkar bättre?
Citera
2009-11-16, 08:47
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Jag kan inte förstå det problemet. Jag har testat flera olika distar på olika datorer, och jag har aldrig haft några som helst problem problem med bla. Youtube HD i fullscreen, Blip och annat

Det första jag brukar göra i en ny ubuntu installation är

Kod:
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Den kan kanske innehålla något?
Citera
2009-11-16, 10:01
Medlem
Turkfans avatar
Aja, det kommandot gav mig inte mycket, men tack ändå.
Citera
2009-11-16, 17:03
Medlem
Flash gick skitslött på min 900 också, blir dock en hel del bättre när jag kör flash i chrome istället för firefox. Värt att testa kanske...
Citera
2009-11-16, 17:48
Medlem
Turkfans avatar
Kör du Chrome native eller via Wine?
Har hört att FF via Wine skulle ge bättre resultat men har inte orkat prova.

Hur som helst, finns det nån annan Dist som kanske är mindre bloatad för en EEE? Ubuntu tar ju upp nästan hela 4gb's disken.
Citera
2009-11-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkfan

Hur som helst, finns det nån annan Dist som kanske är mindre bloatad för en EEE? Ubuntu tar ju upp nästan hela 4gb's disken.
sitter på en eeepc 900 och kör ubuntu nbr... och visst, den kanske är lite bloatad, men den funkar skitbra. inte lika seg som eeebuntu och flash laggar inte...
men för att se om det går att fixa problemet:
vilken version av flash har du - pakethanterarens eller flash's?
testa annars med google chrome eller chromium: https://launchpad.net/~chromium-daily/+archive/ppa
Citera
2009-11-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkfan

Kör native, dev channel på eeebuntu base som inte alls är särskilt bloatad imo. Tog nog inte mer än max 2gig av mitt utrymme. Men klart att om man jämför med riktigt minimalistiska distar så kan man kanske kalla det bloat.
Senast redigerad av zoddic 2009-11-17 kl. 11:47.
Citera
2009-11-19, 22:29
Medlem
Marcel Pagnols avatar
Som Bleppe_Bf sa är allt Adobes fel.
Jag upplevde/upplever också problem på min Eee 1000... men för mig är det inte så farligt. I den nya versionen av Ubuntu flyter det på lite bättre för min del.

Det finns alternativ till flash naturligtvis och det är Gnash. Gnash springer mycket bättre på datorn men klarar inte av de senaste versionerna av flash. Men youtube och dyligt ska det inte vara problem med.
http://www.gnu.org/software/gnash/

Annars har Adobe kommit ut med en ny betaversion av flash, 10.1, i dagarna, som ska vara lättare mot processorn. Men kan inte lova något då jag själv inte testat versionen. http://blogs.adobe.com/penguin.swf/
Citera
2009-11-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcel Pagnol

Annars har Adobe kommit ut med en ny betaversion av flash, 10.1, i dagarna, som ska vara lättare mot processorn. Men kan inte lova något då jag själv inte testat versionen. http://blogs.adobe.com/penguin.swf/
testat 10.1 till linux och prestandan är bättre på youtube men sämre på svt play.

Hårdvaruaccelerationen verkar bli windows only, tydligen verkar inte adobe räkna vdpau som en vettig backend för hårdvaruacceleration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in