Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Förstår ditt resonemang här, och visst är det tråkigt att snuspriserna och skatten skulle höjas men tycker ändå att det känns onödigt att direkt börja skrika -"Jävla Moderater" och -"Fucka systemet!" direkt... Känns väldigt omoget och inte alltför genomtänkt, man kan ju alltid välja att sluta om man inte har råd. Det är ju inte heller bara snuspriserna som skjutit i höjden, utan andra "basvaror" också, men då är det ingen som klagar.
Håller med om att man inte behöver skrika så och har inte heller gjort det. Dock kan jag inte säga att jag sett en annan "basvara" med en prisökning på 100% över 5 år, speciellt inte när ökningen är skatt. Hade prisökningen berått på försämrad tillgång hade jag knipit käft, men att staten höjer skatten är enligt mig fel.
Sen att sluta om man inte har råd är inte så enkelt för alla. Ligger det i ens personlighet att bli beroende så kan man få riktigt svåra abstinenssymtom, det är inte som att sluta köpa tomater pga prisökning precis. Så det argumentet faller platt.