Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Så talar djävulen och hans anhang! Allt medan Jesus har en diametral lära; Den som nitälskar för Gud och det goda är inte förlorad.
Inget förvånande att du säger så, du anser ju att Paulus var en falsk profet. Du klipper och klistrar och väljer och vrakar ur Bibeln, inklusive Jesu egna ord, efter eget tycke.
Citat:
Djävulen vill ju att människan inte skall nitälska för Gud och då kommer han med slikt bullskit via falska profeter som du.
Nitälskan för Gud i sig är rätt, men nitälskan för Gud utan rätt insikt är precis det tillstånd som de fariséer och skriftlärde som avvisade Jesus befann sig i; ett förlorat tillstånd. Massor av människor är nitiska för sin religion eller tro, det betyder inte att de vandrar på rätt väg. Nitälskan som sådan frälser inte.
Citat:
Enligt Jesus säger han att om våran rättfärdighet inte övergår de skriftlärdes så skall vi inte komma in i riket.
Och hur kan vår rättfärdighet övergå de skriftlärdes dito menar du? Frågan är om du är syndfri och i allt håller Guds lag. Minns att den som felar i ett är skyldig till allt. Den egna rättfärdigheten är som en fläckad klädnad inför Gud.
Citat:
Du tycks blanda ihop äpplen och päron ... Det är Gud som verkar, men HUR Gud verkar tycks du inte fått kläm på.
Jesus säger att det är omöjligt för människan att frälsa sig själv. Endast för Gud är det möjligt. Men du säger precis tvärtom. Det har jag fått kläm på.
Citat:
Menar du att det finns något mitt emellan?
Menar du att det finns något mitt emellan?Nej, utan Guds nåd är du förlorad. Du kan inte frälsa dig själv.
Citat:
Enligt Jesus så är det hur människan väljer att leva sina liv som avgör om hon skall kastas i Gehennas brinnande eld eller bjudas in i hans Faders glädje.
Hur vi lever våra liv är viktigt, men det är Guds nåd som verkar ett liv som behagar Gud. Det är inget vi kan producera av egen viljekraft.