Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-10, 01:55
Medlem
Hej! Det är så olyckligt så att jag tappade min laptop i backen för 1 månad sedan. Följden blev ett dött ministreck över hela skärmen. Något jag kan leva med tänkte jag! Dock igår blev det 2 streck och nu har det blivit 3 streck. Är det något man kan göra för ett motverkar streckbildningen?
Citera
2009-11-10, 02:00
Medlem
oNesteruds avatar
Det finns nåt som kallas pixel massage, vilket ska tillämpas när man har råkat ut för fastnade pixlar, inte döda pixlar. Frågan är om det går att göra på din skärm. Är det LCD?

Edit: Jag hade en pixel som hade fastnat från fabrik, den var röd vilket betyder att den inte var död (annars hade den varit svart). Jag masserade och den löstes upp och blev vanlig.
Citera
2009-11-10, 02:10
Medlem
Colmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oNesterud
Det finns nåt som kallas pixel massage, vilket ska tillämpas när man har råkat ut för fastnade pixlar, inte döda pixlar. Frågan är om det går att göra på din skärm. Är det LCD?

Edit: Jag hade en pixel som hade fastnat från fabrik, den var röd vilket betyder att den inte var död (annars hade den varit svart). Jag masserade och den löstes upp och blev vanlig.

bs! tror jag inte på förrän du visar något slags underlag,
Citera
2009-11-10, 02:36
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colmar
bs! tror jag inte på förrän du visar något slags underlag,
hehe jag vet att det låter cp, jag trodde inte på det innan jag testade heller. Det handlar om att få ut den vätska som finns i skärmen så att den rinner över den "torra" pixeln. Följde denna guide: http://www.jscreenfix.com/faq/24-wha...-pixel-massage

Testade även denna innan massagen, http://www.jscreenfix.com/applet.php...80&height=1024
det är ett script som visar en massa färger och ska på så sätt mjuka upp pixeln så att den släpper, men det funkade inte för mig.
Senast redigerad av oNesterud 2009-11-10 kl. 02:43.
Citera
2009-11-10, 03:29
Medlem
Ja de är kanske inte döda då, som ett vitt streck på skärmen. Ja det är en lcd! Provade klämma lite på skärmen och ena stecket försvann faktiskt
Citera
2009-11-10, 03:40
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatzaN
Ja de är kanske inte döda då, som ett vitt streck på skärmen. Ja det är en lcd! Provade klämma lite på skärmen och ena stecket försvann faktiskt
Fan vad bra!
Hoppas du kan få bukt med övriga streck också!
Citera
2009-11-10, 09:27
Medlem
Kan bekräfta att det där med massage fungerar i vissa fall. Hade haft min lcdmonitor nerpackad med lcd ytan mot något hårt, vilket gjorde att den fick "gropar" i bilden i mitten och några pixlar i dessa var röda blå osv.

Efter lite tryck så försvinner mina iallafall. Inte alltid permanent men vissa gånger så håller sig de borta i flera veckor innan man behöver göra det igen.
Citera
2009-11-10, 14:33
Medlem
Colmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kELLk
Kan bekräfta att det där med massage fungerar i vissa fall. Hade haft min lcdmonitor nerpackad med lcd ytan mot något hårt, vilket gjorde att den fick "gropar" i bilden i mitten och några pixlar i dessa var röda blå osv.

Efter lite tryck så försvinner mina iallafall. Inte alltid permanent men vissa gånger så håller sig de borta i flera veckor innan man behöver göra det igen.

fan va nice! har en gammal lcd skärm hemma, ska testa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in