• 1
  • 2
2004-01-23, 02:16
Bannlyst
aftonbladet skriver:
Citat:
Ny innedrog på väg - förbjuds tidigast i mars
GÖTEBORG. En ny innedrog är på väg in i Sverige. Foxy Methoxy, vars verkningar kan jämföras med ecstasy eller LSD, är inte narkotikaklassad och även om myndigheterna jobbar hårt för att få fram ett lagförslag som förbjuder drogen, så kan inte regeringen få ett lagförslag att fundera över förrän i mars, uppger Göteborgs-Posten.
Under tiden kan Foxy eller ID-5 som drogen också kallas säljas fritt via nätet.
I Småland har man rapporterat flera fall där ungdomar blivit medvetslösa efter att ha använt Foxy Methoxy, den yngste var bara 14 år.
Vilka långsiktiga biverkningar Foxy kan ha är ännu inte känt.
Folkhälsominister Morgan Johansson, just nu i Moskva, meddelar via sin pressekreterare att han hörde talas om den nya drogen för första gången i slutet av 2003. Folkhälsoinstitutet håller på med en utredning, uppger Johansson.
Där räknar man med att senast i mars ha ett förslag klart som innebär att Foxy Methoxy faller under lagen om förbud mot vissa hälsofarliga varor.
Foxy kan tas som piller eller rökas.
så nu kan vi börja leva som människor igen..
Citera
2004-01-23, 02:21
Medlem
Psykozs avatar
Ahh damn!
Visste nog allt att ett förbjud ändå var på g!
Citera
2004-01-23, 02:28
Medlem
Unbalanceds avatar
Tycker definitivt det borde vara åldersgräns på diverse RC's .
Likadant på droger i sig ... det är ju skrämmande att en 14åring går
och stoppar i sig kemikalier, för det första var han väldigt und & sedan
vet han absolut inte vad han tar!

Skamligt!
På tiden att det ska hända något så allting inte blir narkotikaklassat .

Mvh U
Citera
2004-01-23, 02:30
Bannlyst
jag tror problemet med foxy var att det såldes som produkt som skulle vara nån slags potensmedel.
Citera
2004-01-23, 09:36
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag hatar storebror... Jävla förmyndare som äger oss...
Citera
2004-01-23, 17:40
Medlem
Chims avatar
Ja åldersgräns vore bra.
Dock så är det lite dubbelmoral av mig att säga så eftersom jag själv "bara" är 16 år, men ändå provat olika RC's.
Men..sen är det skillnad på folk och folk också. Vissa stoppar i sig vad som helst och hur mycket som helst utan att kolla upp något innan.
Själv läser jag alltid på allt jag kommer över om den drog jag ska ta, innan jag använder den.

På det viset slipper man iaf otrevliga överaskningar
Citera
2004-01-23, 22:12
Bannlyst
Många fjortonåringar har omkommit i bilolyckor då de har kört bil, varför är inte bilar olagliga?

Istället för att illegalisera en massa organiska strukturer som har en otrolig potential och därmed ge upphov till nya, fler strukturer som kring-går den värdelösa lagen borde man testa en ny approach. Varför ska man låta ett rötägg förstöra för hela landet? Istället för att narkotikaklassa och jaga sin egen svans borde man illegalisera all typ av försäljning av indoler/fenetylaminer/amfetaminer av företag som saknar en särskild licens. Att tillverka/inneha dessa substanser ska naturligtvist vara helt lagligt, att tjäna pengar på dem ska vara reglerat, att ha ett företag som säljer dessa ska inte vara lätt. Nollor, brottslingar som läderbögen ska inte få hålla i den här typen av verksamhet. Du som regerar oss, är det så svårt för dig att se saker ur en annan synvinkel, är du för besatt av en större lobby för att tänka alternativt? Vill du fortsätta att släcka elden genom att hälla olja över den, så visst. Men det är klart, sen när har tyrraner i regeringen tänkt på samhällets bästa, inte de senaste decenierna iallafall. Det är tjuvar och militärer (mördare) som styr landet och så länge den "vanliga" medborgaren inte tar kontroll kommer blodsugande industri-män och militärer att utnyttja oss på alla sätt.

Det är företag man ska kontrollera/inspektera/granska, inte folket...
Citera
2004-01-23, 23:16
Medlem
Nemesis1s avatar
En 14-åring som jag känner hamnade nyligen in på magpumpning efter att ha druckit hembränt... Tror ni alkohol blir narkotikaklassat nu??
Citera
2004-01-23, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
En 14-åring som jag känner hamnade nyligen in på magpumpning efter att ha druckit hembränt... Tror ni alkohol blir narkotikaklassat nu??

Och även om hembränt blev narkotikaklasat, vad skulle det hjälpa? Då skulle det bara finnas mer hembränt och de som bränner skulle tjäna ännu mer pengar...
Citera
2004-03-10, 22:13
Bannlyst
Undra vad orsaken till att 5-meo-dipt inte blev klassat nu tillsammans med de andra RC produkterna? Kanske är det ett ämne som redan finns i någon vara i affärerna, eller är kanske nån topp politiker torsk på ämnet? hmm..
Citera
2004-03-10, 22:33
Medlem
porrpumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Pimp:.
Undra vad orsaken till att 5-meo-dipt inte blev klassat nu tillsammans med de andra RC produkterna? Kanske är det ett ämne som redan finns i någon vara i affärerna, eller är kanske nån topp politiker torsk på ämnet? hmm..

2C-B som är phenetylamin blev ju klassat för några år sedan och eftersom 2C-i, 2C-T-2, 2C-T-7 osv är phenetylaminer och även är lika 2C-B så klassade man dem nu först. Men det lär ju inte ta lång tid nu förens dem börjar nöta av tryptaminerna.
Citera
2004-03-10, 23:21
Bannlyst
men 2c-e är ju en phenetylamin,tror du verkligen att det är så enkelt att de tar molekyl för molekyl? jag gissar hellre på att de tar alla RC i en handvändning inom en snar framtid..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in