2009-11-13, 11:00
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Det där med 100% nötkött, har funderat lite på det. Menar dom verkligen att hamburgaren enbart innehåller 100% nötkött och inga tillsatser alls såsom ströbröd osv osv. Dom menar det inte som så att det är enbart nötkött plus massa tillsatser, allså att köttet bara kommer från ko och inte är nån blandfärs ?
.

Så har jag fattat det. Det är ju det som vissa "köttbullsburgarälskare" kallar för att det är som att tugga en skosula. Dom kritiserar helt enkelt den höga kvalitén och förordar tillsatser i kubik hos Max till exempel.
Citera
2009-11-13, 11:01
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Personligen är jag väldigt tillfreds med att mina hamburgare inte smakar som donkens .

~Paul~

Samma här. Varför vill man efterlikna McDonald´s burgare? Tycker ni verkligen att de är så goda?
Citera
2009-11-13, 11:12
Medlem
Först och främst, lägg ner alla personliga åsikter om hur Big Macen smakar det kan ni göra i andra trådar.

Jag tycker det är intressant det som TS säger, att det knappt går att återskapa en Big Mac hemma. Själva dressingen borde väl inte vara så svår, eller?
Citera
2009-11-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phot
Först och främst, lägg ner alla personliga åsikter om hur Big Macen smakar det kan ni göra i andra trådar.

Jag tycker det är intressant det som TS säger, att det knappt går att återskapa en Big Mac hemma. Själva dressingen borde väl inte vara så svår, eller?

Jo det hade varit roligt om man någon gång kunde slänga ihop en riktig big mac hemma någon gång . har nog provat nästan varenda recept jag lyckats komma över men köttet blir aldrig i närheten av deras och det är väldigt konstigt. inte heller dressningen och någon med goda smaklökar borde ju kunna lyckas lista ut vad den innehåller exakt. Och köttet och dressingen borde väl i stort sett vara det enda man behöver veta för sallad är ju sallad och bröd är ju bröd eller gör dom något med det också mer än att ge det lite stek/grillyta?
Citera
2009-11-13, 11:28
Medlem
Dr.Glass avatar
Jag tror, precis som flera innan mig har sagt, att man kan återskapa ingredienserna utan problem, men själva omständigheterna i hur de lagas kan vara svårare.

Kanske behöver man ett stekbord med rejält ingrott fett, färdighackad köpt sallad och en gnutta stress för att lyckas?
Citera
2009-11-13, 11:29
Medlem
Typoopies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Det är väldigt enkelt. Du tar alla ingredienser som krävs för en Big Mac.
Du steker hamburgaren (i stort sett vilken sort som helst duger) i micron och slänger på alla tillägg. Sen packar du ner den i en rutten, blöt kartong och låter den stå i 15 minuter innan du äter den.

Då är den precis som på McDonalds.

Första svaret = Bästa svaret

McDonalds har de äckligaste hamburgarna, sunkigaste pommesen, vattnigaste läsken och smaklösaste salladen. Fattar inte varför folk tycker Big Mac är så bra.. Det är precis som blotam sa..
Citera
2009-11-13, 11:46
Medlem
dePauls avatar
Min dotter som idag är vuxen älskade donkens burgare som liten. Hon ville inte äta mina egna hemlagade så till slut blev jag tvungen att experimentera för att komma donkens burgare smakmässigt så nära som möjligt.

Jag testade med diverse färssammansättningar och konsistenser. Till slut resulterade det i något som (tyvärr enligt min åsikt ) liknade donkens burgare.

Så här gjorde jag:
1. Blandade nötfärs som jag malde själv på de minsta hålen (två ggr) med vatten, nötfett, salt, peppar, MSG, lite sirap och bikarbonat (!!)
2. Formade burgare och gav dem en svag yta i stekpanna
3. Avslutade tillagningen genom att ångkoka burgarna samtidigt som jag hade en tyngd över

Dessa burgare var snarlika dem från donken, kanske något godare . Som jag ser det så är därför själva hemligheten bakom donkens burgare konsistensen på färsen. Denna fick jag således fram genom att blanda i bikarbonat i smeten.

~Paul~
Citera
2009-11-13, 11:47
Medlem
jagtarenpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie

McDonalds har de äckligaste hamburgarna, sunkigaste pommesen, vattnigaste läsken och smaklösaste salladen. Fattar inte varför folk tycker Big Mac är så bra.. Det är precis som blotam sa..

Håll dig till topic eller kom åtminståne med någonting nytt.

De stora skillnaderna med en BigMac och en hemmagjord burgare är först och främst själva såsan som dock går att köpa hem ifall man kollar runt lite. Förutom såsen så är brödet i sig karamelliserat vilket är mycket svårt att göra hemma såvida man inte har någon typ av steamer.

Köttets skillnad borde inte spela någon avgörande roll så länge man använder 100% nötkött.
Citera
2009-11-13, 11:49
Medlem
Citat:
Min dotter som idag är vuxen älskade donkens burgare som liten. Hon ville inte äta mina egna hemlagade så till slut blev jag tvungen att experimentera för att komma donkens burgare smakmässigt så nära som möjligt.

Jag testade med diverse färssammansättningar och konsistenser. Till slut resulterade det i något som (tyvärr enligt min åsikt ) liknade donkens burgare.

Så här gjorde jag:
1. Blandade nötfärs som jag malde själv på de minsta hålen (två ggr) med vatten, nötfett, salt, peppar, MSG, lite sirap och bikarbonat (!!)
2. Formade burgare och gav dem en svag yta i stekpanna
3. Avslutade tillagningen genom att ångkoka burgarna samtidigt som jag hade en tyngd över

Dessa burgare var snarlika dem från donken, kanske något godare . Som jag ser det så är därför själva hemligheten bakom donkens burgare konsistensen på färsen. Denna fick jag således fram genom att blanda i bikarbonat i smeten.

~Paul~

du glömde dressingen
Citera
2009-11-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie

Det där är ju bara skitsnack och det vet du också, det blir inget riktig big mac om man gör sådär. Du kanske inte förstår att det finns oss som gillar big mac men vi finns. Återgå till sibyllatråden nu och finns det ingen så skapa en.
Citera
2009-11-13, 11:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumpare
du glömde dressingen
Nej. Jag glömde den inte. Jag skrev om hur man fixar själva burgaren, inte hela måltiden.

~Paul~
Citera
2009-11-13, 12:41
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Nej. Jag glömde den inte. Jag skrev om hur man fixar själva burgaren, inte hela måltiden.

~Paul~

Hur kom du på att du skulle använda bikarbonat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in