• 1
  • 2
2009-11-10, 14:05
Bannlyst
Man kan ju få ut lika mycket ungefär (8-10k) i månaden, förutom att på ena delen skuldsätter man ju ej sig. Går det att säga upp sitt csnbidrag och söka socialbidrag istället? Moralkakor UNDANDBEDES!
Citera
2009-11-10, 14:09
Medlem
Pekabos avatar
Du får enbart 3200 kr om du bor hemma. Inte förhandlingsbart.
har du lägenhet får du enbart 3200 + hyran.
Citera
2009-11-10, 15:32
Medlem
Bud Fluds avatar
Du kan givetvis inte få socialbidrag samtidigt som du studerar.

... hoppas jag
Citera
2009-11-10, 15:57
Medlem
Nej du får inte 8-10 papp i månaden bara sådär, det beror helt på vilken hyra du ligger ute med...
Citera
2009-11-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan1025
Man kan ju få ut lika mycket ungefär (8-10k) i månaden, förutom att på ena delen skuldsätter man ju ej sig. Går det att säga upp sitt csnbidrag och söka socialbidrag istället? Moralkakor UNDANDBEDES!

Om detta går är system jävligt mycket åt helvete.
Citera
2009-11-10, 16:25
Medlem
SweTechs avatar
U&S>Privatekonomi
//Moderator
Citera
2009-11-10, 16:26
Medlem
b0gfettos avatar
Du får inte ta socialbidrag samtidigt som du studerar eftersom du inte står till arbetsmarknadens förfogande, samt att du kan fixa egen inkomst.

Det finns vissa undantagsfall om du inte har rätt att ta CSN, men det är väldigt ovanligt.
Citera
2009-11-10, 16:28
Medlem
Seagates avatar
Jadå, det är inga problem.

Det enda kravet de ställer på dig är att du hoppar av din utbildning och istället börjar söka arbete. Tror det brukar vara cirka 30 jobbansökningar per månad som du ska kunna redovisa, men detta skiljer sig från kommun till kommun.
Citera
2009-11-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Jadå, det är inga problem.

Det enda kravet de ställer på dig är att du hoppar av din utbildning och istället börjar söka arbete. Tror det brukar vara cirka 30 jobbansökningar per månad som du ska kunna redovisa, men detta skiljer sig från kommun till kommun.

Du måste vara sjukskriven och visa läkarintyg, eller inskriven på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande. Sedan måste du söka minst ett jobb om dagen, vilket man iofs inte kan på vissa orter.

Sedan så kollar din handläggare om du är registrerad på någon utbildning som berättigar till studiemedel. Vet ej hur det går till, men det är vad de säger. Om du är registrerad på en utbildning som du kan få CSN för så blir du nekad. Läs tidigare inlägg i tråden; i vissa fall kan man inte få studiemedel, då får man försöka förklara osv. Finns även andra trådar om det.

Märkligt, men jag tycker att jag läser titt som tätt att folk blir nekade försörjningsstöd. Så lätt kan det inte vara att få. Det ska uppenbarligen mycket till. Verkar främst vara invandrare som blir beviljade.
Citera
2009-11-11, 13:28
Medlem
slaimans avatar
[quote=Ben-Benn] Sedan måste du söka minst ett jobb om dagen, QUOTE]

Somliga verkar tro att det bara är att gå på socialen och man får socbidrag automatiskt.
Att söka ett jobb per dag lite seriöst är en heltids sysselsättning. Planera vilka företag man ska besöka, ringa, skriva brev, kopiera papper, göra besök, gå på anställningsintervjuer, restid mellan olika företag mm.mm.

När jag var arbetslös satsade jag järnet och hann med 3 i veckan riktigt seriöst. Har i och för sig barn varannan vecka.

Hoppas man aldrig hamnar i den sitsen att man måste söka soc.bidrag, är väldigt hårda krav. I och för sig bra, men väldigt tufft.
Söka jobb är också en stor kostnad i sig när man inget har.
Citera
2009-11-11, 17:35
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Du måste vara sjukskriven och visa läkarintyg, eller inskriven på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande. Sedan måste du söka minst ett jobb om dagen, vilket man iofs inte kan på vissa orter.

Sedan så kollar din handläggare om du är registrerad på någon utbildning som berättigar till studiemedel. Vet ej hur det går till, men det är vad de säger. Om du är registrerad på en utbildning som du kan få CSN för så blir du nekad. Läs tidigare inlägg i tråden; i vissa fall kan man inte få studiemedel, då får man försöka förklara osv. Finns även andra trådar om det.

Märkligt, men jag tycker att jag läser titt som tätt att folk blir nekade försörjningsstöd. Så lätt kan det inte vara att få. Det ska uppenbarligen mycket till. Verkar främst vara invandrare som blir beviljade.

För att förtydliga:

Seagate: "Det enda kravet de ställer på dig är att du hoppar av din utbildning och istället börjar söka arbete."
Ben: "Om du är registrerad på en utbildning som du kan få CSN för så blir du nekad."

Seagate: "Tror det brukar vara cirka 30 jobbansökningar per månad som du ska kunna redovisa, men detta skiljer sig från kommun till kommun."
Ben: "Sedan måste du söka minst ett jobb om dagen, vilket man iofs inte kan på vissa orter."

Bra jobbat! Du upprepade i princip allt jag skrev i det inlägg som du citerade. Guldstjärna till dig...

...Förutom en liten, liten detalj:

Citat:
Verkar främst vara invandrare som blir beviljade.

Fjanterier. Jag vet själv av dussintals ariska svenskar som lever på socialbidrag och extraknäcker med kriminalitet. De är kanske inte lika ärliga eller ger upp lika enkelt som medelsvensson, vilka båda är fördelar om du vill öka dina chanser att beviljas socialbidrag.
Citera
2009-11-12, 13:17
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:

Jo, det enda som krävs är en styck dator och en styck internetuppkoppling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in