2009-11-11, 06:46
Medlem
Hej jag undrar vart man BILLIGAST på nätet kan beställa snygga tomma datorlådor? Länka gärna

Och så undrar jag då hur man gör när man flyttar över själva innehållet. Matchar alla fästen/skruvar från början för moderkortet i den nya lådan som man köper (för jag antar att man måste fästa det på något sätt? eller hur gör man?

Sen undrar jag också hur det är med bakstycket då jag har flera portar som är integrerade på moderkortet som sticker ut där bak igenom nuvarande metallbakstycke. Hur ska jag få det att passa på den nya lådan?
Citera
2009-11-11, 07:42
Medlem
kanskeintes avatar
Finns lite överallt, tex www.komplett.se www.inet.se

I/O shielden flyttar du över från det gamla chassit, bara att trycka bort.

Skruvar och distanser följer med det nya chassit, Har inte varit med någon gång där inte skruvar följt med iaf.
Passar det inte från början är det bara att flytta distanserna.

Kolla så chassit är kompatibel med mATX om det är det du har som moderkortsstorlek.

MVH
Citera
2009-11-11, 07:48
Medlem
SchKutts avatar
Prova dig fram. Släng inga skruvar som ditt nuvarande moderkort sitter fast med. Är osäker om distanser, skruvar och sånt följer med chassiet eller moderkortet.

Ta det bara lugnt och använd inte våld. Det behövs inget våld när man flyttar moderkortet om det då inte är för att IO shielden jävlas.

Kolla upp om du har ATX eller mATX moderkort. Det brukar stå på kortet och att nya lådan har dessa passformarna.
Citera
2009-11-11, 07:57
Medlem
Okej tackar tackar. men då verkar det ju iallafall vara någorlunda enkelt. Ska bli intressant att testa det
Citera
2009-11-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumpare
Hej jag undrar vart man BILLIGAST på nätet kan beställa snygga tomma datorlådor? Länka gärna

Och så undrar jag då hur man gör när man flyttar över själva innehållet. Matchar alla fästen/skruvar från början för moderkortet i den nya lådan som man köper (för jag antar att man måste fästa det på något sätt? eller hur gör man?

Sen undrar jag också hur det är med bakstycket då jag har flera portar som är integrerade på moderkortet som sticker ut där bak igenom nuvarande metallbakstycke. Hur ska jag få det att passa på den nya lådan?

Det enda som brukar kunna gå riktigt fel är om lådan inte har distanser (eller förmonterade distanser) som moderkortet ska skruvas fast i. Då kan man i rena farten fåka skruva fast moderkortet direkt mot plåten i chassisidan och få kortslutningar i moderkortet. Det ska alltså vara ett par millimeters luftspalt mellan undersidan på moderkortet och chassisidan, inte ligga direkt mot.

/Hast
Citera
2009-11-11, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Det enda som brukar kunna gå riktigt fel är om lådan inte har distanser (eller förmonterade distanser) som moderkortet ska skruvas fast i. Då kan man i rena farten fåka skruva fast moderkortet direkt mot plåten i chassisidan och få kortslutningar i moderkortet. Det ska alltså vara ett par millimeters luftspalt mellan undersidan på moderkortet och chassisidan, inte ligga direkt mot.

/Hast

Okej ska observera detta..... Men är det någon som vet exempelvis hur man kopplar in av/på knappen? är det en sladd som är samma för alla knappar som går från moderkortet eller hur funkar det?

Kanske lät lite väl amatörmässigt men frågar man inte får man inga svar
Citera
2009-11-11, 13:10
Medlem
crillecrilles avatar
Ha manualen till moderkort och chassi till hands när du monterar det. Det brukar vara märkt på kablarna vad dom är till, och i moderkortsmanualen står det var du ska pluppa i dom
Citera
2009-11-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumpare
Okej ska observera detta..... Men är det någon som vet exempelvis hur man kopplar in av/på knappen? är det en sladd som är samma för alla knappar som går från moderkortet eller hur funkar det?

Kanske lät lite väl amatörmässigt men frågar man inte får man inga svar

Av-och på-knappen och lilla lampan som lyser när hårddisken jobbar (och andra lampor i fronten) kopplas in med små små jobbiga stiftkontakter. ASUS har en smart lösning där man får en slags distans med tydlig utmärkning på som man kan koppla in allt i i bekväm arbetsställning. När sen allt är ikopplat dunkar man bara i "distansen" i moderkortet. Hursomhelst, det är bara två små jäklar man måste peta dit, kontakterna till av och på. Här är en bild:
http://www.808.dk/pics/k7s5a_fp1.gif
Power switch är den enda som måste dit. Men är man ändå där och pillar kan man ju lika gärna peta i alla. Dom kommer som en bunt trådar från fronten vanligtvis och är väl märkta.

/Hast
Citera
2009-11-11, 15:02
Medlem
vopels avatar
Räcker det inte med moderkortsmanualen har du den här

http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=220
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto