• 1
  • 2
2009-11-13, 18:48
Medlem
Jag vill skriva ut bilder. Jag vet att 2mp gör att man kan skriva ut en a4 sida utan någon pixelering. Hur stora bilder kan man skriva ut av en Canon EOS 1000D på 12 mp?
Citera
2009-11-13, 19:43
Medlem
Cmykos avatar
Det beror lite på vad du skriver ut på för material. Om du ska skriva ut med digitaltryck på fotopapper kan du skriva få ett A3 i högsta kvalitet, A2 i någorlunda bra kvalitet. Om du däremot kör med rastertryck så kan du få upp storleken ganska rejält utan sämre kvalitet, men du får inte samma skärpa i bilden.
Citera
2009-11-13, 20:02
Medlem
otec_sates avatar
Rent teoretiskt så är det fäljande tabell som gäller för utskriftsstorlek, 300 ppi konta megapixel (notera dock ppi och dpi. Men du kan räkna ungefär på detta):

Mpixel Storlek vid 300 PPI
4 19 x 14 cm
5 21 x 16 cm
6 23 x 18 cm
7 26 x 19 cm
8 27 x 20 cm
9 32 x 22 cm
10 30 x 23 cm
12 36 x 24 cm
16 42 x 28 cm

Du kan läsa vidare här för att fördjupa dig lite, sen är det som Cmyko säger, det hela beror på reproduceringsteknik och framförallt i vilket syfta bilden ska användas. http://www.cyberphoto.se/faq/printsize.htm
Citera
2009-11-15, 16:00
Medlem
Jag vill ta en bild med min digitalkamera, skriva ut sen och ha den som en tavla hemma i mitt rum. Det är då syftet så jag antar att jag kan köra på a3 utan att behöva vara rädd för att börja se pixlar och skit?
Citera
2009-11-17, 22:26
Medlem
dunderkålas avatar
Njae, nu är vi lite löjliga va?

Du kan ledigt blåsa en 12MP till en 70x100cm tavla med rätt mjukvara. Men det kräver rätt gedigna kunskaper i bildhantering. Jag har blåst upp 12MP bilder till 100x200cm rollups som blir otäckt fotorealistiska på +50cm avstånd.
90% av hemligheten ligger i hur tekniskt bra bilden är. ISO-värdet är nästan det viktigaste, är det för högt blir det kornigt som helvete när man förstorar.

För amatörbruk tror jag det finns "one-click" program, säkert även som freeware som blåser upp och skärper dina bilder så de blir tillräckligt bra.
Citera
2009-11-18, 21:07
Medlem
otec_sates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkåla
Njae, nu är vi lite löjliga va?

Du kan ledigt blåsa en 12MP till en 70x100cm tavla med rätt mjukvara. Men det kräver rätt gedigna kunskaper i bildhantering. Jag har blåst upp 12MP bilder till 100x200cm rollups som blir otäckt fotorealistiska på +50cm avstånd.
90% av hemligheten ligger i hur tekniskt bra bilden är. ISO-värdet är nästan det viktigaste, är det för högt blir det kornigt som helvete när man förstorar.

För amatörbruk tror jag det finns "one-click" program, säkert även som freeware som blåser upp och skärper dina bilder så de blir tillräckligt bra.

Och det var ju precis det som svarats i tråden, men även med hänvisning till exakta omräkningar - pixel till punkt, hur det funkar i teorin. Dessutom så blir oftast bilder som ska betraktas på långt avstånd SÄMRE om dom håller för hög upplösning (och inte anpassas).
Citera
2009-11-24, 19:32
Medlem
Kan jag med all säkerhet gå till fotografen och be om en utskrift i A3 utan att förvänta mig någon pixelering på pappret? Självklart är det vanligt fotopapper vi pratar om, de som serveras på fotolabben runt om landet (tänkte mest på audio video affären)
Citera
2009-11-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Kan jag med all säkerhet gå till fotografen och be om en utskrift i A3 utan att förvänta mig någon pixelering på pappret? Självklart är det vanligt fotopapper vi pratar om, de som serveras på fotolabben runt om landet (tänkte mest på audio video affären)

Jag har skrivit ut A3-bilder på fotopapper med 12 MP. Då såg man inga pixlar någonstans.
Citera
2009-11-25, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelH
Jag har skrivit ut A3-bilder på fotopapper med 12 MP. Då såg man inga pixlar någonstans.

Tack, nu jävlar ska de plåtas tavlor. Någon som vill inspiera mig till motiv?
Citera
2009-11-25, 00:46
Medlem
BigAndAlmightys avatar
Citat:
Personligen tycker jag om att fota göteborgare som flyttar mål.
Citera
2009-11-25, 00:47
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ta en bild på din numera tomma vägg och tryck upp den. Sen när du kollar på din upptryckta tavla kommer din hjärna implodera!
Annars kan du kolla i Fotografering 2009-tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=815594
Citera
2009-11-25, 17:02
Medlem
otec_sates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorMongo
Ta en bild på din numera tomma vägg och tryck upp den. Sen när du kollar på din upptryckta tavla kommer din hjärna implodera!
Annars kan du kolla i Fotografering 2009-tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=815594

Och sen tar du ett foto av din nästintill tomma vägg som numera pryds av en tavla föreställande din tomma vägg. Montera sedan den tavlan på väggen. Sen tar du en tredje bild på din vägg som numera pryds av två tavlor. Montera sedan den tavlan på väggen och fortsätt samma procedur, tills du har fyllt väggen med tavlor.

Vem vet, det kanske kan räknas som modern konst ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in