Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-09, 21:38
  #1
Medlem
vessleäckels avatar
Tjena är kass på att söka, hittar inga direkta svar..

1.)Gått på sub några veckor. Om jag tar metadon imorgon (24h sedan sista subben) får jag effekt?

2.) Om jag sedan går på metadon i 4-5 dagar, och vill börja ta subutex, ska man vänta eller är det bara att köra?
Citera
2009-11-09, 21:42
  #2
Medlem
illNills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vessleäckel
Tjena är kass på att söka, hittar inga direkta svar..

1.)Gått på sub några veckor. Om jag tar metadon imorgon (24h sedan sista subben) får jag effekt?

2.) Om jag sedan går på metadon i 4-5 dagar, och vill börja ta subutex, ska man vänta eller är det bara att köra?


Ingen blandning ja skulle rekomendera, men det ska du nog tåla.
Citera
2009-11-09, 22:42
  #3
Medlem
bluetech123s avatar
Jag tror du måste vänta till subben går ur, men är inte säker, och vet inte hur länge, så någon annan får svara på det.

Buprenorfin (Sub) blockerar (vissa) andra opioider, men vad jag vet gäller inte samma sak för Metadon. Så du kan alltså kliva på subben direkt utan något problem. Men jag vet inte om det blockerar metadon.

Fan jag tror någon mer kunnig får svara för jag märkte att jag inte har så bra koll på det här.
Citera
2009-11-10, 16:03
  #4
Medlem
Black&Whites avatar
Kan svara på fråga två, det är rätt som han ovan skriver, du kan ta subutex direkt efter metadon om du vill.

Om du väntar 24 h innan du tar ditt metadon borde du också få hyffsad effekt. Det är svårt att veta då det varierar mycket.
Citera
2009-11-10, 17:00
  #5
Medlem
vessleäckels avatar
Stämmer följande:

Metadon till Subutex, vänta 36h för att slippa abstinens och få effekt
Sub till Metadon, vänta 24h för att få effekt

??
__________________
Senast redigerad av vessleäckel 2009-11-10 kl. 17:13.
Citera
2011-09-05, 20:27
  #6
Medlem
Jedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black&White
Kan svara på fråga två, det är rätt som han ovan skriver, du kan ta subutex direkt efter metadon om du vill.

Om du väntar 24 h innan du tar ditt metadon borde du också få hyffsad effekt. Det är svårt att veta då det varierar mycket.


Någon annan insatt som kan bekräfta / dementera det fetmarkerade?

Alltså, -kan man dra en liten lina subutex á 0.5mg efter att ha druckit 50mg meta igår vid kl.14´00? (första gången jag provade för övrigt om det har någon betydelse..)
Får höra så mkt motstridiga uppgifter och är inte den som chansar, vissa påstår man måste vänta 2-3 dygn innan man kan gå på sub igen efter ett metadonintag medan andra, som ovan tex, påstår det är lugnt att köra relativt direkt.

Kan tillägga jag brukar nyttja subutex dagligen i relativt små doser, som mest 2mg /dag men det vanliga är 0,5 - 1mg sub/Dag.

Någon kunnig snäll hjälpsam person som vill oc kan upplysa en undrande? Tack på förhand.

Vänligen /Jedi
Citera
2011-09-06, 16:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi
Någon annan insatt som kan bekräfta / dementera det fetmarkerade?

Alltså, -kan man dra en liten lina subutex á 0.5mg efter att ha druckit 50mg meta igår vid kl.14´00? (första gången jag provade för övrigt om det har någon betydelse..)
Får höra så mkt motstridiga uppgifter och är inte den som chansar, vissa påstår man måste vänta 2-3 dygn innan man kan gå på sub igen efter ett metadonintag medan andra, som ovan tex, påstår det är lugnt att köra relativt direkt.

Kan tillägga jag brukar nyttja subutex dagligen i relativt små doser, som mest 2mg /dag men det vanliga är 0,5 - 1mg sub/Dag.

Någon kunnig snäll hjälpsam person som vill oc kan upplysa en undrande? Tack på förhand.

Vänligen /Jedi
Nej nej nej det är fel.

Om du har metadon i kroppen och sedan tar Sub så kommer du kastas i våldsam abstinens för Buprenorfinet kommer slå bort metadonet som har fäste på receptorerna vilket orsakar acute withdrawal.

Man måste vänta tills allt metadon är ute ur kroppen innan man ska gå på Subben.
Citera
2011-09-12, 06:05
  #8
Medlem
illegalodlares avatar
Jag tog ca <1mg Subutex nasalt och en kork Metadon en gång, kände inte av någon "krock" kanske hade tur för det var små doser Subutex det handla om, ruset upplevde jag knappt, vart lite "skev" det var allt. Du kan nog köra på, pröva dig fram.

MVH
Citera
2012-01-06, 04:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Nej nej nej det är fel.

Om du har metadon i kroppen och sedan tar Sub så kommer du kastas i våldsam abstinens för Buprenorfinet kommer slå bort metadonet som har fäste på receptorerna vilket orsakar acute withdrawal.

Man måste vänta tills allt metadon är ute ur kroppen innan man ska gå på Subben.


Förstår inte varför han skulle få abstinens om han endast testat meta en gång, kan ju omöjligt vara beroende av det?
Citera
2012-01-06, 10:15
  #10
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Förstår inte varför han skulle få abstinens om han endast testat meta en gång, kan ju omöjligt vara beroende av det?


Bra fråga, men jag skulle inte chansa för skulle du råka utför en sådan krock så är det är jävla resa, men det kanske inte blir så när du inte är beroende.

Man tar väl ibland för givet när man svarar att alla använder opiater/opiodier dagligen för man själv gör det.

PZ
__________________
Senast redigerad av Jungle 2012-01-06 kl. 10:19.
Citera
2012-01-11, 01:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Förstår inte varför han skulle få abstinens om han endast testat meta en gång, kan ju omöjligt vara beroende av det?
Jag läste mellan raderna jag har inget bra svar på frågan.
Citera
2012-01-12, 01:53
  #12
Medlem
Om du tar sub medans du har t.ex metadon/heroin i systemet så kommer du bli dålig som fan när suben kickar in. Beror på hur längesen det var du tog det dock, var det t.ex bara 6 timmar sedan du tog metadon/heroin så kommer du bli så dålig på ett sätt som du aldrig varit med om innan. Metadon sitter ju i väldigt länge så man får ju vänta längre med det medans jag kan ta sub ca 12 timmar efter jag tagit heroinet, helst sovit sedan dess med och ta det när man vaknar då är det ingen fara. Men som sagt om du fortfarande är opiatpåverkad när du tar sub, då kommer du må riktigt dåligt.
__________________
Senast redigerad av DopeLife 2012-01-12 kl. 01:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback