2009-11-08, 12:18
Medlem
Tiwazs avatar
Min flickvän har bjudit över sin pappa (samt mamma och bror) på farsdag-middag ikväll och vi vet inte riktigt vad vi ska bjuda på. Vår gissning är att han vill ha en rejäl köttabit, men vi lagar sällan kött, och aldrig något dyrare än fläskfilé. Vi kan dock tänka oss att lägga några hundra på den här måltiden, så vad tror ni skulle vara en bra idé?

Ge förslag på huvudrätt, och vet du något passande till för- och efterrätt så tipsa gärna om det också!

Helst inte något som tar lång tid i ugnen, eftersom vår ugn för tillfället inte blir så varm av någon anledning, bara klyftpotatis kan gå på en två timmar för att bli bra :/
Citera
2009-11-08, 12:26
Medlem
Smutzs avatar
Oxrulader kan säkert vara uppskattat om gubben är av klassiskt snitt.
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/oxrulader-1.70359

Leta helst runt lite efter andra ruladrecept, det finns många goda varianter.
Om er ugn fixar hasselbackspotatis så är det ett givet tillbehör.
Citera
2009-11-08, 12:33
Medlem
gås eller kalkon middag me alla tillbehör e ju toppen
Citera
2009-11-08, 12:45
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patpong
gås eller kalkon middag me alla tillbehör e ju toppen

Visst är det toppen men dessa fåglar behöver ju flera timmar på sig i ugnen för att bli ordentligt helstekta. Ingenting för TS primadonna till ugn således.
Citera
2009-11-08, 12:52
Medlem
undervattenfisks avatar
Varför inte bara göra nåt snittsigt av en fläskfilé? måste väl inte kosta för att smaka

Potatisgratäng är ju rätt stiligt istället för pommes och nån härlig rödvinsås kanske

edit; nu blir man väl upphängd och spottad på då jag har märkt att sås till potatisgratäng inte är så uppskattat här på FB
Citera
2009-11-08, 13:09
Medlem
Tiwazs avatar
Jag tycker personligen att rödvinssky funkar bra till potatisgratäng, men jag är en såsälskare av stora mått också och de flesta vill väl kanske inte ha sås till gratäng.

Tack för förslagen hittils, jag tror dock inte på oxrulladerna, det skulle bara vara far själv och jag som skulle uppskatta att det är ansjovis i dem, men jag ska kolla efter lite andra recept på rullader. Men låt gärna förslagen flöda vidare
Citera
2009-11-08, 13:30
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Jag tycker personligen att rödvinssky funkar bra till potatisgratäng, men jag är en såsälskare av stora mått också och de flesta vill väl kanske inte ha sås till gratäng.

Tack för förslagen hittils, jag tror dock inte på oxrulladerna, det skulle bara vara far själv och jag som skulle uppskatta att det är ansjovis i dem, men jag ska kolla efter lite andra recept på rullader. Men låt gärna förslagen flöda vidare

Ansjovis är naturligtvis bara en av många tänkbara fyllningar, kanske färskost, senap och dragon kan vara något?
http://recept.nu/1.37427/markus_auja...nap_och_dragon

Om du vill ha en superenkel förrätt som gubbar tycker om kan du göra såhär:
1. Koka sparris
2. Lägg lite lufttorkad skinka (typ prosciutto crudo) på ugnsgallret och värm upp så de blir knapriga.
3. Hyvla parmesan över sparrisen och skinkan, ringla över lite god olivolja.

Inte världens roligaste men god, enkel och snabb.
Citera
2009-11-08, 13:47
Medlem
martenihs avatar
Stek fläskfile
Kasta i fetaost och en burk med soltorkade tomater (med oljan!)
Ev. kan man skära tomaterna i mindre bitar.

Passar utmärkt med ris.

Annars skulle jag nog gå på att göra en riktigt mustig kantarellsås och servera med någon typ av potatis
Citera
2009-11-08, 14:24
Medlem
rayraviolis avatar
En redig stek (exempelvis innanlår, älg om tillgängligt) är ju utomordentligt smidigt att ordna. Potatisgratäng och rödvinssås är tillbehör som nog uppskattas av de flesta.
Citera
2009-11-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Visst är det toppen men dessa fåglar behöver ju flera timmar på sig i ugnen för att bli ordentligt helstekta. Ingenting för TS primadonna till ugn således.
Jo det e klart--men det e postat 12 typ o det ska va till kvällen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in