• 1
  • 2
2009-11-09, 22:21
Medlem
idezs avatar
Hej, som jag förstått så ska man låta kläderna ligga i blöt med klorin sedan ska man tvätta dom. Men hur länge ska dom ligga? det är en hel tvätt.
Citera
2009-11-09, 22:26
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Tills de är vita.

Tvätten är till för att bli av med klorinet.
Citera
2009-11-09, 22:32
Medlem
Låt det inte ligga för länge. En gång blekte jag ett tyg med fläckar (det var tunt bomullstyg från en lampskärm) och när jag skulle ta upp tyget hade det upplösts i trasor.
Citera
2009-11-09, 22:32
Medlem
tripleas avatar
Det går även att tvätta med klorin, det bleker rätt bra då också. För att bli av med klorinet räcker det att skölja (i maskin, om man så vill).

Det står på klorinflaskorna hur man gör.
Citera
2009-11-09, 22:52
Medlem
idezs avatar
Okej.. men det säger ju fortfarande ingenting... Hur länge är för länge då? vad är ungefär?

Det är vanlig vittvätt som fyller en maskin som har blivit gul aktiga och äckliga.
Jag vill få dom vita och fräscha.

Är en timme bra att ligga i blöt? eller kanske 5 immar? 16 timmar?

Ge mig ett ungefär....
Citera
2009-11-09, 22:58
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idez
Okej.. men det säger ju fortfarande ingenting... Hur länge är för länge då? vad är ungefär?

Det är vanlig vittvätt som fyller en maskin som har blivit gul aktiga och äckliga.

Är en timme bra att ligga i blöt? eller kanske 5 immar? 16 timmar?

Ge mig ett ungefär....
Det är olika beroende på tygsort osv. Kolla på kläderna då och då, det syns rätt tydligt.
Citera
2009-11-09, 23:04
Medlem
idezs avatar
Ja men ska jag låta dom ligga en minut eller 13 timmar? När ska jag kolla första gången och hur vet jag att dom inte blir vitare?! ge mig ett ungefär. det är det enda jag vill ha. snälla. ett. ungefär.
Citera
2009-11-09, 23:50
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ja men ska jag låta dom ligga en minut eller 13 timmar? När ska jag kolla första gången och hur vet jag att dom inte blir vitare?! ge mig ett ungefär. det är det enda jag vill ha. snälla. ett. ungefär.

Men hur ska vi kunna svara på din fråga? Det är ju ytterst subjektivt hur bleka du vill ha dina plagg. Vi vet inget om vilken färg de har, och vilken tid det tar för den att blekas på just det material färgen sitter. Men visst, jag kan ge dig en tid. På ett ungefär. Inte exakt alltså. Utan bara nästan. Tolv säger jag då.

Läs på flaskan och prova, ffs...
Citera
2009-11-10, 00:01
Medlem
idezs avatar
Citat:

läs om, läs rätt.

Sen så står det inget på flaskan om tid, det är därför jag frågar.
Citera
2009-11-10, 00:28
Medlem
Nennenes avatar
Ställ in maskinen på förtvätt o huvudtvätt. Tvättmedel i båda facken o sköljmedel i sitt lilla fack.

När du ser att vattnet börjar rinna i facket för sköljmedlet så häller du i en halv flaska klorin (det brukar räcka) och sen sätter du dej o väntar tills maskinen är färdig.

Om dom är mycket gula så kan du ta hela flaskan.
Citera
2009-11-10, 00:46
Medlem
tripleas avatar
En halv flaska klorin är på tok för mycket. Prova snarare med en halv deciliter.
Citera
2009-11-10, 00:51
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
En halv flaska klorin är på tok för mycket. Prova snarare med en halv deciliter.

Nej då det är inte för mycket! Jag har tvättat så flera gånger o då blir det rent!!!!! En halv dl är alldeles för lite för en hel maskin!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in