2009-12-07, 12:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men som vanligt är allting större "over there". I Minnesota ligger MOA som med sina 420000kvm mer än 520 butiker och 50 restauranger kanske får Nordstan att kännas lite klaustrofobiskt? Lägg till 8 nattklubbar 14 biosalonger och ett eget nöjesfält 13000 anställda och 12500 parkeringsplatser så kan vi snacka om stort.

sen beror det lite på vad det är för butiker ..
Citera
2009-12-07, 12:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Är det bara jag som hatar gallerior och tycker att det är hundra gånger bättre med butiker på bottenvåningen i bostadshus ut mot gatan?

ja det är mysigare.. dessutom ofta mer unika butiker, i gallerior har ju bara kedjor råd med hyran tack vare tyskar och lite blått skit
man borde bli fastighetsägare och sätta lite olika hyror beroende på butik för att driva ut vissa och sen ha nästan ingen hyra till en butik som flyttar in istället somm man vill ha, men säkert olagligt
Citera
2009-12-09, 01:20
Medlem
Von0bens avatar
Kan man kalla nordstan i Göteborg för en galleria?
Den är större än någon galleria jag varoit på när jag bodde i stockholm i alla fall.
Jag skulle tro den är sveriges största galleria.
Citera
2009-12-09, 02:05
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Kan man kalla nordstan i Göteborg för en galleria?
Den är större än någon galleria jag varoit på när jag bodde i stockholm i alla fall.
Jag skulle tro den är sveriges största galleria.
Nordens största är det tillochmed
Citera
2009-12-09, 02:21
Medlem
backflasharns avatar
Citat:
Men som vanligt är allting större "over there". I Minnesota ligger MOA som med sina 420000kvm mer än 520 butiker och 50 restauranger kanske får Nordstan att kännas lite klaustrofobiskt? Lägg till 8 nattklubbar 14 biosalonger och ett eget nöjesfält 13000 anställda och 12500 parkeringsplatser så kan vi snacka om stort.

Har dock bara 40 miljoner besökare per år jämnförs med nordstans 31 vilket i alla fall jag tycker känns sopigt.
Å andra sidan undrar jag hur fan nordstans kan ha 31miljoner om året, någon som glömde ett kommatecken möjligen?
Citera
2009-12-09, 02:25
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Är det bara jag som hatar gallerior och tycker att det är hundra gånger bättre med butiker på bottenvåningen i bostadshus ut mot gatan?

Absolut inte bara du. Gallerior är fruktansvärda ställen designade för att optimera försäljningen och stressa upp rastlösheten hos konsumenten. Jag får alltid känsla av att vara en råtta i en labyrint när jag är i en. Den största jag var i var en för nord-amerika rätt så tam sådan på 200 butiker men jag var riktigt less efter någon timme och kan inte för mitt liv fatta varför man vill strosa runt och glo bland något så konstgjort och cyniskt kommersiellt som vuxen människa.
Senast redigerad av fnuske 2009-12-09 kl. 02:29.
Citera
2009-12-09, 09:04
Medlem
Citat:
Tydligen även det största i hela Scandinavien t.om. Storhetsvansinne eller en bra ide? Trafiksituationen i området är ju redan bedrövlig. http://arenastaden.se.loopiadns.com/...candinavia.php

Nu ska vi kanske inte räkna in Finland till skandinavien, men nordens största iaf...

http://en.wikipedia.org/wiki/It%C3%A...hopping_centre
Citera
2009-12-14, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasharn
Har dock bara 40 miljoner besökare per år jämnförs med nordstans 31 vilket i alla fall jag tycker känns sopigt.
Å andra sidan undrar jag hur fan nordstans kan ha 31miljoner om året, någon som glömde ett kommatecken möjligen?

Ca 100000 människor passerar in o ut genom nordstan varje dag. Så 31 miljoner är riktigt eller i underkant.

Det är ju lite skillnad på den o Frölunda Torg, Allum, Täby, Farsta eller vad som helst eftersom den ligger direkt i anslutning till Centralen. Gallerian i Stockholm skulle ju kunna varit en jämförelse men det är ju en väldigt stor skillnad i antal besök då.
Citera
2009-12-16, 23:23
Medlem
Citat:
Instämmer helt. Gallerior och shoppingcenter är bland det värsta jag vet.
Citera
2009-12-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Instämmer helt. Gallerior och shoppingcenter är bland det värsta jag vet.
Det värsta jag ser med gallerior är att de effektivt utarmar kvartershandeln ute där folk bor. Istället för dessa utslängda ihopsamlingarna av affärer skulle man kunna ha fler livsmedelsbutiker runt om i bostadsområdena som dessutom skulle kunna hålla öppet längre. Ett ökat stadsliv och mer levande stadsdelar helt enkelt. På köpet slipper man åka såvärst långt för att handla.
Citera
2009-12-17, 13:08
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Det värsta jag ser med gallerior är att de effektivt utarmar kvartershandeln ute där folk bor. Istället för dessa utslängda ihopsamlingarna av affärer skulle man kunna ha fler livsmedelsbutiker runt om i bostadsområdena som dessutom skulle kunna hålla öppet längre. Ett ökat stadsliv och mer levande stadsdelar helt enkelt. På köpet slipper man åka såvärst långt för att handla.
Problemet med kvartersbutiker är att dom fan är svindyra jämfört med större matvarubutiker och därför finns det absolut ingen anledning att försöka hålla dom vid liv.
Det finns liksom ingen möjlighet för någon liten butik att konkurrera med en butik som t.ex Ica Focus.
Citera
2009-12-17, 13:49
Medlem
Citat:

Stort men inte störst! Inte ens inte i närheten av störst faktiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Biggest...shopping_malls

Asiaterna vet det här med att bygga gigantiska köpcenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in