Citat:
Ursprungligen postat av Eye
Du har så rätt och ändå ett fel
Många blir mer eller mindre tvingade (under övervakning) att ta Antabus för att ex. behålla sitt körkort eller för att få ett. För min egen del så var det frivilligt då jag är alkolist/periodare. Antabus finns mig veterligen enbart i brustablett form och tas under en inlednings period två tabletter dagligen i tre dagar sedan en tablett tre gånger i veckan.
Efter inledningsperioden så har kroppen byggt upp ett "lager" med Antabus i kroppen och då tar det för min del ca sju dagar innan jag kan dricka alkohol igen.
Mvh
När man frivilligt söker sig till en beroendemottagning blir du tyvärr processad som alla andra d.v.s. den grupp du talar om här. Beroendevården skulle vara mycket mer framgångsrik om den skulle separera dom som frivilligt söker hjälp. Det är idag ett stort steg att kliva in och finna sig i att bli behandlad som ett parkbänksfyllo/narkoman när du förutom ditt missbruk ännu har ett fungerande liv, både socialt och yrkesmässigt.
Många drar sig därför för att söka hjälp och hamnar inte där förrän dom har slagit i botten och då kanske både familj och arbete är borta. En annan orsak är att du utelämnar dig till godtycket på personalen. När du väl är inskriven har dom makt över dig och kan om dom vill ta både körkort och din frihet ifrån dig. Du väljer med andra ord åtminstone i teorin inte själv när du lämnar stället.