Citat:
Ursprungligen postat av xhl
Lånar tråden lite grann..
Jag har fixat ett arbete i Norge och skall nu skaffa mig ett D-nr alt skriva mig i Norge.
Det jag inte kan få någon klarhet i är om det på något sätt går att "kombinera" de 2 olika möjligheterna.
Med detta menar jag om man kan börja som en 6 månaders gästarbetare med endast ett D-nr och att sedan folkbokföra sig från och med månad 7.
Får man göra så?
Om ja: Vad exakt tjänar man på att vänta med att skriva sig isf?
Tror att du tjänar på att i början ha ett D-nummer då du hamnar i en "bättre" skatteklass - med permanent personnummer så hamnar du i en skatteklass där du betalar runt 30-35% i skatt direkt - precis som norrmännen själva... De första två åren tjänar man på att ha ett D-nummer, sedan får du skatta som vilken norrman som helst... Tror jag fått till detta rätt - det är i alla fall som jag hört och sett...
Jobbar själv i Norge men kan inte applicera mina arbets-, skatteförhållanden rakt av på alla då jag jobbar i turnus och därmed är jag i Norge enbart runt 130 dygn/år! Jag jobbar 3-4 dygn och är sedan ledig 7. Över detta så gäller andra regler...
Flummigt, jag vet, men skattereglerna är inte av denna världen - du kan få olika svar från 5 olika skattehandläggare, så det är en djäkla djungel!