2013-04-29, 20:11
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khalifmon
Tjena, jag blev för ungefär 1 och ett halvt år sedan omskuren av läkare då min förhud var för trång. Nu efteråt finns det kvar ärr från ingreppet som syns ganska tydligt. Mår även lite psykiskt dåligt av detta då jag känner mig annorlunda och vågar knappt duscha i omklädningsrum osv..
Jag undrar om man kan få någon sorts ersättning från detta? Har Salus Ansvar Hemförsäkring och Olycksfallsförsäkring. Tacksam för svar

Nej! Varken hemförsäkringen eller olycksfallsförsäkringen ersätter operationsärr som uppkommit på grund av sjukdom.

Hade du haft en sjuk- och olycksfallsförsäkring för barn och ungdom hade du kunnat få ersättning (om bolaget hade klassat trång förhud som en sjukdom).
Citera
2013-04-29, 22:04
Medlem
Sjuk & Olycksfallsförsäkring var det jag har, var 16-17 bast när det hände
Citera
2013-04-29, 22:11
Medlem
Hej, jag är ny här men gjorde ett konto för att berätta att jag ska få ersättning från Skandia. Jag har barnförsäkring som mor betalat under alla år. Fick ersättning på grund av ärr som uppstått efter finnar. De gick endast efter mina sjukhusjournaler och bedömningen var att jag skulle få 90 000kr. Så kommer få in de pengarna på mitt personkonto inom några dagar. Känns som en otroligt stor summa men jag är väldigt glad.

Så sitter du på en försäkring och lider av ärr som jag gjorde, så är det helt klart värt att anmäla det. Pengarna kommer aldrig kunna ta bort ärren, men det var ett skönt plåster på såren. Speciellt när jag tar studenten nu om en månad.

Finns det några frågor så ställ de gärna, men lycka till så länge.
Senast redigerad av wm11 2013-04-29 kl. 22:32.
Citera
2013-04-29, 23:50
Medlem
Försäkringspengar för värk och eventuellt ärr i efterhand?

Hej kära fb'are. Jag undrar om jag kan få försäkringspengar i efterhand för skador jag drog på mig som yngre (är 19, snart 20år nu) Har varit försäkrad ända sedan jag var nyfödd och behöver egentligen inte pengarna alls, gör detta för att "hasla" tillbaka pengar (som jag f.ö. bör ha rätt till) från försäkringsbolaget då dem är ett gäng snåla fittor som gladligen plockar runt 50000:- FEMTIOTUSEN! kronor varje år från oss, och vi aldrig använder försäkringen till något. När man sedan är i lite behov är dem sjukt snåla.. Förstår inte att dem inte skäms. Men ändå...

Skada 1: Ca 8-10år gammal. Ärr på pekfingret ca 2.5cm långt. Enligt vad jag kan läsa på bolagets hemsida så skall jag ha rätt till det "då ärret finns kvar efter mer än ett år, och läkarvård behövdes uppsökas" -Behovet av det fanns, men min moster jobbade då som sjuksköterska, så hon "lagade" mitt finger hemma (där skadan uppkom) Gråzon där?

Skada 2: stundtals glappande och ont i käken på vänster sida. För ca 7-8 år sedan fick jag en iskoka i storleken ca 3kg kastad rakt på min käke. Den svullnade upp väldigt mycket och jag hade ont i ca 1 månad. Detta hände på skoltid och skolan vågade uppenbarligen inte berätta detta för mina föräldrar. Och jag va den "hårda ungen som aldrig klagade" Så jag sa ju inte heller nått mer än att dem frågade varför jag va så svullen Sa väl nått i stil med att jag fick en snöboll på mig..(det gick ju ned på nån dag)

Efter den skadan så har jag i alla år haft så att den kan börja glappa/låta som en stenkross på morgonen, ibland nästan varje dag i en månad och ibland försvinner det i 1-2 månader osv. Kommer tillbaka ibland. Sen har jag även haft ont till och från och inte kunna gapat ordentligt. Men detta är som sagt bara till och från så har levt med det (vilket jag fortfarande gör) Då jag inte är den som uppsöker läkare förens det är riktigt jävligt..
Nu har jag dock i flera dagar konstant haft en konstig känsla i käken och inte kunnat använda den vänstra sidan helt som det ska gå.
Samtidigt så hasslar försäkringsbolaget mig på dubbel självrisk då en skada uppkom på pappas bil och jag blev dömd som vållande då jag inte kan bevisa att andra killen körde i dubbla lagliga hastigheten som brände in i mig (30 väg) Surt då jag gjorde detta under arbetstid med hans bil, och han är min chef, precis utanför firman när den skulle flyttas ca 10-15 meter på sin höjd. Så nu vill jag passa på att göra lite revenge på försäkringsbolaget.

Är detta möjligt? Hur går man till väga? Besikta skadorna hos läkaren? Eller hur gör man?
F.ö. vart uppsöker man vård för min glappande käke som börjar bli ganska illa? Kan ju inte vara Akuten i alla fall?
Citera
2013-04-29, 23:54
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-05-17, 11:19
Medlem
Nazists avatar
Läste detta på ett annat ställe på nätet idag (har anonymiserat texten) och blev smått förbannad. Ska man alltså kunna leva gott på att sitta och karva sig själv i armarna nuförtiden? Vad säger ni? Kvinnan fick 59.000 kronor från ett försäkringsbolag för självförvållade ärr. Man kan ju undra hur det här påverkar självskadekulturen när alla stackars självpryglare får reda på att de inte bara kan vinna sympati från idioter utan även tjäna goda pengar på detta. Ser framför mig hur rakbladsförsäljningen skjuter i höjden så fort detta blir allmän kännedom.

Citat:
i oktober förra året (sju månader sedan) ringde jag mitt försäkringsbolag, för att kolla med dem om det fanns någon möjlighet att få ekonomisk ersättning för mina vanprydande ärr (på över- och underarmar, lår, ben, mage, händer, fingrar, bröst).
de sa att eftersom jag hade en viss sorts försäkring så skulle de granska mina journaler för att sedan fatta ett beslut. det, sa dem, kunde ta upp till 6 månader, eftersom de var tvungna att eftersända journalerna från många olika ställen, BUP i ***, BUP i *** och Vuxenpsyk i ***.

jag fick ett brev där det stod att jag var berättigad ersättning eftersom att jag har en diagnos.
då ringde jag upp dem för att fråga hur jag skulle gå vidare för att få ersättningen. under samtalet fick jag en emailadress som jag skulle skicka in foton på ärren till och jag fick även ge dem mitt kontonummer så att de kunde sätta in ersättningsbeloppet utan att behöva kontakta mig igen.
jag skickade in runt 25 foton (inga närbilder) på mina ärr och de skrev ett svar där det stod att de skulle ha granskat bilderna inom en månad.

efter två veckor (idag) fick jag in strax över 59 000 kronor från dem
.
jag blev naturligtvis otroligt glad när jag fick in pengarna, mycket för jag hade inte alls föreställt mig att det skulle vara så mycket.

men en del av mig tänker mer ”...vad är det här?”
jag menar, jag har tänkt tillbaka lite ikväll, på alla de där åren jag var självdestruktiv. på hur jag led.

Resten av texten som kanske inte har så mycket med saken att göra:

Citera
2013-05-17, 11:24
Medlem
Nazists avatar
Oj då, en till: http://saramodigh.bloggplatsen.se/20...tning-for-arr/

63.000 denna gång.
Citera
2013-05-20, 19:08
Medlem
Hejsan. Var i helgen med om en självförvållad ansiktsskada. Alkohol plus skateboard resulterade i ett sår som täcker en stor del av ögonbrynet och en lätt skadad armbåge. Läkarna på akuten sade att de inte behövde sys och därför tejpade dom bara ihop de. Fick höra att man kunde få ersättning av försäkringsbolaget men gäller de även om de är alkohol inblandat? Eftersom jag skadade mig såpass nyligen att jag inte kan veta om jag kommer få ett ärr, är de ändå lönt att kontakta försäkringsbolaget eller man ska vänta 1 år typ? Och i så fall behöver man få ut papper ifrån sjukhuset som bevis på att dom bara tejpade?
Citera
2013-05-20, 19:41
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WuRRe
Hejsan. Var i helgen med om en självförvållad ansiktsskada. Alkohol plus skateboard resulterade i ett sår som täcker en stor del av ögonbrynet och en lätt skadad armbåge. Läkarna på akuten sade att de inte behövde sys och därför tejpade dom bara ihop de. Fick höra att man kunde få ersättning av försäkringsbolaget men gäller de även om de är alkohol inblandat? Eftersom jag skadade mig såpass nyligen att jag inte kan veta om jag kommer få ett ärr, är de ändå lönt att kontakta försäkringsbolaget eller man ska vänta 1 år typ? Och i så fall behöver man få ut papper ifrån sjukhuset som bevis på att dom bara tejpade?

Det går att få ersättning trots att alkohol är inblandat. Precis som du är inne på så är det lite tidigt för en ärrbedömning, men gör för all del en skadeamälan och ta den ev. ärrbedömningen senare.
Citera
2013-06-15, 21:31
Medlem
Nygardss avatar
Jag uppsökte läkare i mars för jag ville ta bort ett ganska stort födelsemärke som jag hade på magen. Fick då en tid i april hos en plastikirurg när jag tog bort det och det blev ett ganska stort ärr efter. Undrar då om jag kan få ut försäkringspengar för det?

Har även ett märke på vaden efter jag ramlade med en moped på väg hem från jobbet för ungefär 1 år sedan. Det är typ lite annorlunda färg och huden känns hårdare där om man trycker. Kan jag få pengar för det också?

Tacksam för seriösa svar.
Citera
2013-06-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nygards
Jag uppsökte läkare i mars för jag ville ta bort ett ganska stort födelsemärke som jag hade på magen. Fick då en tid i april hos en plastikirurg när jag tog bort det och det blev ett ganska stort ärr efter. Undrar då om jag kan få ut försäkringspengar för det?

Har även ett märke på vaden efter jag ramlade med en moped på väg hem från jobbet för ungefär 1 år sedan. Det är typ lite annorlunda färg och huden känns hårdare där om man trycker. Kan jag få pengar för det också?

Tacksam för seriösa svar.

Nu talar du ju inte ens om ifall du har en försäkring och vad som ingår i den eventuella försäkringen så din fråga kan inte besvaras.
Citera
2013-06-25, 19:09
Medlem
Tjenare. Tänkte kontrollera med er här om jag har rätt till någon ersättning för mina ärr. Har haft testikelcancer vilket gjort att jag opererats två gånger. Jag har dels ett ärr vid låret som är ca 15 cm när de tog bort ena testikeln. Sen har jag också ett ärr som går från bröstet till ca 2 cm från penisen när man opererade bort lymfkörtlar.

Jag har olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa. Tror därför inte jag har rätt till någon ersättning alls men kan ändå vara bra att dubbelkolla här vad ni tror eller vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in