• 2
  • 3
2011-12-27, 21:26
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xhl
Lånar tråden lite grann..

Jag har fixat ett arbete i Norge och skall nu skaffa mig ett D-nr alt skriva mig i Norge.

Det jag inte kan få någon klarhet i är om det på något sätt går att "kombinera" de 2 olika möjligheterna.
Med detta menar jag om man kan börja som en 6 månaders gästarbetare med endast ett D-nr och att sedan folkbokföra sig från och med månad 7.

Får man göra så?

Om ja: Vad exakt tjänar man på att vänta med att skriva sig isf?

Tror att du tjänar på att i början ha ett D-nummer då du hamnar i en "bättre" skatteklass - med permanent personnummer så hamnar du i en skatteklass där du betalar runt 30-35% i skatt direkt - precis som norrmännen själva... De första två åren tjänar man på att ha ett D-nummer, sedan får du skatta som vilken norrman som helst... Tror jag fått till detta rätt - det är i alla fall som jag hört och sett...

Jobbar själv i Norge men kan inte applicera mina arbets-, skatteförhållanden rakt av på alla då jag jobbar i turnus och därmed är jag i Norge enbart runt 130 dygn/år! Jag jobbar 3-4 dygn och är sedan ledig 7. Över detta så gäller andra regler...

Flummigt, jag vet, men skattereglerna är inte av denna världen - du kan få olika svar från 5 olika skattehandläggare, så det är en djäkla djungel!
Citera
2013-03-25, 00:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Någon som har koll på hur många hemresor man får göra som ensling? Och få avdrag för alltså. Drog till med 11, en i månaden i elva månader. Hoppas att INTE behöva dokumentera detta.

Samt kan man skriva sig hos sina föräldrar i Sverige, och allt fortfarande är giltigt, tex d-nummer, svensk bil , hemresor etc.? Istället för egen bostad.

Norskt boende, kvitton för det, nån som vet hur det fungerar. Jag står inte på något i norge, men betalar ändå. Kan man bara lämna kvitton, hemmagjorda, eller måste kontrakt och sånt med?
Citera
2013-09-09, 14:59
Medlem
Bumpar tråden.

Hur fungerar det med sjukvård i Norge respektive Sverige om man skriver sig i Norge?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in