2009-12-17, 14:03
Medlem
Von0bens avatar
Jag gillar inte Gallerior heller.

Har man inget ärende i nån viss butik vill man bara därifrån så snabbt som möjligt.

Det är inte som på vanliga utomhusgator att man kan flanera, eller sitta ner på nån bänk eller så (i gallerior finns ofta få ställen att sitta förutom på restauranger och caféer). På så vis skapar galleriorna stressiga miljöer som utarmar stadsbilden.

Hursomhelst så är alla överens om att Nordstan är sveriges största? Jag är rätt övertygad om det.
Citera
2009-12-18, 18:42
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben

Har man inget ärende i nån viss butik vill man bara därifrån så snabbt som möjligt.

Det är inte som på vanliga utomhusgator att man kan flanera, eller sitta ner på nån bänk eller så (i gallerior finns ofta få ställen att sitta förutom på restauranger och caféer). På så vis skapar galleriorna stressiga miljöer som utarmar stadsbilden.

Hursomhelst så är alla överens om att Nordstan är sveriges största? Jag är rätt övertygad om det.

Ja gillar gallerior. Hemskt vad jag frös idag.
Jag hoppas verkligen att man lägger tak över gågatorna så att man slipper gå där och frysa.
Citera
2009-12-18, 18:51
Medlem
Von0bens avatar
Vad trevligt att du tycker det.
Vi kanske ska bygga "kupoler" över våra städer också? Då slipper vi ju frysa jämt.
Citera
2009-12-18, 18:54
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Vad trevligt att du tycker det.
Vi kanske ska bygga "kupoler" över våra städer också? Då slipper vi ju frysa jämt.

Gärna
Citera
2009-12-20, 17:29
Medlem
503s avatar
Är det inte sagt att Emporia i Malmö kommer bli störst när det är klart?
Kanske inte räknas som galleria dock, jag har inte så bra koll på shoppingterminologin.

Edit: Kollade det, och nej; Emporia kommer inte bli på långa vägar lika stort som Nordstan.
Fler butiker dock.
Senast redigerad av 503 2009-12-20 kl. 17:32.
Citera
2009-12-28, 05:46
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTissier7
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...rsta_gallerior

Den där lista känns inte helt korrekt. Vet tex att Nacka Forum har en yta på 51700 och över 150 butiker.
Citera
2009-12-28, 05:56
Medlem
linlucs avatar
räcker det inte med Lidl , systembolaget , apoteket och ett atg ombud ???
Citera
2010-01-02, 23:31
Medlem
groovesnuss avatar
Kanske inte störst, men först! Många källor anger Southdale, Minneapolis 1956 som världen första galleria ("shopping mall") men Shopping Center i Luleå invigdes faktiskt 1955 (ritad av Ralph Erskine). Alltid något att vara stolt över.

"first enclosed, postwar shopping center (or mall) was the Gruen-designed Southdale Center, which opened in the Twin Cities suburb of Edina, Minnesota, USA in 1956".

http://en.wikipedia.org/wiki/Shopping_mall
Citera
2010-01-02, 23:37
Medlem
Von0bens avatar
Tråden handlar dock om SVERIGES största galleria, så om du skall posta info om den FÖRSTA gallerian kanske det kunde platsa mer med vem som var först i Sverige.
Citera
2010-01-03, 18:00
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
I centrala Landskrona finns det en helt tom galleria. Den är numera igenbommad men så sent för något år sedan kunde man gå igenom den, lite småsurrealistiskt. Eller Helt tom var den inte, finns fortfarande en nyckelbar och en liten butik i två av ändarna som har förbindelse direkt ut, gången vidare in i resten av gallerian är igensatt med gipskivor
Den där gallerian vid Slussen känns liten för att man aldrig kan få någon överblick över den. Och just därför så älskar jag den!
Citera
2010-01-04, 22:02
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Om man skall gå från centralstationen till Brunnsparken eller Lilla Bommen så föredrar jag att gå igenom Nordstan en kall vinterdag än att gå utanför. En annan ide jag har är att man skulle kunna ha gångar som gick från husen till språrvagnshållplatserna. En ide jag har är att man skulle kunna bygga stora hus över spårvagnshållplatserna. Tänk att bara behöva gå ner på bottenplan till spårvagnen.

Stressiga miljöer är galleriorna för att de är så trånga att man inte kommer fram. Men många gillar ju trånga platser och Fredsgatan är ju ungefär lika trång som Nordstan.
Citera
2010-01-04, 22:03
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linluc
räcker det inte med Lidl , systembolaget , apoteket och ett atg ombud ???

Håller med. Fast ibland behöver man något extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in