2009-11-14, 19:40
Medlem
Går det att ställa in så att man slipper skriva mplayer -vo vdpau -vc ffh264vdpau filnamn varje gång man öppnar en fil?
Citera
2009-11-14, 19:43
Medlem
raggarsvins avatar
skriv in detta i ~/.bashrc

Kod:
alias mplayer='mplayer -vo vdpau -vc ffh264vdpau'
Citera
2009-11-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
skriv in detta i ~/.bashrc

Kod:
alias mplayer='mplayer -vo vdpau -vc ffh264vdpau'

Option "vo needs a parameter at line 2
Citera
2009-11-14, 19:52
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warseven
Option "vo needs a parameter at line 2
då har du skrivit nåt fel i "mplayer -vo vdpau -vc ffh264vdpau"
Citera
2009-11-14, 19:57
Medlem
Den startar nu men hackar fortfarande när jag klickar upp den via ikonen, när jag skriver in det manuellt i terminalen så flytar det perfekt Får googla lite
Citera
2009-11-14, 20:03
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warseven
Den startar nu men hackar fortfarande när jag klickar upp den via ikonen, när jag skriver in det manuellt i terminalen så flytar det perfekt Får googla lite
men högerklicka på filen sen får du skriva in att "mplayer -vo vdpau -vc ffh264vdpau" ska köras när du klickar på den filtypen
Citera
2009-11-14, 22:53
Medlem
Om du gör det till ett alias kommer det köras för alla filer även om de inte är kodade i h264 och det vill du troligen inte.

Du kanske kan köra -vo vdpau -vc ffh264vdpau, för att få mplayer att fallbacka på någon annan codec om ffh264vdpau failar. Jag har inte provat själv.
Senast redigerad av Akina 2009-11-14 kl. 22:58.
Citera
2009-11-14, 22:55
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
Om du gör det till ett alias kommer det köras för alla filer även om de inte är kodade i h264 och det vill du troligen inte.
Ja, om han kör "mplayer fil" från terminalen, annars om han dubbelklickar på filen på skrivbordet i typ GNOME eller vad han kör så används inte aliaset då det ej körs från bash eller något.
Citera
2009-11-14, 23:04
Medlem
Du kan lägga det i mplayers config fil men jag vet inte om fallback kommat funkar där.
Citera
2009-11-15, 01:20
Medlem
Alfaslangs avatar
Min ~/.mplayer/config ser ut som följande:

Kod:
ao=alsa
ac=hwac3,hwdts,
vo=vdpau
vc=ffmpeg12vdpau,ffh264vdpau,ffvc1vdpau,

Det innebär att jag tvingar ut ljud genom ALSA, som ljudcodec skall den först och främst prova AC3 rakt ut på S/PDIF, därefter DTS, och om något annat ljudcodec används i videofilen, försök autoavkänna det.

Samma sak med bild, d.v.s. all video ska spottas ut via vdpau (har märkt att det går lika bra som xv på ett kort som stödjer det), och i ordning prova VDPAU-codecarna. I och med komma-tecknet på slutet så provar mplayer automatiskt sig fram till ett som fungerar om de man specat för hand inte fungerar.

Detta gör att jag kan spela en film med mplayer filnamn och mplayer kommer automatiskt att känna av om den kan hårdvaruavkoda filmen utan att jag behöver ange några speciella växlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in