2009-11-10, 21:38
Bannlyst
Hej fb.

jag gjorde nyss en svinagod soppa nyss och kom på iden att prova reda den, så jag tog lite mjölk, hällde i lite vetemjöl så den blev någorlunda tjock, sänkte värmen lite och vispade ner det soppan..
Det blev ju skitbra, som när på färgen..
Så jag undrar, finns det nåt annat sätt att reda på, typ majsredning, som inte grumlar till färgen lika mycket? Låt säga att man gör en minestonesoppa och vill
ha den klarröd men bara lite tjockare, hur gör man då? Finns det nått som är nästan genomskinligt?
Ett tips föresten, steka ett ägg och lägga i soppan var finemang!
Citera
2009-11-10, 21:42
Medlem
Du min vän, behöver Arrowrot. Finns nog på ICA i kryddhyllan
Citera
2009-11-10, 22:03
Medlem
dePauls avatar
Vattenkastanjemjöl, arrowrot, Maizena, potatismjöl, agar agar. Allting duger.

~Paul~
Citera
2009-11-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vattenkastanjemjöl, arrowrot, Maizena, potatismjöl, agar agar. Allting duger.

~Paul~

binder inte agar kyld vätska ? eller är det skillnad på agar och agar agar?
Citera
2009-11-10, 22:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitx
binder inte agar kyld vätska ? eller är det skillnad på agar och agar agar?
Det är samma sak. Jag syftade mer på kalla soppor eftersom det handlar om ett gelatämne.

~Paul~
Citera
2009-11-10, 23:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Ett tips föresten, steka ett ägg och lägga i soppan var finemang!
I stället för att steka ägget så kan du tillföra det under tiden som soppan sjuder. Gör såhär. Vispa ägget lätt. Sjud upp soppan. Strila ner ägget sakta och försiktigt samtidigt som du vispar i soppan. När hela ägget är i så kan du genast sluta och dra soppan av värmen.

~Paul~
Citera
2009-11-10, 23:04
Bannlyst
Oj jösses! Tack för dom tipsen!
Potatismjöl hade jag nästan glömt, men det kan väl grumla till smaken en aning å ena sidan, om jag inte missminner mig. Men det var många nya grejer man fick nys om här!
Fan lycka är en kolrot lite bröd och en karljohan! Och en flaska med VIN!!!

[quote=dePaul]I stället för att steka ägget så kan du tillföra det under tiden som soppan sjuder. Gör såhär. Vispa ägget lätt. Sjud upp soppan. Strila ner ägget sakta och försiktigt samtidigt som du vispar i soppan. När hela ägget är i så kan du genast sluta och dra soppan av värmen.

Det ska jag prova nån gång.
Citera
2009-11-10, 23:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Potatismjöl hade jag nästan glömt, men det kan väl grumla till smaken en aning å ena sidan, om jag inte missminner mig.
Nja, det förvränger inte smaken direkt. Dock är potatismjöl inte lika genomskinligt och klart som Maizena och framför allt vattenkastanjemjöl. Förutom de nämnda så finns det närmare ett hundratal andra stärkelsetyper som man kan reda med. T ex från vissa agavesorter, risstärkelse osv. Jag har haft en lista över dessa men tyvärr så hittar jag den inte för tillfället. Letar.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in