• 1
  • 2
2009-11-08, 21:23
Medlem
flipper1446s avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3769531.svd

Flickan satt alltså i skopan på traktorn, skopan lossnar och flickan hamnar under skopan. Tror inte man behöver säga mer än så. Väldigt tragiskt, kan inte ens tänka mig vilka tankar som går genom förarens huvud.

Artikeln säger inte vem som kört, men man får väl anta att det är den chockade släktingen som nämns.

Men jag undrar lite, hur kan en skopa lossna från en traktor, och vilken typ av traktor var det? Hur lyckas flickan hamna under skopan? Var det så att traktorn var i dåligt skick, eller hade man slarvat vid anslutningen av skopan? Eller var det helt enkelt någon slags hissa-mig-högt-lek under färd som ledde till detta?
Senast redigerad av flipper1446 2009-11-08 kl. 21:25.
Citera
2009-11-08, 21:27
Medlem
inte läst just den art.
Men jag kör lastmaskin och ibland kan man helt enkelt missa låsa skopan, de är väl samma mekanism på traktorer och i ett gupp är de lätt den hoppar av.

Bondungar har högst olycksstatestik och förolyckas mest i hemmiljö inte så konstigt eg
Tragiskt som fan ..
Citera
2009-11-08, 21:40
Medlem
fags avatar
Jag skulle inte vilja vara den som missade att låsa skopan. Det lär krävas många turer till en kurator/psykolog för att klara av det samvetet.
Tragiskt.
Citera
2009-11-08, 22:19
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
inte läst just den art.
Men jag kör lastmaskin och ibland kan man helt enkelt missa låsa skopan, de är väl samma mekanism på traktorer och i ett gupp är de lätt den hoppar av.
Ah, okej, då förstår jag. Vilket jävla "tänk om..."-ögonblick.
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Bondungar har högst olycksstatestik och förolyckas mest i hemmiljö inte så konstigt eg
Tragiskt som fan ..
Jag har inte tänkt på det förut, men det stämmer säkert. Hemmet är väl statistiskt sett den farligaste platsen att vistas på (or so I've heard, men inte så konstigt kanske med tanke på att gemene man spenderar mer tid där jämfört med andra platser) och en bondgård är så klart extra farlig med tunga fordon, motordrivna redskap osv.
Citera
2009-11-09, 08:59
Medlem
jamenvaddårås avatar
När jag är på landet ser jag rätt ofta bönder som kör runt med ungarna i skopan,
eller så sitter de sitter uppflugna på div fordon/harvar/ redskap/lass med bråte. Fattar inte att det är tillåtet.
Är det verkligen det.
Jag menar det finns cykelhjälm, säkerhetsbälte, regler om farliga leksaker osv etc, för att skydda barn.

Och sen kör bönderna omkring med ungarna i en traktorskopa.
Citera
2009-11-09, 10:54
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
När jag är på landet ser jag rätt ofta bönder som kör runt med ungarna i skopan,
eller så sitter de sitter uppflugna på div fordon/harvar/ redskap/lass med bråte. Fattar inte att det är tillåtet.
Är det verkligen det.
Jag menar det finns cykelhjälm, säkerhetsbälte, regler om farliga leksaker osv etc, för att skydda barn.

Och sen kör bönderna omkring med ungarna i en traktorskopa.
Ja, det säger väl egentligen allt! Den idioten som körde har fått sitt straff och det är på livstid. När ska folk lära sig använda huvudet och FÖRUTSE vad som kan hända om man gör si eller så. Idiottjäveln må ruttna inombords!
Citera
2009-11-09, 11:22
Medlem
Shine_s avatar
Jag ryste när jag läste omhändelsen i dagens tiding, fy fan va vidrigt.
Den mannens liv känns rätt över.

Klandar dock inte folk i allämnhet som låter ungar åka i skopa, har själv gjort det vid besök på landet och det är kul som fan. Vi har ju ett galet säkerhetstänk idag gällande barn vilken givetvis medför mycket bra men också gör tillvaron lite tråkigare för många ungar. Lådbil t.ex. känns ju rätt otänkbar i dag?
Citera
2009-11-09, 11:36
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag ryste när jag läste omhändelsen i dagens tiding, fy fan va vidrigt.
Den mannens liv känns rätt över.

Klandar dock inte folk i allämnhet som låter ungar åka i skopa, har själv gjort det vid besök på landet och det är kul som fan. Vi har ju ett galet säkerhetstänk idag gällande barn vilken givetvis medför mycket bra men också gör tillvaron lite tråkigare för många ungar. Lådbil t.ex. känns ju rätt otänkbar i dag?
Inget kan väl vara tråkigare än att ligga "five feet under" innan man fyllt tio
Citera
2009-11-09, 18:45
Medlem
Även om låsmekanismen inte är ordentligt i så skall normalt en traktorskopa ändå inte kunna tippa, endast om man kör över ett rejält gupp, bör vara ett gupp som orsakar att skopan flyttar sig i höjdled en decimeter, vilket låter orimligt i detta sammanhang...
Som jag förstod det så åkte flickorna upp och ned med skopan och skopan föll av och välte över en av flickorna(www.pitea-tidningen.se)...
Låter mest troligt att det var materialfel på grejjerna...

Känns som om man aldrig kommer låta kidzen åka traktorskopa iallafall...
Citera
2009-11-09, 18:48
Medlem
Neonights avatar
Borde man inte veta bättre än så här? Man kör väl för fan inte ungar i grävskopa! Mentalt jävla kalhygge till bonde!

Citera
2009-11-09, 18:54
Medlem
A.Chigurhs avatar
När vi var yngre så hade vi som tradition på midsommar att åka bakpå släpet på en mindre "traktor" ser inte de stora skillnaderna här. Extremt tragisk olycka i varje fall.
Citera
2009-11-09, 19:25
Medlem
man har suttit många timmar i skopa med vänner och hoppat och studsat. Stackars jävel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in