• 1
  • 2
2009-11-14, 22:10
Medlem
Hej!

Tänkte att jag skulle försöka mig på att ugnsbaka lite rotsaker för första gången, har hört det är rätt gott och billigt är det ju med Jag har morötter och potatis men tänkte gå till ica och handla nåt mer, några förslag?

Hur går ni tillväga när ni gör det? Oljor, kryddor, salt? Tid?
Citera
2009-11-14, 22:18
Medlem
AdmiralFleets avatar
http://www.alltommat.se/recept/timja...t%C3%A4ng-4530

Något liknande den brukar jag köra, fast med lite chili också. Skitfint till lite kassler, men fungerar jättebra att äta som det är.
Citera
2009-11-14, 22:19
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Hej!

Tänkte att jag skulle försöka mig på att ugnsbaka lite rotsaker för första gången, har hört det är rätt gott och billigt är det ju med Jag har morötter och potatis men tänkte gå till ica och handla nåt mer, några förslag?

Fänkål (förbannat gott!), gul lök, paprika, aubergine mm. Olja in dem lite och lägg först i de som är hårdast = tar längst tid och rosta ett tag och ös sedan på med de lite mjukare grejorna. Skaka om mellan varven. Jag brukar baka/rosta i en ugnsplåt med grillen på c:a 225 grader. När det är klart så pepprar jag lite och sedan har jag på flingsalt. Klart. Skitgott!
Citera
2009-11-14, 22:32
Medlem
wääuus avatar
Jag brukar slänga in mest klyftad potatis i en väloljad form, en stor morot, en palsternacka och en eller två klyftade gula lökar. Allt samtidigt. Salta när det är klart. Mycket gott.
Citera
2009-11-15, 00:04
Medlem
zepofans avatar
Sötpotatis, palsternacka, vitlöksklyftor eller en hel delad vitlök, paprika, kålrot, tomater. Jag brukar anpassa tillagningen med att skära hårda saker i mindre bitar för att allt ska ta ungefär lika lång tid i ugnen. Långpanna med en teflonduk i botten gör att man inte behöver hålla på och vända på allt, även ytan som ligger nedåt får stekyta, plus att det blir betydligt lättare med disken. Givetvis så oljar jag in grönsakerna, saltar gör jag efteråt.
Citera
2009-11-15, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Hej!

jag är en person som gillar rotsaker/frukter väldigt mycket, och brukar ha i palsternacka,Jordärtskocka rotselleri,fänkål,svartrötter. Grov hacka allt och släng in i en smord ugnsform. Pressa lite lime/citron salt o peppar, och även lite riven/hackad färsk vitlök över. Sen när det stått inne en liten stund, ta ut den rör om, lite olivolja och färska öter klippt, tex basilika el koriander. ett tips till det när det stått inne tills det är gyllenbrunt. Är att steka upp kycklingfilér och steka nudlar ( glasnudlar som är kokta innan) i pressad citron. Och göra en härlig lätt dressing.
Citera
2009-11-15, 00:34
Medlem
Chilimans avatar
Mitt tips är att inte ha på vitlök och citron för tidigt. Gör istället en röra med vitlök, olivolja, citron, salt och färska örter. Sen när det är tio minuter kvar innan du ska servera rotfrukterna så öser du på denna kryddblandning och bränner av dom på 225 grader i ugnen några minuter.. Då får du en extra kick. Hummus funkar sjukt bra till rostade rotfrukter och grillat kött.
Citera
2009-11-15, 01:22
Medlem
Jag brukar välja de grönsaker/rotfrukter eller svamp som jag gillar. Håller med en tidigare skribent om att fänkål blir jättegott. Skär allt i ganska stora bitar och om du gillar smaken av vitlök och/eller chili så hacka ned lite. Ringla över oliv-eller rapsolja, strö på salt och grovmalen svartpeppar. Vänd runt och blanda allt med händerna. Rosta i 225 grader ca 25 min. Rör 1-2 ggr under tiden. Smaka av med lite flingsalt. Senast jag gjorde rostade grönsaker använde jag paprika, rödlök, champinjoner och squash.
Senast redigerad av gmn 2009-11-15 kl. 01:28.
Citera
2009-11-15, 10:38
Medlem
[Strange Days]s avatar
Ugnsbakade rotfrukter är något bland det godaste och enklaste som går att tillaga.
Jag brukar göra på potatis, morötter, purjolök, palsternacka, 1-2 hela vitlöksbuketter som bara delas på mitten (med skalet kvar samt) samt ibland fänkål.
Alla rotfrukterna delas i ganska så stora delar och bredes ut på en ugnsplåt med lite högre kant.
Som krydderi så använder jag ofta en kryddblandning som heter Forest Blend från Santa Maria.

Ofta när jag gör ugnsbakade rotgrönsaker så brukar jag passa på att samtidigt grilla en hel kyckling.
Jag gnider in kycklingskinnet i valfri torkad kryddblandning, fyller insidan med ett par smörklickar, ett par citronskivor och färska örter.
Sedan gör jag plats för kycklingen i mitten av plåten och lägger 2 vitlöksbuketts-halvor under kycklingen.

Blir mycket, mycket fint resultat; kycklingen och rotfrukterna brukar bli klara samtidigt beroende på rotfruktsbitarnas storlek.
Citera
2009-11-15, 11:42
Medlem
Blå Rutas avatar
Morötter har varit riktigt billigt i min mataffär senaste tiden. Jag har några gånger gjort pommes i ugnen och då har det funkat utmärkt att bara göra lite stavar av morötter med och stoppa i samma form tillsammans med frusna pommesen. Känns nyttigare att äta pommes då om man blandar ut det med grönsaker som inte är friterade...
Citera
2009-11-15, 12:04
Medlem
Jag brukar tärna morötter, rotselleri, palsternacka och eventuellt kålrot i cirka 0.5 cm tjocka kuber. Lägg dem i en ugnsform eller en plåt med lite höga kanter. Blanda väl med olivolja och ställ in i ugnen på 175 grader. Det kommer ta 1-1.5 timme.

Efter halva tiden häller man över massvis med vitlöksklyftor (hela) eller kinesisk vitlök i klyftor samt rosmarin i massor. Jag skulle uppskatta att jag använder 30 vitlöksklyftor för en sats. Glöm inte blanda runt ordentligt så att vitlöken täcks av oljan.

Gör man detta på rätt sätt så kan du göra några kilon åt gången och använda hela veckan. Perfekt att ta fram och ha som tillbehör och det håller sig minst 5 dagar i kylen.
Citera
2010-01-14, 19:32
Medlem
Glöm inte olivoljan på ugnsformen. Häll på friskt, vänd alla rotfrukter osv ett par gånger så att du säkerställer att allt är oljat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in