2009-11-12, 20:18
Medlem
okois avatar
Är det någon snäll själ som vet hur man ställer in en Sony N50 så bilderna blir i 300dpi? Grymt tacksam!
Citera
2009-11-14, 12:34
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Nä, men prova att trycka på olika knappar, det värsta som kan hända är förmodligen att du resetterar kameran och formaterrar eventuella minneskort. Så kör lite trial error hitta settings och browsa runt, det är inge farligt bara lek med den
Citera
2009-11-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okoi
Är det någon snäll själ som vet hur man ställer in en Sony N50 så bilderna blir i 300dpi? Grymt tacksam!
Utan att vilja vara "besserwisser" så undrar jag om din fråga är rimlig..?

Vad skulle dpi (dots per inch) egentligen betyda för en digital kamera?

För en scanner finns det ju en betydelse, men för en kamera?

/T
Citera
2009-11-14, 12:40
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Utan att vilja vara "besserwisser" så undrar jag om din fråga är rimlig..?

Vad skulle dpi (dots per inch) egentligen betyda för en digital kamera?

För en scanner finns det ju en betydelse, men för en kamera?

/T
alltså, oavsett om man skannrar eller fotograferar vill man...jag...vill jag ha så mkt kvalite som möjligt, iaf ibland, och då vill man såklart ha så många bildpunkter som möjligt per ytenhet
Citera
2009-11-14, 14:18
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
alltså, oavsett om man skannrar eller fotograferar vill man...jag...vill jag ha så mkt kvalite som möjligt, iaf ibland, och då vill man såklart ha så många bildpunkter som möjligt per ytenhet
Bildpunkter per ytenhet av vad om jag får fråga?
Citera
2009-11-14, 15:00
Medlem
SafleBouges avatar
Man kan inte ställa in dpi i kameror (om jag inte gör bort mig nu).

Jag antar att du ska skicka in bilder till något tryckeri och att de vill ha 300dpi. Det finns program för att förstora bilder, annars är det rätt lätt i photoshop.

dpi= dots per inch

Edit: Du kanske ska förklara varför du vill ändra dpi:n.

Om du ändrar dpi:n ändrar du inte upplösningen utan bara hur många pixlar det ska vara per 2.5 cm.

Ändrar på DPI:n i photoshop gör du här : Image>Image Size>Resolution

Och man kan tydligen ändra DPI i kameror, vad nu det ska vara bra för.
Senast redigerad av SafleBouge 2009-11-14 kl. 15:05.
Citera
2009-11-14, 15:31
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Problemet är att kameran ger blanka fan i ytenheter. På sensorn sitter ett antal punkter som registrerar ljus. Antalet sådana punkter blir det samma oavsett vad du ställer in någonstans i kameran.

Det enda du kan göra för att öka kvaliteten rent kvantitetsmässigt i kameran är att öka upplösningen. Om sensorn i kameran har, säg, åtta miljoner ljusregistrerande punkter, så kan den fotografera bilder med som mest 8 megapixel. En pixel motsvarar en ljusregistrerande punkt, och kan således anta en färg.

Om du minskar upplösningen kommer fortfarande alla sensorer användas vid exponeringen, men bilden kommer i efterhand förminskas. Detta innebär att rent kvantitetsmässigt är det som spelar roll att man kör på högsta upplösningen, alltså alla sensorer får sin punkt på bilden.

Uttrycket dpi, dots per inch, har alltså att göra med utskrifter. Hur många punkter som skall skrivas ut per tum av pappret. OM det finns möjlighet att ställa in detta i kameran, så har det ingen effekt på själva bilden, utan lagras endast som egenskap i den slutgiltiga bildfilen. Denna egenskap kan sedan användas som fingervisning för skrivare och liknande. Däremot är det fullt möjligt att välja själv vid utskriftsögonblicket hur många punkter per tum man vill skriva ut med, och totalt ignorera denna fingervisning.

Klargjorde det mer än det förvirrade?
Citera
2009-11-14, 16:55
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Bildpunkter per ytenhet av vad om jag får fråga?
? vet inte vilka måttenheter som finns och används men normalt sett är där väl bättre kvalite ju fler bildpunkter där är per ytenhet, avsåg inte speciellt, dock generellt.
Citera
2009-11-14, 16:59
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Problemet är att kameran ger blanka fan i ytenheter. På sensorn sitter ett antal punkter som registrerar ljus. Antalet sådana punkter blir det samma oavsett vad du ställer in någonstans i kameran.

Det enda du kan göra för att öka kvaliteten rent kvantitetsmässigt i kameran är att öka upplösningen. Om sensorn i kameran har, säg, åtta miljoner ljusregistrerande punkter, så kan den fotografera bilder med som mest 8 megapixel. En pixel motsvarar en ljusregistrerande punkt, och kan således anta en färg.

Om du minskar upplösningen kommer fortfarande alla sensorer användas vid exponeringen, men bilden kommer i efterhand förminskas. Detta innebär att rent kvantitetsmässigt är det som spelar roll att man kör på högsta upplösningen, alltså alla sensorer får sin punkt på bilden.

Uttrycket dpi, dots per inch, har alltså att göra med utskrifter. Hur många punkter som skall skrivas ut per tum av pappret. OM det finns möjlighet att ställa in detta i kameran, så har det ingen effekt på själva bilden, utan lagras endast som egenskap i den slutgiltiga bildfilen. Denna egenskap kan sedan användas som fingervisning för skrivare och liknande. Däremot är det fullt möjligt att välja själv vid utskriftsögonblicket hur många punkter per tum man vill skriva ut med, och totalt ignorera denna fingervisning.

Klargjorde det mer än det förvirrade?
ah, nä, väldigt klar och umm, välskriven beskrivning,

Tänkte av nån anledning på megapixel, vilket kanske är vad trådskaparen också gör, DPI, är såklart dots per inch, jag var dock mer fokuserad på den emotionella laddningen hos trådskaparen och eller inte helt klar i bollen och tolkade det då som megapixel, vilket ju är fel ur en rent objektiv synvinkel .

Frågan är ju dock hur trådskaparen tänkte, vill hon kon skriva ut i 300dpi och eller vill hon ha maximal megapixel?
Senast redigerad av FreeWilhelmFree 2009-11-14 kl. 17:02.
Citera
2009-11-14, 22:59
Medlem
SafleBouges avatar
Citat:
ah, nä, väldigt klar och umm, välskriven beskrivning,

Tänkte av nån anledning på megapixel, vilket kanske är vad trådskaparen också gör, DPI, är såklart dots per inch, jag var dock mer fokuserad på den emotionella laddningen hos trådskaparen och eller inte helt klar i bollen och tolkade det då som megapixel, vilket ju är fel ur en rent objektiv synvinkel .

Frågan är ju dock hur trådskaparen tänkte, vill hon kon skriva ut i 300dpi och eller vill hon ha maximal megapixel?
På vissa tryckerier har man som krav att bilden ska vara 300dpi. Sen kan man ju undra vad hon ska ställa in det på kameran för då hon antagligen redan har tagit korten.
Citera
2009-11-15, 15:02
Bannlyst
Svaret på din fråga

Fotografera i RAW och Spara i TIFF 16 bits utan kompression.
Citera
2009-11-19, 09:44
Medlem
Skooooghs avatar
Ämnet handlar snarare om pixeltäthet än upplösning. Dock är de lite annorlunda vetenskap kring fotografering och printning. Därför tar man en bild så som man vill ha den (hög upplösning kan vara bra) och ändrar sedan pixeltätheten inför utskriften. Har hört att skrivare ofta trycker ihop pixlar till punkter (därav DOTS i dots per inch, inte pixels per inch) vilket gör att pixeltätheten ändras till punkttätheten, som inte har nått att göra med pixeltätheten eftersom det kan rymmas många pixlar i en punkt.

Does it make any sense?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in