2009-11-14, 06:05
Medlem
mmas avatar
Hej!

Jag tränar en del dagar efter jobbet innan jag åker hem, därför måste jag trycka i mig nått då. Jag tränar för att gå ner i vikt, plus att jag fått lite bak-sug.

Jag är ingen som vill köpa massa olika ingridienser utna jag vill göra det ganska enkelt för mig.

Vilken "mix" är bäst och blir godast? Det ska vara grovt som mättar bra och nyttigt. Och en sån mix på påse som innehåller allt man behöver, och som inte är så avancerat då jag inte har nån direkt bak-vana =)

Förslag?
Citera
2009-11-14, 08:46
Medlem
[Strange Days]s avatar
Degmixar innehållande mycket fibrer & fullkorn och lite socker är ju de absolut nyttigaste.
Frågan är dock hur pass "nyttiga" sådana mixar egentligen kan bli...

Det allra bästa är ju att du lär dig slänga ihop en deg utan någon färdigblandad mix.
Dels så får du mycket större variationsmöjligheter, och du kan även balansera sockermängderna.
Och dessutom så kan du byta ut det vita raffinerade sockret mot andra mer smakrika sockersorter.
Citera
2009-11-14, 10:06
Medlem
Bellossoms avatar
Fredrik Paulun har två brödmixar som är goda med mycket frön och sånt. Finns bla på Ica. Gröna paket.
Citera
2009-11-14, 10:34
Medlem
Not_mes avatar
Annars skulle du ju kunna blanda en egen mjölblandning med olika sorters mjöl hemma och ha en burk som du kan bara ta ett par deciliter ur när du behöver det. Då behöver du bara smula ner lite jäst, hälla på vatten eller mjölk och matfett beroende på vilket recept du följer och blanda ihop och sen kasta ner mjölblandningen däri. Knådningen och jäsningen kommer du ju inte ifrån i vilket fall, och det är det som tar tid.
Citera
2009-11-14, 14:34
Medlem
R.Stotzkys avatar
Att baka är inte svårt. Allt du behöver kunna är att läsa av en våg och följa ett recept. Kan du värma vatten tills det är fingervarmt, smula ned jäst i vattnet och blanda med mjöl som du mätt upp rätt mängd av så kan du baka.

Kolla runt på nätet efter recept på fullkornsbröd utan socker, och byt gärna ut en del av vetemjölet mot rågsikt och släng i det du tycker passar. Vill du ha ett bröd som är som ett mellanmål i sig så kan du blanda i linfrön, solroskärnor, hackade nötter och hackad torkad frukt i degen, till exempel.
Citera
2009-11-15, 16:34
Medlem
avgasindianens avatar
Allra enklast måste väl ändå vara att göra filmjölksbaserad bröd.
Veva ihop lite fil, mjöl och bikarbonat, ner med det i en brödform och in i ugnen.
Kan inte bli lättare om man vill göra det själv och ändå ha kontroll på innehållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in