• 1
  • 2
2009-11-10, 22:45
Medlem
stora_ostens avatar
Vad tror ni, kommer dom någonsin sjunka till rimliga gränser igen? Känns inte värt att som här på stan få betala 45 för en kramgeneral. Kändes som att gränsen va nådd redan när en dosa kramsnusa började kosta mer än en 20a.

Har letat men inte hittat några löften om sänkt tobaksskatt i framtiden heller, inget parti som tar upp denna fråga som ändå påverkar hundratusentals svenskar.

Och är prishöjningen till nån nytta alls? är det rimligt att folk ska behöva diskutera vilket budgetsnus som är dugligast bara för att många inte har råd att nyttja märkena dom egentligen vill?
Citera
2009-11-10, 22:54
Medlem
Antagligen inte. Har priset en gång höjts, lär det inte gå ner igen, eftersom det inte höjdes på grund av någon slags kris, utan mer för att minska användandet. Målet tycks vara att utrota all konsumtion av cigarretter och snus, det sägs ju vara så farligt.
Citera
2009-11-10, 23:01
Medlem
Rakiis avatar
Tveksamt då Swedish Match går ordentligt mycket med vinst då dem trots allt ligger bakom budgetmärkena (de flesta) och som man tidigare sagt hade inte höjningen något annat ekonomisk syfte än att tjäna mera pengar. Vad anbelangar priserna är ju det redan helt rimligt jämfört med vad cigaretter kostar, och såväl får man ju ta ansvar själv vad ens pengar spenderas på. Knappast så att Swedish Match tvingat dig att snusa...
Citera
2009-11-10, 23:04
Medlem
Jag säger då så här; Snuset har inte kommit upp till sitt riktiga värde ännu, vi kan börja snacka vid 100 lappen
Citera
2009-11-10, 23:27
Medlem
Saypayaas avatar
Det är inte Swedish Match som stått för merparten av höjningarna utav priset utan det är farbror Stat som är framme igen med sina ivriga fingrar.
Citera
2009-11-10, 23:37
Medlem
santanders avatar
jävla moderat svinens fel
ska fan tillverka eget snus haha
Citera
2009-11-11, 00:08
Medlem
Eobolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santander
jävla moderat svinens fel
ska fan tillverka eget snus haha

Sicken master-plan.. Kul att du skrattar åt dig själv, precis som nån slags skadeglädje mot staten..
Citera
2009-11-11, 00:09
Medlem
torrenttobbes avatar
Kom upp till Norge, här kostar dom 70-85
EDIT NOK
Citera
2009-11-11, 00:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Kom upp till Norge, här kostar dom 70-85
EDIT NOK

Men sen är ju Norge också Norge.
Citera
2009-11-11, 00:19
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Men sen är ju Norge också Norge.
Visserligen, men det ställer kanske saker i lite perspektiv.
Eller nej det gör det nog fan inte. Snuspriserna är helt absurda, kostade ju för fan 17-20 kronor när man började
Citera
2009-11-11, 00:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Visserligen, men det ställer kanske saker i lite perspektiv.
Eller nej det gör det nog fan inte. Snuspriserna är helt absurda, kostade ju för fan 17-20 kronor när man började

Norge är ju känt för att ta "överpriser" på produkter, men att en dosa kostar 75-80 Nkr är väl inte dyrt om vi jämför med till exempel cigaretter i Norge?

Man får även ha i åtanke att tiderna förändras hela tiden, det har kommit en ny generation snusare nu med oss åttiotalister och lär öka markant i framtiden. Samtidigt kan Swedish Match höja priserna med gott samvete och lägga skulden på hälsovårdsmyndigheterna som vill skära ner på konsumtionen av diverse skadliga produkter.

I min åsikt är snusen i en helt okej prisklass till jämförelse med cigaretter, vi har betydligt bättre alternativ att välja mellan i olika prisklasser som samtidigt förnyar smakupplevelser som sällan cigaretter bidrar med.
Citera
2009-11-11, 00:28
Medlem
Knudsons avatar
Själv har jag snusat i femton år. Minns när jag kunde köpa en dosa general lös för 10.50kr. Det var tider det. Men nu när jag fått perspektiv på det hela kan jag ändå tycka att prisökningarna är okej. Anledningen till detta är att dagens ungdomar kanske har lättare att hålla sig ifrån snus pga det höga priset. Det finns trots allt inget positivt med att vara beroende av nikotin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in