2010-07-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raskas
Har ofta när jag sett poliser lagt märke till att båtmössan oftast bärs av aspiranter och piketpoliser.
Medan ordningspoliser som verkar haft ett par år i yrket ofta kör barhuvat.Vad säger reglementet om detta?
Ska en polis med utomhustjänst bära någon slags huvudbonad eller är detta valfritt?Båtmössan är ju ett plagg som gör sig väldigt bra på just piketen då dom oftast är stora karlar med ett något mer grovhugget utseende..
De gånger man ser en ordningspolis bära mössan ser det lätt lite kling och klang aktigt då de oftast besitter en något mer modest fysik och mindre råbarkade ansiktsiktsdrag.

Båtmössa skall egentligen bäras av all uniformerad ordningspolis när man kliver ur bilen.
Om man bara ska hoppa in i en affär och köpa lite tuggummi så är det väl ingen som gnäller direkt..
Men för tjänsten föreskriven uniform skall alltid bäras komplett i tjänst.
I detta fall skall båtmössa vara på när man jobbar.
Citera
2010-07-18, 14:15
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PL10
Båtmössa skall egentligen bäras av all uniformerad ordningspolis när man kliver ur bilen.
Om man bara ska hoppa in i en affär och köpa lite tuggummi så är det väl ingen som gnäller direkt..

Vad händer om man ber en icke reglementsenligt klädd uniform att rätta till misstaget å det bestämdaste? Jag såg nämligen 2 poliser i fredags utanför mitt hus som inte bar sina mössor. Fast jag hade druckit lite då så jag vågade inte säga till dom.
Citera
2010-07-18, 14:44
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Varför skulle det begås betydligt fler våldtäkter här? Om vi talar om den mer klassiska definitionen av våldtäkt?

Därför att vi i Sverige har för vana att sticka ner huvudet i sanden och ignorera att det faktiskt händer. Det gör att inga åtgärder existerar utan vi lunkar på i samma gamla goda takt som vi alltid har gjort och hoppas att problemet ska försvinna av sig själv.
Citera
2010-07-18, 15:44
Medlem
Raskass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PL10
Ok,men är detta något som ni som jobbar som poliser uppmärksammat att det ofta slarvas med och kanske ses mellan ögonen med?Aspiranter är dock duktiga på mössanvändning men så fort det blir anställning är det mössa av..Bor själv i ett samhälle 20 000 inv och enda gången huvudbonad används vid jobb utanför bilen är vid trafikkontroller då skärmmössa bärs.Kan det vara så att man känner sig som polis något "uppklädd" i båtmössa och därför ratar den? Förlåt för denna fixering av huvudbonad men tycker att det ger ett betydligt proprare intryck även om man inte har looken att göra sig snygg i mössan.
Citera
2010-07-18, 16:38
Medlem
Funderarmusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Därför att vi i Sverige har för vana att sticka ner huvudet i sanden och ignorera att det faktiskt händer. Det gör att inga åtgärder existerar utan vi lunkar på i samma gamla goda takt som vi alltid har gjort och hoppas att problemet ska försvinna av sig själv.

Håller till viss del med.

Men hur åtgärdar vi problemet istället för att sticka huvudet under sanden?
Citera
2010-07-18, 16:45
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Vad händer om man ber en icke reglementsenligt klädd uniform att rätta till misstaget å det bestämdaste? Jag såg nämligen 2 poliser i fredags utanför mitt hus som inte bar sina mössor. Fast jag hade druckit lite då så jag vågade inte säga till dom.
Skulle säga att du har ungefär lika stor chans mellan alternativen Bli ignorerad / De tar på sig mössorna / De omhändertar dig. Det senaste förutsätter dock ett kasst sätt att påtala saken på, vilket folk som "druckit lite" ofta kan ha
Citera
2010-07-18, 22:04
Medlem
Raketlennys avatar
Poliser på Flashback
Citera
2010-07-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Goddag yxskaft. Forskningen visar ju på raka motsatsen. Att det i Sverige anmäls i betydligt högre grad och att acceptansen för den typen av våld är lägre här.
Citera
2010-07-19, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Poliser på Flashback
Ja tänk. Även vi är människor...
Citera
2010-07-19, 02:58
Medlem
Jag kommer inte ihåg om jag eller någon annan ställt frågan förrut, sorry isåfall.
M
Om man blir gripen och sen anhållen för ett brott och man har husdjur hemma och man är ensamstående, hur gör man då? Kontaktar polisen någon närstående då som fixar så att djuret inte far illa?
Citera
2010-07-19, 05:40
Medlem
Credzs avatar
Citat:

sluta ljug. . .

Gen modifierade monster är ni
Citera
2010-07-19, 06:58
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Vi bedriver spaning och upprätthåller ordningen här, borde du ha svarat och fått admin att rasa av stolen i yttrandefrihetens högborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in