Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-11, 03:17
Medlem
Efter ett flertal blåbärsfria år har jag plötsligt fått ett enormt sug efter min barndoms favorit - blåbärssylten.

Min nuvarande syltleverantör, BoB, gör av någon konstig anledning inte blåbärssylt så nu vänder jag mig till er, mina vänner på flashback.

Vilken blåbärssylt tycker ni är godast?

Vilken blåbärssylt har mest bär och minst socker i sig?

Tack på förhand.
Citera
2009-11-11, 11:16
Medlem
Wakkabakkawoos avatar
Svenskt mathantverk har en punschblåbärssylt som är riktigt god.. Annars är ju Önos blåbärssylt aldrig fel!
Citera
2009-11-11, 13:05
Medlem
Izunis avatar
Hemmagjord syld är inte bara mycket billigare och godare, man kan också reglera i vilka proportioner man vill ha socker och bär, inga konserveringsmedel heller. Köper aldrig sylt eller marmelad, köp bär och koka själv, går så otroligt snabbt och blir perfekt varje gång.

Blåbärssylt på pannkakor eller i filen på morgonen är grymt gott!

Ut och plocka!
Senast redigerad av Izuni 2009-11-11 kl. 13:08.
Citera
2009-11-11, 16:09
Medlem
Tack för svaren.

Att plocka blåbär vid den här tidpunkten är minst sagt problematiskt av flera skäl.

Jag hittade följande om Önos blåbärssylt: 100 g sylt innehåller 50 g blåbär. Total mängd socker 35 g per 100 g.

Är det bra (mycket blåbär/100g) eller dåligt (för lite blåbär/100g) ?
Citera
2009-11-11, 19:49
Medlem
Struttens avatar
Jag kan inte låta bli att tycka att det är nästan komiskt hur man jagar socker i sylt och saft. Jag tror att de flesta är överens om att hemmagjort är godast, och jag har aldrig följt eller sett ett recept som inte innehåller MER socker än de man köper. Jag säger inget om andra ingredienser, men förstår inte riktigt hetsen efter socker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in