2009-11-09, 09:59
Medlem
Rauf Denktass avatar
sedan lördags men inget brutet, dock gipsade dom inte. allmänt glappande/kluckande i armbågsleden, svullnad. Nån med erfarenhet? Prognos o behandling, utfall. Just nu går jag på dexofen o hoppas på bättring men livrädd för att skiten ska hoppa ur igen för det gör djävulskt ont. några nerver verkar ha tagit stryk oxå för tumme+pek/långfinger känns som om dom har somnat o det sticker lite i dom.

tacksam för alla svar
Senast redigerad av Rauf Denktas 2009-11-09 kl. 10:02.
Citera
2009-11-09, 10:46
Medlem
Krafses avatar
Jag har erfarenhet, minns att det gjorde ont som fan och att armbågen var alldeles slapp efteråt. Det gick dock över snabbt tycker jag. Eller snabbt och snabbt, det tog väl 2-3 veckor innan armbågen kändes stabil och bra igen.

Att tummen och pekfinger har somnat kan bero på att en svullnad trycker på nerven som går till det stället där du tappat känseln, det borde gå över men kanske inte i takt med att svullnaden går ner. Nerver kan ta bra länge att läka om de är skadade. Jag lyckades med konststycket att skada en nerv i handleden när jag försökte dra sönder ett par handbojor en gång. Det var fan ingen hit alltså, ska aldrig mer göra så.
Jag hade ingen känsel i tumme, pekfinger, långfinger och lite runtom på handryggen. Eller det fanns känsel där, men den var så kraftigt nedsatt att man i princip kan säga att det inte fanns någon känsel där. Känseln kom tillbaks efter drygt ett halvår och nu är det helt återställt.

Men angående armbåge ur led, jag fick aldrig några nerver i kläm fast jag kanske hade tur.
Som sagt, armen kan vara rätt slapp efteråt så du borde ta och träna lite sen. Typ bicepscurl och bänkpress. Ta det lugnt med bänkpress bara och ös för helvete inte på en massa vikt då armbågen fortfarande kan vara lite slapp, bättre att ta det lugnt och vara på den säkra sidan.

Hur gick armbågen ur led förresten? På mig så gick de benen i underarmen rakt bakåt. Eller överarmsbenet framåt om man vill se det så..
Citera
2009-11-09, 11:08
Medlem
Rauf Denktass avatar
Judotävling och allt gick jäkligt snabbt, trodde att jag skulle blockera ett kast genom att sträcka ut vänsterarm mot mattan men motståndaren var för snabb och för stark och armbågen vek sig åt fel håll. Otur helt enkelt. Gick nog ur om du kan tänka dig ovansidan av handen mot din skuldra.

Så nu e det bara o ta det lugnt tills man kan börja använda den för som det är nu har jag den i 90 graders vinkel. Neråt går bra att böja men värre uppåt. Men du behövde inte heller gips?
Senast redigerad av Rauf Denktas 2009-11-09 kl. 11:13.
Citera
2009-11-09, 11:34
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauf Denktas
Judotävling och allt gick jäkligt snabbt, trodde att jag skulle blockera ett kast genom att sträcka ut vänsterarm mot mattan men motståndaren var för snabb och för stark och armbågen vek sig åt fel håll. Otur helt enkelt. Gick nog ur om du kan tänka dig ovansidan av handen mot din skuldra.

Så nu e det bara o ta det lugnt tills man kan börja använda den för som det är nu har jag den i 90 graders vinkel. Neråt går bra att böja men värre uppåt. Men du behövde inte heller gips?

Aah okej, ja det kan nog ha varit ungefär så jag fick den ur led också, tog emot med armen när jag föll baklänges, och sen när jag skulle resa mig upp så märkte jag att det kändes jävligt fel och att det gjorde fasligt ont att belasta armen. Kan tänka mig att den böjdes för mycket åt fel håll och tappade all stabilitet, så benen där gled helt enkelt ur led eftersom min kroppsvikt fortfarande var på armen.

Jag vetetusan om jag egentligen behövde gips, men det fick jag. Hade nog klarat mig utan faktiskt.

Nu när du säger det så minns jag att det i princip var omöjligt (och smärtsamt) att försöka böja armen uppåt. Alltså med handflatan mot främre axeln typ. Jag hade som sagt gips fast jag brukade linda av bandaget och lirka av eländet ibland eftersom det var mycket bekvämare utan, och det var då jag kände att det var typ tvärstopp när man skulle försöka böja armen helt inåt. Som om det satt något inuti armbågen och tog emot. Det gick dock över det med och rörligheten kom tillbaks sen.
Citera
2009-11-09, 22:52
Medlem
Man brukar väl inte gipsa leder som hoppat ur led? Stöd kanske men inte fixering, det behövs väl inte?
Citera
2009-11-10, 21:21
Medlem
swedems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Man brukar väl inte gipsa leder som hoppat ur led? Stöd kanske men inte fixering, det behövs väl inte?

Armbågar som hoppar ur led brukar gipsas.
Citera
2011-02-04, 18:22
Medlem
Braaus avatar
Själv åkte armbågen ur led igår på en fotbollsmatch o då blev de gipsat direkt när läkarna´dragit tillbaka den. skulle ha gipset i 1-2 veckor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in