• 1
  • 2
2009-11-14, 09:01
Medlem
LeLibertines avatar
Har lite smått fastnat før massvis med tænkværda citat från denna man och vill veta mer!

Vilket ær erat favoritcitat?

Vilken ær favoritboken? Vilken måste jag læsa?

Någon som hørt något intressant om Oscar Wilde som ni vill dela med er av?

Mitt favoritcitat ær træffande och underbart:

"Nothing makes one so vain as being told one is a sinner."

Fyll på, kæra vænner!
Citera
2009-11-14, 09:19
Medlem
NineLivess avatar
Jag har förvisso bara läst Dorian Gray's porträtt, men jag rekommenderar den starkt.
Citera
2009-11-14, 09:22
Medlem
"The Picture of Dorian Gray" är väl given och tyvärr det enda jag läst av karln (förutom några noveller). Några av mina favoritrader, som jag tycker är väldigt träffande, är:

"People say sometimes that beauty is only superficial. That may be so, but at least it is not so superficial as thought is. To me, beauty is the wonder of wonders. It is only shallow people who do not judge by appearances. The true mystery of the world is the visible, not the invisible."
Citera
2009-11-14, 09:26
Medlem
LeLibertines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gebe

"People say sometimes that beauty is only superficial. That may be so, but at least it is not so superficial as thought is. To me, beauty is the wonder of wonders. It is only shallow people who do not judge by appearances. The true mystery of the world is the visible, not the invisible."

Fantastiska rader! Som de mesta man læser av han så ær det tænkvært, har inte læst någon bok med han ænnu (ær skitkass på att læsa bøcker) Men detta får upp mitt sug nåt kopiøst! Tack før inlægget.

Ska ge mig på den boken.
Citera
2009-11-14, 09:47
Medlem
Trumpeters avatar
Har läst alldeles för lite Oscar Wilde.

Dorian Grays porträtt The Importance of Being Earnest är båda riktigt bra böcker. Skulle bara tiden medge skulle jag gladeligen läsa mer av honom.
Citera
2009-11-14, 09:52
Medlem
bestofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gebe
Det här tyckte jag lät korkat. Det är inte skönhet som är ytligt, utan utseendesfixering. I den bemärkelsen att man inte förstår att skönhet ligger i betraktarens öga.

Och att han säger att det är ytliga människor som inte dömer efter utseendet är otroligt korkat sagt. Han måste ha varit kär i en vacker men korkad man när han skrev detta. För om vi bara tänker på människor så är ju skönhet något nedärvt och inget man kan påverka, och man skall inte döma människan i fråga efter detta yttre. Dock så är det självklart att man skall försöka skapa vacker arkitektur till exempel.

I övrigt är Wilde en av mina persoliga favoriter. Känns dock som om du tagit till dig detta bara för att försvara att du bara tycker om snygga tjejer.
Citera
2009-11-14, 10:08
Medlem
LeLibertines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestof
Det här tyckte jag lät korkat. Det är inte skönhet som är ytligt, utan utseendesfixering. I den bemärkelsen att man inte förstår att skönhet ligger i betraktarens öga.

Och att han säger att det är ytliga människor som inte dömer efter utseendet är otroligt korkat sagt. Han måste ha varit kär i en vacker men korkad man när han skrev detta. För om vi bara tänker på människor så är ju skönhet något nedärvt och inget man kan påverka, och man skall inte döma människan i fråga efter detta yttre. Dock så är det självklart att man skall försöka skapa vacker arkitektur till exempel.

I övrigt är Wilde en av mina persoliga favoriter. Känns dock som om du tagit till dig detta bara för att försvara att du bara tycker om snygga tjejer.

som sagt, tænkvært, du ær inte enig, medans jag faktiskt ser en poæng i det, men førmodligen ville han væl bara vara lite kontroversiell.
Citera
2009-11-14, 11:39
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLibertine
Har lite smått fastnat før massvis med tænkværda citat från denna man och vill veta mer!

Fyll på, kæra vænner!

I nutiden, när "alla" bloggar, vore Wilde en av mina drömbloggare. Tänk om han fått dela ut alla sina sköna oneliners i en liten dos varje dag. Jag skulle definitivt prenumerera på rss-flödet (mina andra drömbloggare är Nietzsche och Auuuuugust!). Tänk dig deras krig i kommentarsfälten. Damn, jag skulle till och med vilja lyssna av mail-trafiken.

Det finns en liten "light-weight" citatsamling som heter "Var dig själv!" (ISBN10: 9189684168). Den brukar jag tvinga på nyfikna.

Jag är lycklig ägare till en antikvariatfunnen tjock skatt (ISBN 0 00 410541 9) "Complete Works - Stories, Plays, Poems, Essays" (complete? nja, men OK då) som är underbar om inte helt bekväm (det är inget man ligger i sängen och håller bekvämt i ena handen) att läsa runt i. Inbunden, strax under 1200 tättskrivna sidor.

Favoritcitat? Omöjligt att peka ut. Det vore som att tvinga en förälder att välja det bästa av sina barn
Citera
2009-11-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestof

Nu är det här taget från boken "The Picture of Dorian Gray", närmare bestämt från en diskussion angående skönhet mellan karaktärerna Lord Henry och Dorian Gray. Förmodligen återspeglas Oscar Wildes egna tankar _rätt_ mycket i Lord Henrys ord, men det är ändå taget ur en fiktiv kontext av en excentrisk karaktär (vilket även Oscar Wilde verkar ha varit) huserandes i en tidsanda som är rätt olik vår egen. Utöver det, om man nu med denna filosofi i åtanke ser till vilken påverkan Lord Henry har på Dorian och vad det sedemera leder till kan man fråga sig vilket Wilde's riktiga ställningstagande är. Allt är inte riktigt svart eller vitt.

Jag tycker även det är lite väl banalt att påstå att jag "bara tycker om snygga tjejer" bara för att jag citerar ett par fina rader som tar upp begreppet skönhet och som tydligen även, för vissa, är smått provocerande. Själv tycker jag citatet är lite djupare än så och skulle kanske inte riktigt applicera just denna tolkning på den lilla, lilla kontexten "tjejer" (även om jag tycker att det är synd att naturlig mänsklig skönhet i sig nästan blivit något fult). Hur som helst tycker jag det är ett par väldigt tänkvärda rader som känns rätt typiskt "Wilde". Ser det knappast som en otvetydig, obestridbar tes som skall tas som absolut sanning av alla. Är intressant att höra någon annans åsikter med
Citera
2009-11-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLibertine

Fyll på, kæra vænner!

Det mest imponerande är hans tidlöshet. Det som han skrev då är lika träffande idag. Man kan läsa en hel bok utan att förstå vilket århundrande det handlar om förutom vissa detaljer som kan avslöja tiden, tex priser för droskan.
Ett geni helt enkelt.
Citera
2009-11-14, 12:53
Medlem
racerkatts avatar
Har väl inte så mycket att tillföra tråden då jag liksom de flesta andra bara läst "Dorian Grays porträtt". Men även jag kan rekommendera den varmt. Intressant hur han offrar allt för sin skönhet. Och jag gillar miljöbeskrivningarna i boken, speciellt av opiumhålorna.
Citera
2009-11-14, 14:30
Medlem
LeLibertines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
I nutiden, när "alla" bloggar, vore Wilde en av mina drömbloggare. Tänk om han fått dela ut alla sina sköna oneliners i en liten dos varje dag. Jag skulle definitivt prenumerera på rss-flödet (mina andra drömbloggare är Nietzsche och Auuuuugust!). Tänk dig deras krig i kommentarsfälten. Damn, jag skulle till och med vilja lyssna av mail-trafiken.

Det finns en liten "light-weight" citatsamling som heter "Var dig själv!" (ISBN10: 9189684168). Den brukar jag tvinga på nyfikna.

Jag är lycklig ägare till en antikvariatfunnen tjock skatt (ISBN 0 00 410541 9) "Complete Works - Stories, Plays, Poems, Essays" (complete? nja, men OK då) som är underbar om inte helt bekväm (det är inget man ligger i sängen och håller bekvämt i ena handen) att läsa runt i. Inbunden, strax under 1200 tättskrivna sidor.

Favoritcitat? Omöjligt att peka ut. Det vore som att tvinga en förälder att välja det bästa av sina barn

Ha ha tack, jag ska se mig omkring, nu ær jag størtnyfiken..

Kalkad Tack før intressant inspel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in