2024-06-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
¨
Det är ett skitbolag.

Jag vet väl inte det och nu när familjen Stenbeck visar större engagemang i styrelsen kanske det blir bättre ändå? Fast att sälja ut Tele2 har naturligtvis varit ett stort misstag!
Citera
2024-06-19, 12:15
Medlem
Finns det något positivt att säga om Kinnevik? Var hittar positiva riktkurs-makare sina glädjeämnen? Hur får man reda på något om innehaven? Att titta in på Kinneviks hemsida är som att mötas av en vägg av nonsens.
Citera
2024-06-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag vet väl inte det och nu när familjen Stenbeck visar större engagemang i styrelsen kanske det blir bättre ändå? Fast att sälja ut Tele2 har naturligtvis varit ett stort misstag!

Jupp... allt som gjorde Kinnevik bra är borta.

De säljer vinnarna och hoppas på surdegar och förhoppningsbolag... det brukar aldrig funka.

De skulle aldrig sålt Korsnäs!
Citera
2024-06-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jupp... allt som gjorde Kinnevik bra är borta.

De säljer vinnarna och hoppas på surdegar och förhoppningsbolag... det brukar aldrig funka.

De skulle aldrig sålt Korsnäs!
Nä jag menar även jag som vanlig investerare inser vikten av att balansera innehaven och ha en viss del kvalitet i portföljen, men den filosofin gäller inte längre för Kinnevik tydligen?
Men vad vet man, det kanske blir hur bra som helst tillslut?
Citera
2024-06-19, 19:05
Medlem
Citat:
Nä jag menar även jag som vanlig investerare inser vikten av att balansera innehaven och ha en viss del kvalitet i portföljen, men den filosofin gäller inte längre för Kinnevik tydligen?

Jag tror de fastnar i samma fälla som Ratos... varför sålde de Zalando som ändå gick bra?

De avyttrar allt som går med vinst, kvar blir ju till slut sådant som inte funkar.
Citera
2024-06-19, 19:34
Medlem
Citat:

Citat:
Jag tror de fastnar i samma fälla som Ratos... varför sålde de Zalando som ändå gick bra?

De avyttrar allt som går med vinst, kvar blir ju till slut sådant som inte funkar.
Historiska Ratos menar du ju? Idag är det på det viset för dom men jag förstår hur du menar ändå.
Citera
2024-06-20, 05:17
Medlem
Citat:

Du hänger i väldigt många olika aktietrådar. Äger du alla aktier?
Citera
2024-06-20, 09:52
Medlem
Citat:
Historiska Ratos menar du ju? Idag är det på det viset för dom men jag förstår hur du menar ändå.

Ja, alltså förändringen från succé till surdeg. De sålde och delade ut enorma mängder tills det inte var något kvar förutom surdegar.

När de sedan satte kassan i offshore i Norge och det gick snett var sagan slut.
Citera
2024-06-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ja, alltså förändringen från succé till surdeg. De sålde och delade ut enorma mängder tills det inte var något kvar förutom surdegar.

När de sedan satte kassan i offshore i Norge och det gick snett var sagan slut.
Något de har tagit lärdom av nu i alla fall.
Om man ska säga något positivt om Kinnevik är det väl den stora kassan?
Citera
2024-06-20, 17:44
Medlem
Citat:
Något de har tagit lärdom av nu i alla fall.
Om man ska säga något positivt om Kinnevik är det väl den stora kassan?

Poängen är att det oftast är bättre att köpa investmentbolag som har vinnare i sitt stall, än att köpa ett knippe surdegar med förhoppningar om ett "turnaround case". Det brukar sällan vara en bra strategi.

Alltså "dyra" vinnare > "billiga" förlorare.
Citera
2024-06-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Poängen är att det oftast är bättre att köpa investmentbolag som har vinnare i sitt stall, än att köpa ett knippe surdegar med förhoppningar om ett "turnaround case". Det brukar sällan vara en bra strategi.

Helt klart det men det ska bli intressant att följa Kinnevik och se om det kan bli bra ändå?
Det svåra är ju att få något grepp om deras portfölj?
Citera
2024-06-20, 21:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Gäller ju verkligen oss glada amatörer också Jag har haft en del surdegar genom åren som luktat väldigt illa efter ett tag. Fick slänga till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in