2009-11-10, 16:36
Medlem
420-7/11s avatar
Jag har ett litet csn lån kvar på 20K.
Räntan var tydligen på 2,7 eller liknande.
Jag funderar på att betala av det.
Jag har lite pengar över och tycker att det verkar onödigt att betala räntan på dom även om det inte gäller några summor.

vad säger ni?
Citera
2009-11-10, 16:38
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420-7/11
Jag har lite pengar över och tycker att det verkar onödigt att betala räntan på dom även om det inte gäller några summor.

vad säger ni?

Om du har möjlighet att betala av pengarna så är det ju givet att du ska göra det. Det tycker jag gäller alla lån utan säkerhet. När det rör sig om lån med säkerhet, så kan man börja diskutera vad som är mest förmånligt just nu.
Citera
2009-11-10, 16:52
Medlem
Tror du dig kunna få högre avkastning på dina 20 någon annanstans?
Citera
2009-11-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om du har möjlighet att betala av pengarna så är det ju givet att du ska göra det. Det tycker jag gäller alla lån utan säkerhet. När det rör sig om lån med säkerhet, så kan man börja diskutera vad som är mest förmånligt just nu.

Passa sedan på att njut av att slippa betala till CSN fyra gånger om året!!
Citera
2009-11-11, 17:30
Medlem
Placerar du pengarna i något som ger 2.7%+ avkastning tex aktier el dyl så kommer du ju tjäna på det mer än att betala av lånet på en gång.
Citera
2009-11-12, 02:45
Medlem
Det beror på hur mycket tillfredsställelse det ger dig att inte ha studielån. Om den är liten eller obefintlig är det bättre att investera pengarna. Alternativt om du inte klarar av att spara pengar, så är det bättre att betala studielånet än att supa upp pengarna.
Citera
2009-11-14, 02:16
Medlem
revodnebs avatar
Gör det!

Citat:
Ursprungligen postat av 420-7/11

vad säger ni?

Det är småpengar, lika bra att bli av med det - du verkar ju ändå inte sakna de där pengarna!
Citera
2009-11-14, 11:55
Bannlyst
Kommer csn höja räntan nästa år? I så fall tjänar man ju på att betala av nu. Annars inte.
Citera
2009-11-14, 14:12
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Kommer csn höja räntan nästa år? I så fall tjänar man ju på att betala av nu. Annars inte.

Nej, de kommer snarare sänka räntan eftersom den följer riksbankens räntor, med en viss fördröjning.
Citera
2009-11-14, 15:31
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det där resonemanget stämmer vanligtvis, då med premissen att in blanco-lån har en (betydligt) högre ränta än lån med säkerhet. Nu råkar CSN-lånet vara förmodligen det kraftfullaste in blanco-lånet med tanke på den låga räntan (ja, för tillfället råkar CSN-räntan vara högre än bolånedito).

Lös inte lånet!
Citera
2009-11-14, 21:18
Medlem
Kalle81s avatar
zxczxc
Citera
2009-11-15, 12:31
Medlem
Medianas avatar
Jag skulle betala av det .. för mig är et värt det bara för att slippa få CSN breven hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in