• 1
  • 2
2009-11-11, 19:53
Medlem
UnEasys avatar
Hej!
Tog hem lite olika arbetare här när jag renoverade lägenheten. Allt gick bra och nu har alla fakturor kommit. El-firman vill ha 500kr i "ROT-avgift" som hon kallade det i telefonen. På pappret står det så klart admin-avgift. Det är alltså för allt extra jobb som kommit iom att jag ska göra ROT avdrag.
Kan detta vara lagligt?
Citera
2009-11-11, 19:57
Medlem
skas avatar
ja det är det företaget har ju lagt ner tid på att kolla upp så att du har rätt till rot avdrag m.m.
Citera
2009-11-11, 20:12
Medlem
Mulas avatar
Det har ju varit uppe i media om det där. Det är tydligen okej att lägga på en viss avgift eftersom företaget får en del extra arbete med papper å sånt.

http://www.dn.se/ekonomi/jag-kan-tan...vgift-1.914483
Citera
2009-11-11, 22:14
Medlem
UnEasys avatar
Surt. Kändes dock inte rimligt med 500kr heller. Hur mycket jobb kan det vara? Grisar.
Citera
2009-11-11, 22:44
Medlem
fordonsförarens avatar
Priser kommer man överens om innan arbetet görs, med andra ord en helt avtalsrättslig fråga som inte har något med ROT-avdraget som sådant att göra. Inget företag har kostnader på 500 kr för de minuterna extra de får ägna åt att fylla i begäran om utbetalning även de gärna vill får det att verka så.
Citera
2009-11-11, 22:57
Medlem
fonsföraren: Vet du vilket arbete som krävs för att få ut de återstående medlen från skv? 500kr är en liten summa. De flesta tar 900-1300kr dessa fakturor måste se helt annorlunda ut, personerna som jobbar med det lär på utbildning för att få till det hela rätt.

därmed intet sagt att de har rätt att debitera avgiften, Står det med i erat avtal att den kostnaden tillkommer? Om inte är det bara säga nej.
Citera
2009-11-11, 23:04
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallden_66
fonsföraren: Vet du vilket arbete som krävs för att få ut de återstående medlen från skv? 500kr är en liten summa. De flesta tar 900-1300kr dessa fakturor måste se helt annorlunda ut, personerna som jobbar med det lär på utbildning för att få till det hela rätt.

Jag är väl medveten om precis hur mycket arbete det är. Till kunden hanterar nästan alla program att skriva ut en ROT-faktura och till Skatteverket väljer du mellan två blanketter och fyller i den riktiga. "utbildning för att få det rätt", då får de nog vara bra efterblivna. Att lära sig fylla i en begäran om utbetalning tar för en normalbegåvad person maximalt 15 minuter första gången det ska göras, därmed inte sagt att det tar denna tid för en hantverkare.
Citera
2009-11-12, 00:13
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnEasy
Hej!
Tog hem lite olika arbetare här när jag renoverade lägenheten. Allt gick bra och nu har alla fakturor kommit. El-firman vill ha 500kr i "ROT-avgift" som hon kallade det i telefonen. På pappret står det så klart admin-avgift. Det är alltså för allt extra jobb som kommit iom att jag ska göra ROT avdrag.
Kan detta vara lagligt?

Så länge det inte finns en överenskommelse mellan er ser jag ingen
skyldighet för dig att betala avgiften.

Man kunde ju bakat in kostnaden för arbetet och det är ju en fördel att man
redan nu gör avdraget åt dig men nu när man har specificerat kostnaden
särskilt just för denna servicen är det en annan sak. Man borde upplyst
dig innan om kostnaden för det fall du vill få avdrag direkt genom elfirman.
Citera
2009-11-12, 10:39
Medlem
420-7/11s avatar
Citat:
Surt. Kändes dock inte rimligt med 500kr heller. Hur mycket jobb kan det vara? Grisar.

350 ex moms/tim. sitta i telefonkö och fylla i ett par papper, tycker det låter rimligt.
Ge fan i att renovera om du har så snäv budget. Gris kan du vara själv.....
Citera
2009-11-12, 14:01
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420-7/11
350 ex moms/tim. sitta i telefonkö och fylla i ett par papper, tycker det låter rimligt.

Snacka skit..hur jävla svårt kan det vara för hantverkaren att i förväg
påtala att man vill han en avgift för att man ser till att kunden får
avdraget direkt på fakturan.

Hur svårt kan det föresten vara att baka in kostnaden....?
Citera
2009-11-12, 14:05
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Hantverkare ar grisar. Jag bara vantar pa den dag ekonomin kraschar och jag kan bjuda hem nagra hantverkare att fixa till min lagenhet. Om de betalar mig bra!
Citera
2009-11-12, 17:08
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420-7/11

Fyller du inte i som en kratta behöver du inte sitta i några telefonköer. Hantverkare är dock i det närmaste analfabeter så då kan det bli telefonköande. Ett papper ska fyllas i. Rimligt att det tar runt en timme att fylla i några rader på ett papper, knappast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in