2009-12-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Nu vet ju vi som läser Jesu egna predikningar att det är på människan det beror om hon kastas i Gehenna eller inte.
Precis vad är det du läser? Jag antar att det är någon specialvariant av Bibeln du kör med, men vad innehåller den? Är det den vanliga Bibeln minus GT, minus breven i NT och minus delar av evangelierna?

Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Ni kristna som är sådana besatta sataniska motståndare till Jesus borde lära er att läsa och försöka förstå vad sanning och rättfärdighet är innan ni kastar er på den himmelske Fadern med era lögner.
Är lite nyfiken på din tolkning av Jesu egna ord till Petrus:
"Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas. Då tog Petrus honom åt sidan och började motsäga honom: "Gud är nådig mot dig, Herre. Detta skall aldrig hända dig." Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar."
Citera
2009-12-14, 19:31
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Det finns endast en kyrka som överlevt.. som dödsrikets portar aldrig fått makt över. Vilken kyrka är det?

Är det Kristi kyrka?

Kristi kyrka är alla troende......den får inte dödsrikets portar makt över. Det har inget med din församling att göra.
Citera
2009-12-14, 19:32
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Du hänvisar till en muslim?

Jag kan utan problem kontra med nitiska evangelikaler som funnit sanning i den katolska tron*, men det spelar ingen roll.

Vad som spelar roll är att du sätter Bibeln ur spel.

En muslim?
Ta dig mod och se den länken jag hänvisade till innan du uttalar dig.
Om det är några som söker sätta Bibeln ur spel så är det den romerska kyrkan. Gud beskyddar sitt ord trots alla angrepp från satan.
Citera
2009-12-14, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
En muslim?
Ta dig mod och se den länken jag hänvisade till innan du uttalar dig.
Om det är några som söker sätta Bibeln ur spel så är det den romerska kyrkan. Gud beskyddar sitt ord trots alla angrepp från satan.

Ja.. han är ju för fan muslim, idiot!

Ja.. Gud beskyddar sitt ord.. trots dina förbannelser..

Vi gav ju dig Bibeln liksom. Tycker du att det är tänkvärt?
Citera
2009-12-14, 19:53
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ja.. han är ju för fan muslim, idiot!

Ja.. Gud beskyddar sitt ord.. trots dina förbannelser..

Vi gav ju dig Bibeln liksom. Tycker du att det är tänkvärt?

Nu spårar du ut.
Skulle Walter Veith vara muslim?
Har jag förbannat någon?
Vilka vi har gett mig Bibeln?
Vad jag vet har skriften bevarats trots era försök att bränna den och förfalska den och avlivat tusentals människor som har innehaft den.
Vänd om. Lämna den stora horan medan tid är.
Citera
2009-12-14, 19:55
Avslutad
Citat:
Nu spårar du ut.
Skulle Walter Veith vara muslim?
Har jag förbannat någon?
Vilka vi har gett mig Bibeln?
Vad jag vet har skriften bevarats trots era försök att bränna den och förfalska den och avlivat tusentals människor som har innehaft den.
Vänd om. Lämna den stora horan medan tid är.

Vi gav er Skriften. Vare sig du vill det eller inte.

Skall jag dra på den stora historiska kanonen eller vad?

Du kommer stå där med din skam som enda sällskap i slutändan.

Är det vad du vill?
Citera
2009-12-14, 20:05
Medlem
Dolphins avatar
Citat:

Du kommer stå där med din skam som enda sällskap i slutändan.

Är det vad du vill?

Nej Gud bevare mig.
Vilka är ni som påstår att ni gett mig Bibeln?
Guds Ord kommer från Gud och har inte med ni att göra.
Ni är fiender till Kristus och har alltid varit. [period]
Citera
2009-12-14, 20:09
Avslutad
Citat:
Nej Gud bevare mig.
Vilka är ni som påstår att ni gett mig Bibeln?
Guds Ord kommer från Gud och har inte med ni att göra.
Ni är fiender till Kristus och har alltid varit. [period]

Vi har gett dig Bibeln, tönt..

Så här*:

"Alltså.. den tidiga romerska kyrkans kanon kan väl sammanfattas i den lista som kan utläsas av Muratoris fragment. Där saknas vissa texter som hölls för apostoliska i andra delar av kyrkan, det är sant.

Under 300-talet utökade så den Rom sin kanon med texter som hölls för heliga och apostoliska i andra kyrkor, genom den helige Hieronymus argumentation( Hieronymus tog djupt intryck av de östliga kyrkornas kanon).

Därför kan det vara värt att känna till att den vår kyrkans kanon slogs fast i en lokal synod år 382 under påve Damasus. I nordafrika fortsatte dock diskussionen ang. Hebréerbrevet i ytterligare ett årtionde( trots Athanasius av Alexandrias påskbrev år 367 märk väl), varför man normalt brukar säga att kononiseringsprocessen formellt avslutas med koncilerna i de nordafrikanska städerna Hippo och Karthago år 393 resp. 397.

Det är dock tänkvärt att i den grekiska kristenheten betraktades det första Clemensbrevet som kanonisk skrift i flera hundra år ytterligare( brevet ingår även i Codex Alexandrinus för övrigt). Även Barnabasbrevet och Hermas Herden behöll kanonisk status på sina håll, trots den romerska kyrkans föredömme."

Idag läser du alltså den romerska kyrkans kanon, vare sig du vill det eller inte..

* https://www.flashback.org/showpost.php?p=20010960&postcount=29
Citera
2009-12-14, 20:17
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:

Vänta en sekund, Gud gav oss Skriften. Den är inspirerad utav Gud. Sen kan du säga att Gud förmedlade Skriften till oss idag genom den Romersk-katolska kyrkan (jag står inte bakom att den moderna romersk-katolska kyrkan är densamma som den som existerade låt säg, 300 - det anser inte gammalkatolikerna heller) men det är fortfarande inte katolska kyrkan som "skapat" Bibeln. Den tidiga kyrkan hade ingen officiell kanon som senare, men det hindrade inte många kyrkofäder från att klart tala om Skriften med stort S.

Vi läser inte romersk-katolska kanon då apokryferna inte räknas till efter-reformatorisk kanon.
Senast redigerad av Poeten-Ske 2009-12-14 kl. 20:20.
Citera
2009-12-14, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Vänta en sekund, Gud gav oss Skriften. Den är inspirerad utav Gud. Sen kan du säga att Gud förmedlade Skriften till oss idag genom den Romersk-katolska kyrkan (jag står inte bakom att den moderna romersk-katolska kyrkan är densamma som den som existerade låt säg, 300 - det anser inte gammalkatolikerna heller) men det är fortfarande inte katolska kyrkan som "skapat" Bibeln. Den tidiga kyrkan hade ingen officiell kanon som senare, men det hindrade inte många kyrkofäder från att klart tala om Skriften med stort S.

Det är upp till dig att argumentera för att den moderna romersk-katolska kyrkan inte är densamma som den som existerade på 300- talet. Gammelkatolikerna baserar för övrigt sin doktrin på den tridentinska mässordningen. När genomfördes koncilioet i Trient?

Det är den romerska kyrkan som har bestämt Bibelns kanon( Athanasius av Alexandrias påskbrev till trots, vilket redan uppmärksammats).
Citera
2009-12-14, 20:26
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Vi har gett dig Bibeln, tönt..

Så här*:

Du är religiös. Du är inte troende kristen. Du skulle kunna ställa upp på vilken religion som helst. Det hade inte gjort någon skillnad.
Citera
2009-12-14, 20:29
Avslutad
Citat:
Du är religiös. Du är inte troende kristen. Du skulle kunna ställa upp på vilken religion som helst. Det hade inte gjort någon skillnad.

Oavsett hur du uppfattar min tro, lär du bli tvungen att erkänna att den helige Ande varit verksam i min kyrka. Jag menar.. du läser ju våra Skrifter och kallar dem sanning..

Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in