2009-11-10, 23:06
Medlem
Randy Savages avatar
System:

Nätagg: Corsair TX 650W PSU
Minnen: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB
Processor: Intel Core? i5 Quad Processor i5-750
Moderkort: MSI P55-GD65, P55, Socket-1156, DDR3

Problem: Har precis plockat ihop ny dator och installerat windows 7. Allt gick som smort fram tills att jag började surfa på den. Helt plötsligt hängde den sig och ett hackande ljud hördes från högtalarna.

Var tvungen att starta om med powerknappen. Efter det gick det en stund till. Sedan hände samma sak igen. Efter det har det hänt flera gånger om. Jag får inga felmeddelanden eller något sådant. Det verkade i början ha att göra med att det inte gick att köra script men det nu tycker jag det verkar som att de kommer helt random utan någon som helst förvarning.

Jag börjar misstänka att det är ett hårdvarufel.

Satt tidigare och pillade i MSI kontrollerna och jag fick för mig att det var det som hade orsakat felet så nu har jag stället den på default och laddade även om fail-safe inställningarna i BIOS. Har inte haft på datorn så länge nu men än så länge har det inte hänt något.

Har någon varit med om något liknande tidigare? Hur löste du det? Gick det inte att lösa?

Tacksam för svar!
Citera
2009-11-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randy Savage
System:

Nätagg: Corsair TX 650W PSU
Minnen: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB
Processor: Intel Core? i5 Quad Processor i5-750
Moderkort: MSI P55-GD65, P55, Socket-1156, DDR3

Problem: Har precis plockat ihop ny dator och installerat windows 7. Allt gick som smort fram tills att jag började surfa på den. Helt plötsligt hängde den sig och ett hackande ljud hördes från högtalarna.

Var tvungen att starta om med powerknappen. Efter det gick det en stund till. Sedan hände samma sak igen. Efter det har det hänt flera gånger om. Jag får inga felmeddelanden eller något sådant. Det verkade i början ha att göra med att det inte gick att köra script men det nu tycker jag det verkar som att de kommer helt random utan någon som helst förvarning.

Jag börjar misstänka att det är ett hårdvarufel.

Satt tidigare och pillade i MSI kontrollerna och jag fick för mig att det var det som hade orsakat felet så nu har jag stället den på default och laddade även om fail-safe inställningarna i BIOS. Har inte haft på datorn så länge nu men än så länge har det inte hänt något.

Har någon varit med om något liknande tidigare? Hur löste du det? Gick det inte att lösa?

Tacksam för svar!

Dina minnen vill ha 1.65 volt. Kolla så att det är inställt i BIOS att de får det. Jag har ingen egen erfarenhet av att fippla med i5-BIOS men jag har för mig att standardspänningen är lägre än 1.65V. Kör du således minnena undervoltade kan de fenomen du beskriver mycket väl uppträda.

/Hast

/Edit

Googlade lite och vid snabb sökning verkar 1.5V vara den högsta spänning som "officiellt" stödjs, men 1.65V ska vara OK "inofficiellt".
Senast redigerad av Hast1215 2009-11-10 kl. 23:24.
Citera
2009-11-10, 23:28
Medlem
Randy Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Dina minnen vill ha 1.65 volt. Kolla så att det är inställt i BIOS att de får det. Jag har ingen egen erfarenhet av att fippla med i5-BIOS men jag har för mig att standardspänningen är lägre än 1.65V. Kör du således minnena undervoltade kan de fenomen du beskriver mycket väl uppträda.

/Hast

/Edit

Googlade lite och vid snabb sökning verkar 1.5V vara den högsta spänning som "officiellt" stödjs, men 1.65V ska vara OK "inofficiellt".

det skall testas!
Citera
2009-11-11, 00:00
Medlem
Randy Savages avatar
Får tacka så mycket. Det varkar funka felfritt nu. Tvekade lite först i och med att jag läst och testat något liknande innan. Det som kan ha felat då var att jag ändrade volten i "MSI controller" programmet.

Får återkomma med uppfatering när jag grillat minnena lite mer.
Citera
2009-11-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randy Savage
Får tacka så mycket. Det varkar funka felfritt nu. Tvekade lite först i och med att jag läst och testat något liknande innan. Det som kan ha felat då var att jag ändrade volten i "MSI controller" programmet.

Får återkomma med uppfatering när jag grillat minnena lite mer.

Det är lustigt att minnen med annat än standardvolt inte kommer med en fet jäkla röd "se till att ställa in rätt spänning, annars kan datorn krascha"-lapp. Otroligt lätt att glömma eftersom i princip varenda annan hårdvarudel bara är att smälla in så funkar allt som det ska.

/Hast
Citera
2009-11-11, 09:22
Medlem
Det är exakt som hast säger. I5 systemen vill ha 1,5volts minnen, sitter själv på ett sådant och fick själv ändra volten i Bios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in