• 1
  • 2
2009-11-10, 15:35
Medlem
Jag har en Acer Aspire One A110. Liten gammal netbook med en oerhört slö 8GB SSD som tydligen har en hastighet på 7MB/s eller något sådant. Just nu kör jag Crunchbang Linux efter att ha kört Ubuntu, Mandriva och Fedora på den tidigare. Jag har uppgraderat minnet på den så jag har 1,5GB också. Nu är det så att den går slött som satan ändå på grund av den slöa SSDn.

Min idé är:
Köra OS (antingen DSL,Puppy eller Crunchbang) direkt ifrån ett 30MB/s USB-minne och ha SSDn i datorn krypterad med TrueCrypt. Kanske ha en RAM-drive på 1GB också nu när OS drar så litet.

Säkert och snabbt då datorn är oanvändbar om den blir snodd?

Eller bara korkat?

Finns det några uppenbara problem med mitt fina upplägg?

Kommer det fungera?
PS. Jag bryr mig bara idén ur ett hastighets/säkerhets-perspektiv, även om det kanske vore smartare att byta ut SSDn till en snabbare eller en hårddisk. DS
Citera
2009-11-10, 15:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Jag har en Acer Aspire One A110. Liten gammal netbook med en oerhört slö 8GB SSD som tydligen har en hastighet på 7MB/s eller något sådant. Just nu kör jag Crunchbang Linux efter att ha kört Ubuntu, Mandriva och Fedora på den tidigare. Jag har uppgraderat minnet på den så jag har 1,5GB också. Nu är det så att den går slött som satan ändå på grund av den slöa SSDn.

Min idé är:
Köra OS (antingen DSL,Puppy eller Crunchbang) direkt ifrån ett 30MB/s USB-minne och ha SSDn i datorn krypterad med TrueCrypt. Kanske ha en RAM-drive på 1GB också nu när OS drar så litet.

Säkert och snabbt då datorn är oanvändbar om den blir snodd?

Eller bara korkat?

Finns det några uppenbara problem med mitt fina upplägg?

Kommer det fungera?
PS. Jag bryr mig bara idén ur ett hastighets/säkerhets-perspektiv, även om det kanske vore smartare att byta ut SSDn till en snabbare eller en hårddisk. DS
Det fungerar ju, helt klart. Men pa vilket satt blir datorn oanvandbar utan stickan bara for att du har OS:et pa den stickan?
Citera
2009-11-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det fungerar ju, helt klart. Men pa vilket satt blir datorn oanvandbar utan stickan bara for att du har OS:et pa den stickan?

Jag menade inte så, utan att då har jag ingen info på datorn som inte är krypterad. Klart att den går att använda ändå. Det är mest för att jag har ett snabbt USB-minne och då kanske jag kan få snabbare burk utan att köpa mer prylar, som ny SSD eller en HDD. Och att det går förstås...
Citera
2009-11-10, 16:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Jag menade inte så, utan att då har jag ingen info på datorn som inte är krypterad. Klart att den går att använda ändå. Det är mest för att jag har ett snabbt USB-minne och då kanske jag kan få snabbare burk utan att köpa mer prylar, som ny SSD eller en HDD. Och att det går förstås...
Ja, det gar alldeles utmarkt. Jag har sjalv gjort det pa en Acer Aspire One (annan modell iofs, men det ar ju helt irrelevant). Du kan till och med vara sa hardcore att du koper ett SDHC-kort och stoppar in i expansion-sloten och kor gruben pa en USB-sticka. Det gar namligen inte att boota din dator fran expansion-sloten, men med grub pa en sticka som hanvisar dit gar det alldeles utmarkt.

Da har du OS:et pa ett blixtsnabbt minne (borde ju vara bra mycket snabbare an vilket USB-minne som helst) som du enkelt kan plocka ut, och en nyckel for att overhuvudtaget kunna dra igang datorn
Citera
2009-11-10, 19:02
Medlem
Välj i så fall DSL eller Puppy,som kan laddas i minnet, utan att den behöver jobba mot USB-minnet. Jag har kört Puppy på USB några månader, och det fungerade ju utmärkt. Men laddar man ner mycket till USB, så kan det ju bli lite konflikter i bland.
Citera
2009-11-10, 23:05
Medlem
onemoreuser:
Ett alternativ vore kanske att byta ut den interna disken mot en snabbare och större.
Citera
2009-11-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Ja, det gar alldeles utmarkt. Jag har sjalv gjort det pa en Acer Aspire One (annan modell iofs, men det ar ju helt irrelevant). Du kan till och med vara sa hardcore att du koper ett SDHC-kort och stoppar in i expansion-sloten och kor gruben pa en USB-sticka. Det gar namligen inte att boota din dator fran expansion-sloten, men med grub pa en sticka som hanvisar dit gar det alldeles utmarkt.

Da har du OS:et pa ett blixtsnabbt minne (borde ju vara bra mycket snabbare an vilket USB-minne som helst) som du enkelt kan plocka ut, och en nyckel for att overhuvudtaget kunna dra igang datorn

Låter ju som en idé kanske. Men själva grejen var att jag har ett skitsnabbt USB-minne (Super Talent Pico C 16GB 30MB/s) och tänkte inte köpna nånting mer. Det har livstidsgaranti så kan leka med det hur jag vill också. SDHC-kort som är spec. till 30MB/s är svindyra (1000kr för 16GB).
Blir det någon speciell skillnad på att köra via expansion slot eller via USB, till exempel när det gäller accesstider eller CPU-last?
Citera
2009-11-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Välj i så fall DSL eller Puppy,som kan laddas i minnet, utan att den behöver jobba mot USB-minnet. Jag har kört Puppy på USB några månader, och det fungerade ju utmärkt. Men laddar man ner mycket till USB, så kan det ju bli lite konflikter i bland.

Vad är det risk för att kommer krångla med att ladda ner mycket till USB förutom att det slits?
Citera
2009-11-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
onemoreuser:
Ett alternativ vore kanske att byta ut den interna disken mot en snabbare och större.

Klart att det kanske vore det smartaste. Jag vet att det är enkelt och smärtfritt, men jag har ju redan prylarna som behövs om det kommer funka bra på mitt sätt. Är det inte lite tråkigt att lösa det den vägen!?
Citera
2009-11-11, 11:33
Medlem
onemoreuser:
Tråkigt, men smart. Inte heller det enklaste, men fortfarande smart,

För en rimlig peng så kan du öka hårddiskkapaciteten ordentligt. Om du nöjer dig med en traditionell disk (billigast) så hittar man tex 7200rpm 500Gb för under tusenlappen. En 10000rpm 74Gb går på ca 1300 spänn, och då är nog knappast hastigheten på disken det som begränsar maskinen, Finns ju många fler alternativ också.

Men jag håller med. Leker med datorer gör man ofta inte av rationella skäl. Jag har själv lagt ner lite pengar (ynka 1300 pix) på att uppgradera en Compaq från 2003 (!): 3.06GHz processor, 2GB minne, Trådlöst kort, nytt nätagg, beggat grafikkort (gratis). Trots att den numera är tyst som en mus och riktigt snabb så är man ändå idiot,

Lycka till med lekandet. Och jo, det är viktigt hur snabbt USB minne man har. Jag hade en full installation av Ubuntu på ett slött minne. Herregud vad segt det var,
Citera
2009-11-11, 15:41
Medlem
Citat:
Men jag håller med. Leker med datorer gör man ofta inte av rationella skäl.
exakt och inte lär man sig av att välja den enkla vägen...
Citera
2009-11-11, 23:45
Medlem
Citat:
onemoreuser:
Tråkigt, men smart. Inte heller det enklaste, men fortfarande smart,

För en rimlig peng så kan du öka hårddiskkapaciteten ordentligt. Om du nöjer dig med en traditionell disk (billigast) så hittar man tex 7200rpm 500Gb för under tusenlappen. En 10000rpm 74Gb går på ca 1300 spänn, och då är nog knappast hastigheten på disken det som begränsar maskinen, Finns ju många fler alternativ också.

Men jag håller med. Leker med datorer gör man ofta inte av rationella skäl. Jag har själv lagt ner lite pengar (ynka 1300 pix) på att uppgradera en Compaq från 2003 (!): 3.06GHz processor, 2GB minne, Trådlöst kort, nytt nätagg, beggat grafikkort (gratis). Trots att den numera är tyst som en mus och riktigt snabb så är man ändå idiot,

Lycka till med lekandet. Och jo, det är viktigt hur snabbt USB minne man har. Jag hade en full installation av Ubuntu på ett slött minne. Herregud vad segt det var,

Jag har ju en Acer Aspire A110 med en 8GB SSD i orginal. Inköpt för ett år sen för 2000kr ny innan Netbooks belv dyra. Problemet med den är att den är för liten inuti så det går endast att få plats med 1,8"-diskar i den.
Så några 7200rpm 500GB är det inte tal om. Snarare 1500 kr för 160GB 5400rpm, vilket jag inte skulle lägga på den lilla maskinen. Den ska förbli billig. Det andra valet vore att byta ut SSD mot en snabbare vilket också skulle bli dyrt. Så jag tycker inte min idé är så dålig trots allt.

Kanske skulle kunna installera Puppy Linux starta på SSDn och köra hela OS med program på RAM-drive efter varje start? Skulle ta lite längre tid att starta, men även det är en idé som borde gå att lösa. Men USB-minne => RAM-disk vid start är coolare än SSD ==> RAM-disk isåfall.

Om det var användarvänlighet och lättinstallerat jag var ute efter skulle jag nog köra Mac och OSX och inte konstiga Linux-distar på massa gammal skrutthårdvara. Målet är att få allt att gå så snabbt och funka perfekt, vilken hårdvara man än använder för tillfället. Och just nu är det den maskinen som behöver en spark i baken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in