2007-10-19, 15:08
Medlem
jiaxors avatar
First off:
Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, Sorry om de e fel.

Now to the case:

Jag var med om en allvarlig bilolycka för ca 4 år sedan, jag är så gott som återställd från dom skador jag hade förutom alla ärr!

Jag 4-5 stora väl synliga ärr varav ett täcker en stor del av min panna.
Så frågan är hur kan jag få dessa förbättrade utan att betala själv?
Har hört om folk som fått massor av pengar för ditten och datten ang ärr men jag har inte fått något märkvärt.
(fick ca 8000kr totalt, kläder, lidande, bil m.m.)

Har även ett operationsärr sedan jag var vääääääldigt liten som jag väldigt gärna skulle bli av med.

Någon som vet?
Tack på f-hand!

Råger och ut!
Citera
2007-10-19, 15:14
Medlem
Jag visste inte att det gick att snygga till ärr.

Dock så fick jag själv en ganska diger summa (runt 60 000 kr) av mina försäkringsbolag efter en olycka för kanske tio år sedan. En olycka som resulterade i hudtransplantation och nedsatt köldtålighet dit huden transplanterats. Jag skickade helt sonika in bilder, tagna hos en fotograf, på ärren till mina försäkringsbolag och kort där efter fanns pengarna på mitt konto.

I ditt fall verkar ju emellertid försäkringsärendet vara avslutat och då jag inte om det går att kräva pengar, retroaktivt vill säga...
Citera
2007-10-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiaxor
First off:
Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, Sorry om de e fel.

Now to the case:

Jag var med om en allvarlig bilolycka för ca 4 år sedan, jag är så gott som återställd från dom skador jag hade förutom alla ärr!

Jag 4-5 stora väl synliga ärr varav ett täcker en stor del av min panna.
Så frågan är hur kan jag få dessa förbättrade utan att betala själv?
Har hört om folk som fått massor av pengar för ditten och datten ang ärr men jag har inte fått något märkvärt.
(fick ca 8000kr totalt, kläder, lidande, bil m.m.)

Har även ett operationsärr sedan jag var vääääääldigt liten som jag väldigt gärna skulle bli av med.

Någon som vet?
Tack på f-hand!

Råger och ut!

Hör med ditt försäkringsbolag? Tror dessa är "ärrade" på området
Citera
2007-10-19, 15:27
Medlem
jiaxors avatar
Will do.

Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Tror dessa är "ärrade" i sammanhanget
Den va roli!
Citera
2007-10-19, 23:02
Medlem
Kontakta försäkringsbolaget! Eftersom det var en trafikolycka har du rätt till ganska hög ersättning. Minst c:a 15000 kronor för ett ärr i ansiktet. Ersättning utgår enligt Trafikskadenämnden sk ärrtabell.
http://user.tninet.se/~pbz623s/tsnny.html

Kolla här, tabellen är dessutom från 2000 så beloppen lär ha höjts en del sedan dess. Ta som sagt kontakt m försäkringsbolaget, du har rätt till ersättning. Glöm inte att det är en preskriptionstid på tre år från det att du upptäckte ärret. Så om det var 4 år sedan olyckan så, är det ju bäst om ärren uppstod efter mer än ett år... om du förstår vad jag menar...
Citera
2007-10-21, 03:03
Medlem
Var oxå med om en olycka för några år sen. självförvållad. har ca en halv meter ärr på båda benen samt ett fult ärr på halsen. Kan man få stålar då trots att man "fixat" ärren själv. Ärren kom ju självklart till när läkaren sydde ihop mig
Citera
2007-10-22, 20:36
Medlem
lustigt

Jag pratade med mitt försäkringsbolag idag ang en skada ja fick -99, dock inte trafikolycka.
Jag har ett ärr under läppen som jag har dålt med skägg ett tag o kom på att jag måste ju ringa o kolla med dom om jag har rätt till ersättning. Hon hittade ärendet och sa att det va avslutat men det kanske berodde på att ja inte hade hört av mig ang ersättning sa hon bara. Så hon ville att jag skulle ta kort på ärret o skicka det till hennes mail så skulle hon fixa med bedömmning och ersättning.
Citera
2007-10-22, 20:39
Medlem
kultingens avatar
De flesta försäkringsbolag brukar ha som regel att man måste anmäla det inom 3-4 år eller så, annars är det för sent. Jag skickade in bilder på mitt ärr jag fick i en trafikolycka till mina bolag så vi får se hur det går
Citera
2007-10-23, 21:08
Medlem
Christos: På vilket sätt var det självförvållat? Satt du och karvade i dig själv med en kniv? Var det en trafikolycka? Om inte, hade du försäkring när det hände?

Ersättningen kan jämkas (en del eller till noll) om man själv har orsakat skadan, vid personskador är de dock inte lika hårda.

Ofta finns även regler om att man ska anmäla skadan när den uppstår. Vet ditt försäkringsbolag ens om att du var med i en olycka eller vad det nu var som hände? Om inte, kanske det kan bli svårt att komma så här i efterhand och anmäla den.
Citera
2009-01-27, 16:17
Medlem
Ärr=pengar?

Hej alla flashback jurister

Förr ett år sedan hamnade jag i ett barslagsmål som resulterade i ett sprucket ögonbryn och sytt det med 6 stygn, åkte till axcess akuten (gbg) sa att jag hade ramlat och slagit mig inget mer med det.

För 1 månaden när jag höll på att flytta mina möbler till min lägenhet, råkar då med en av möblerna göra sönder porslin lampan i svalen som resulterar i att jag får ett uppskuret lår då jag måste sy 7 stygn i låret, detta gjordes samma dag på SU när dem frågade vad som hände berättade jag den korrekta historien, fick en faktura på 300 kr hem.

Nu till min fråga finns det något sätt jag kan få ersättning för dessa 2 incidenter+ vem ska jag vända mig till hemförsäkringen eller någon annan instans? vad kan jag kräva eller vad kan dem ge mig?
Btw så studerar jag på högskola och jobbar deltid,

tack
Citera
2009-01-27, 16:34
Medlem
Marhzs avatar
Jag har 10 stygn i ansiktet. Fotbolls skada för 3 år sedan.
Fick 14300:- på hemförsäkringen (Folksam).

Enda kravet är att det måste gå 2 år innan man kan få ersättning och att man skickar in bilder till handläggaren man blir tilldelad.

EDIT: Vanprydande ärr heter det.
Citera
2009-01-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marhz
Jag har 10 stygn i ansiktet. Fotbolls skada för 3 år sedan.
Fick 14300:- på hemförsäkringen (Folksam).

Enda kravet är att det måste gå 2 år innan man kan få ersättning och att man skickar in bilder till handläggaren man blir tilldelad.

EDIT: Vanprydande ärr heter det.

Är det verkligen två år? Har nämligen för mig att det bara måste ha gått ett år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in