• 1
  • 2
2009-11-11, 05:53
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Det är väldigt gott detta.

Ja, men vad har det med trådämnet att göra?
Ämnet är hur pass onyttigt thaimat är - inte om det är gott eller ej.

OnT så borde väl thaimat vara ganska så nyttigt om man drar ner på riset och håller sig ifrån rätter med kokosmjölk/grädde.
Citera
2009-11-11, 07:11
Medlem
Om det här är köpt Thaimat på den lokala Thai krogen så kan jag garantera dig att det inte är så kallad soyasås de blandar i. Man blandar till en såsgrund som till största del består av ostronsås + lite soya och en del annat.

Soya är ju inte speciellt onyttigt överhuvudtaget det tillverkas ju genom att man ångkokar soyabönor som sedan blandas med glutenfri veteråvara för att jäsa och bilda speciella mögelsvampar, sedan blandar man det med salt, socker och vatten.

Skulle tro att denstörsta boven i dramat är ostronsåsen som är destoslibbigare och sötare, den tillsammans med alledes för mycket ris.
Citera
2009-11-11, 11:17
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ja, men vad har det med trådämnet att göra?
Ämnet är hur pass onyttigt thaimat är - inte om det är gott eller ej.

OnT så borde väl thaimat vara ganska så nyttigt om man drar ner på riset och håller sig ifrån rätter med kokosmjölk/grädde.
Ingenting antar jag.. Men gooottt är det.
Citera
2009-11-11, 11:52
Medlem
Superfluous.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0teus
Struntprat. Soja gör man på mögliga sojabönor, inte matolja.

Däremot är det vanligt med väldigt söta såser i det asiatiska köket.

Nej, soja är inte direkt onyttigt, men nu får man väl anta att TS inte äter grönsaker med enbart soja. Utan att det är som han skriver att "han misstänker att "sojasåsen" innehåller olja". Dvs att det inte är ren soja, utan någon form av såsmix med soja i.

Antagligen är det en hel del olja i maten, då de brukar ösa på rejält med olja i woken på små snabbthaiställen, så att det inte klibbar och har sig om inte annat.
Citera
2009-11-11, 17:46
Medlem
Cosmic Kids avatar
Tillsammans med riset skulle jag gissa är det nog sockret som det ev. kan bli onödigt mycket av (nu bortser vi från cocosmjölk och friterat). I thaikäket använder man ju socker som smakbärare på samma sätt som vi använder fett känns det som...jag går dock alltid ner ett gäng kilon när jag är i thailand, misstänker att det delvis har att göra med att man vänjer sig att käka mindre portioner...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in