2009-11-16, 15:09
Medlem
Jag arbetade 4 år i Norge, bodde kvar i Sverige enligt folkbokföringen. Har arbetat på Posten tidigare så det var inga problem att sticka dit och fixa en permanent eftersändning.

Drog av för lägenheten i Norge, kosttillskottsersättning, samt veckopendlande Oslo-Stockholm. Visade aldrig ett kvitto och ingen ställde några frågor.
Citera
2010-06-06, 18:42
Medlem
Lanoos avatar
jag lånar tråden lite.
Jag har bott i Norge i 3år nu och har då skrivit mig här så jag har ett "riktigt" personnummer och inget jäkla D-nummer.
MEN jag skulle vilja ha hit en svensk bil och funderar då om det är möjligt för mig att sticka hem till sverige en tur, skriva mig som svensk och sen återvända (med bilen) och när jag kommer tillbaka till Oslo då skriva mig som pendlande svensk. Eller kommer skattetaten börja krångla när jag varit skriven som norsk en vända redan?
Citera
2010-06-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Skriv dig i sverige. Jag tror om du är under 21 eller nåt liknande, (kolla själv upp exact) så kan du stå skrive kvar i föräldrahemmet o fortfarnde gör avdrag för boendet i norge. Det är att föredra at boendet är under 35 m2. Intyg på hyra kan du behöva visa upp,

De första två åren, alltså all tid Du är här, får du välja göra faktiska avdrag (utan krav på kvitto) eller 10% avdrag (för utlänningar, max 40000). Snakkar du med skatteetaten säger de ingenting, de hatar svenskar. Så du kan välja 10 till 400000 = 40 000, men för de flesta lönar det sig at dra av faktiskta (påhittade ) kostnader. Exempel; hyr bostad 35 m2, har 50 mil till sin skrivna adress. Du får kostersättning ca 200 om dagen till att börja med.

Hemresor 50 veckor;
100Milx18krx50
=90 000

Boende
12mån*6500+12*1000 för el/bredband =90000

Kosttillskottsersättning;
Minus helgerna man är hemma, 100 dagar ska man ha kost 250 dagar
250*200=50000'

Total avdrag 230000 kr avdrag.

Se till o skriv dig ordentligt från början, t ex hyr en lägenhet på hemorten, den får du itne hyra ut sen föstås.

Bumpar tråden,

någon som vet om man kan göra reseavdrag om man är skriven i Sverige fastän man är över 21? Finns det några mer avdrag man kan göra?
Citera
2010-07-09, 18:52
Medlem
ja det kan man göra.

"Du kan kreve fradrag for pendlerutgifter når du pendler til hjem i et annet EU/EØS-land og følgende krav er oppfylt:

* du har ikke selvstendig bolig i Norge
* du har selvstendig bolig i hjemlandet, eller er under 22 år ved utgangen av inntektsåret og pendler til dine foreldre
* du reiser hjem hver tredje uke. Sjeldnere hjemreiser kan godtas når særlige grunner tilsier det, for eksempel ved sykdom eller dårlig økonomi Du må i tillegg dokumentere bostedsadresse i utlandet.

Er du under 22 år ved utgangen av inntektsåret og pendler til foreldrehjemmet, må du kunne dokumentere familietilknytningen med fødselsattest. I tillegg må du kunne legge fram dokumentasjon på felles bostedsadresse i utlandet og kunne sannsynliggjøre antall reiser mellom bosted i hjemlandet og bosted i Norge"

Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Bumpar tråden,

någon som vet om man kan göra reseavdrag om man är skriven i Sverige fastän man är över 21? Finns det några mer avdrag man kan göra?
Citera
2010-07-10, 11:43
Medlem
Tack för svaret. Det blir nog svårt för mig att uppfylla de kraven....hehe
Citera
2010-07-12, 17:09
Medlem
alpha536s avatar
om man ska vara i Norge i 6 månader och högre måste man ha en fast adress i Norge, så du måste göra ett adressbyte tror jag. Jag gjorde precis det, men vet inte riktigt om man är TVUNGEN.
Citera
2010-07-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMe5
Med dessa förutsättningar är det nog legala krav på att du ska vara skriven i Norge. Observera att du t.ex. inte kan köra om kring med svenskregistrerad bil om du är skriven i Norge. Registreringsavgiften/-skatten för bilar i Norge är SVINDYR.

Du får ha en svenskregistrerad bil i Norge i ett år.
Citera
2010-07-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Du får ha en svenskregistrerad bil i Norge i ett år.
Och efter ett år kan du söka dispans för ett år till men jag tror du måste uppvisa papper på t.ex tidsbegränsad anställning
Citera
2010-10-26, 03:49
Medlem
Är det merkostnaderna för boendet i Norge som skall redovisas antar jag?

Kräver de också att man skall redovisa att man har utgifter i sverige, eller räcker det med att man är skriven där och pendlar?

Man kanske bor hos en flickvän eller liknande.

Någon som har erfarenheter?

//GF
Citera
2011-08-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekkahiltonen3
Hej

Norge är bra, men akta dig för att bli lurad......

Blev lurad av Rett Bemanning och Børje Sandgrehn. De betalade inte in min skatt till Skatteetaten.

Fick inte ut min semesterersättning heller..

Børje Sandgrehn är en dömd skattesmitare, hørde han har stora skulder till svenska staten.

Hej "Pekka"
Kunde du inte sjunka lägre ner? Jösses???

Vill bara Gratulera dig och ALLA DINA ALIAS!!!

Det är bra att du sitter med fakta under dina påståenden! Synd att jag inte kan hålla med.

Har ALLA fakta! *Om Börje, om Rett Bemanning, om Peter A, om Nordic Crane och om DIG! Behöver jag säga mer??? Vet gott vem du är och vad du driver med!

Att du sjunker så lågt som detta talar mer om vem du är som person och hur du driver affärer och förrättningar, än vad det gör om mig. Är jag verkligen ett så stort hot mot dig och dina intäkter att du hugger i berg???

Där jag kommer ifrån har jag fått lära mig att det är dumt att kasta sten i glashus. Speciellt om man begår förtal, falsk ryktesspridning och urkundsförfalskning.

BTW

Till ALLA som svarar upp på skribentens trådar!!! Ring mig eller sänd mig ett pm eller mail. Jag är offentlig så det går helt fint att kontakta mig och kolla upp mig och min koncern!

Det är jag som är Pia Haikonen och driver avdelningen för Rett Bemanning i Haugesund.

Har du inget bättre att skriva än att du ska pröva leka på sandlåde nivå?

Stå fram och tala om vem du är istället för att fegt gömma dig bakom en skärm med tangenter.
Patetiskt om du frågar mig...

PS Vet att du inte är den du utger dig för att vara och att IP-adressen din är i Stockholm.

Ha en fin dag!

Hälsningar
Pia Haikonen
Avd ledare för Rett Bemanning AS, Avd Haugesund, Norge
Citera
2011-11-06, 00:05
Medlem
Lånar tråden lite grann..

Jag har fixat ett arbete i Norge och skall nu skaffa mig ett D-nr alt skriva mig i Norge.

Det jag inte kan få någon klarhet i är om det på något sätt går att "kombinera" de 2 olika möjligheterna.
Med detta menar jag om man kan börja som en 6 månaders gästarbetare med endast ett D-nr och att sedan folkbokföra sig från och med månad 7.

Får man göra så?

Om ja: Vad exakt tjänar man på att vänta med att skriva sig isf?
Citera
2011-12-27, 21:20
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Att man måste skriva sig i Norge från början är fel - eller rättare sagt de beror på hur många dygn du kommer befinna dig i Norge... Kommer du befinna dig under 183 dagar (är ganska säker på denna siffra) i Norge så får du ett D-nummer, allt över detta så "kräver" skatteetaten nästan att du skriver dig direkt i landet...

Självklart kan man börja med ett D-nummer (du behöver ju bara säga att du inte vet hur länge du kommer befinna dig i landet), för att sedan övergå till ett permanent personnummer senare...

Betänk bara att det tar tid för att få ett skattekort i Norge - detta måste du ha för att arbetsgivaren inte skall dra 50% av lönen innan kortet kommit in till denne...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in