Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 23:57
  #17233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
"Ren Skogsstjärna" ligger på 90 -96% ..... 50% är utspädd och ligger nära säljspriten ...

Hur du reagerar om du blir skjuten har du ingen aning om före det händer ....
Far åt helvete din förvuxna yngling.
Hembränt är Renare än Bolags-Sprit vare sig det är 50 eller 99%

Tack för sista svaret..
om snuten försöker ta mig inatt..
Citera
2018-11-29, 00:04
  #17234
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
Far åt helvete din förvuxna yngling.
Hembränt är Renare än Bolags-Sprit vare sig det är 50 eller 99%

Tack för sista svaret..
om snuten försöker ta mig inatt..
Det är skillnad på "ren" hembränt = inte utspädd och på hembränt = spädd sprit...

I övrigt får jag tacka för smickret ... förvuxen yngling låter så mycket bättre än gamla tant ..
Citera
2018-11-29, 00:18
  #17235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är skillnad på "ren" hembränt = inte utspädd och på hembränt = spädd sprit...

I övrigt får jag tacka för smickret ... förvuxen yngling låter så mycket bättre än gamla tant ..
Du bor i Tuna va.?
Brukade åka dit ibland förr om åren från Ronna.
Citera
2018-11-29, 00:31
  #17236
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
Du bor i Tuna va.?
Brukade åka dit ibland förr om åren från Ronna.
Nej, jag bor inte i Tuna ... däremot uppväxt med kontakter i Finnskoga, Värmland -- och från Norrlandssläkt ... samt var min make i branschen tills vi blev tillsammans/gifte oss -- hans sista bränning gick till bröllopet sen lade han ner eftersom han inte ville att familjen skulle drabbas.

Han bodde ett tag i närheten av Ronna/S-tälje, men vet inte om han bara brände för husbehov då eller om det var mer .... Hur som helst, 30 år sedan, så jag tror du handlat med någon annan.
Citera
2018-12-01, 22:25
  #17237
Medlem
Västkustskts avatar
En sak som jag undrar är hur poliser ser på att en vanlig skötsam svensk har en kniv i fickan för självförsvar?

Det känns lite så nu att risken är så stor att bli överfallen av invandrargäng att det är är värt risken att åka dit för vapenbrott bara för att ha en chans att överleva ett överfall.

Och anledningen till att jag frågar är det att för några veckor sen så berättade en kompis till mig att han av misstag exponerade sin kniv för några poliser, men de sa bara nåt i still med att han "skulle ha bättre koll på grejerna" och sen gick de därifrån.

Är det så allmänt bland poliser att de ser mellan fingrarna för kostymkillar som har en kniv för självförsvar?
Citera
2018-12-02, 12:15
  #17238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
En sak som jag undrar är hur poliser ser på att en vanlig skötsam svensk har en kniv i fickan för självförsvar?

Det känns lite så nu att risken är så stor att bli överfallen av invandrargäng att det är är värt risken att åka dit för vapenbrott bara för att ha en chans att överleva ett överfall.

Och anledningen till att jag frågar är det att för några veckor sen så berättade en kompis till mig att han av misstag exponerade sin kniv för några poliser, men de sa bara nåt i still med att han "skulle ha bättre koll på grejerna" och sen gick de därifrån.

Är det så allmänt bland poliser att de ser mellan fingrarna för kostymkillar som har en kniv för självförsvar?

Om du blir överfallen av ett gäng, så är risken större att de övermannar dig och tar kniven ifrån dig och använder den emot dig än att du lyckas freda dig.

Sen att någon har den framme och lyckas exponera att de har en kniv för polisen tyder ju på att det är någon som ”flashar” med kniven inför polare. Också ett tecken på att denne inte bör ha kniv.

Sen förstår jag inte ens varför en vanlig svensson skulle bli kontrollerad. Risken att bli ertappd med kniv, om man i övrigt sköter sig är ju tillika 0.
Citera
2018-12-11, 08:30
  #17239
Medlem
Sainsburyss avatar
Kan man bli bötfälld två gånger direkt efter varandra för samma trafikförseelse?

Låt oss säga att jag åker 85 eller 90 kmh på en väg där hastigheten är 80. För stunden har jag glömt bort hastigheten då jag tänker på mormors äppelpaj med vaniljsås. Polisen ligger bakom mig och framför mig finns det en fartkamera.
Fartkameran slår på och fotar mig när jag kör för fort så jag åker dit på böter.

Men vad gör polisen bakom mig nu, eller vad hade ni gjort?
Nu har jag alltså fått böter av fartkameran, men skulle ni också bötfälla mig så jag får dubbla böter av samma brott?
Citera
2018-12-11, 09:30
  #17240
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Kan man bli bötfälld två gånger direkt efter varandra för samma trafikförseelse?

Låt oss säga att jag åker 85 eller 90 kmh på en väg där hastigheten är 80. För stunden har jag glömt bort hastigheten då jag tänker på mormors äppelpaj med vaniljsås. Polisen ligger bakom mig och framför mig finns det en fartkamera.
Fartkameran slår på och fotar mig när jag kör för fort så jag åker dit på böter.

Men vad gör polisen bakom mig nu, eller vad hade ni gjort?
Nu har jag alltså fått böter av fartkameran, men skulle ni också bötfälla mig så jag får dubbla böter av samma brott?
Nejdå, det är ett och samma brott och ett straff. Jag hade stannat dig och skrivit ut böterna direkt, sen hört av mig till kamerorna och meddelat att de kan stänga sitt ärende.
Citera
2018-12-11, 15:32
  #17241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Kan man bli bötfälld två gånger direkt efter varandra för samma trafikförseelse?

Låt oss säga att jag åker 85 eller 90 kmh på en väg där hastigheten är 80. För stunden har jag glömt bort hastigheten då jag tänker på mormors äppelpaj med vaniljsås. Polisen ligger bakom mig och framför mig finns det en fartkamera.
Fartkameran slår på och fotar mig när jag kör för fort så jag åker dit på böter.

Men vad gör polisen bakom mig nu, eller vad hade ni gjort?
Nu har jag alltså fått böter av fartkameran, men skulle ni också bötfälla mig så jag får dubbla böter av samma brott?

Beror på vad du menar.

Om mätningen från polisbilen är samma sträcka där du blir fotograferad av fartkameran så blir du inte bötfälld två gånger. Då det är två olika mätmetoder på exakt samma sträcka.

Däremot är det inte ovanligt att en bil vinkas in i en hastighetskontroll. Får böter. Blir sur. Skriver under ordningsboten och kör ifrån platsen i för hög hastighet och får en bot igen.

Inte många som vet/tänker på att det går att mäta hastigheten från båda hållen.

Att du skulle bli bötfälld för att köra i 85-90 km/h på en 80 km/h-sträcka kommer inte hända om poliserna i det bakomliggande fordonet är ärliga. Är för stort säkerhetsavdrag som ska göras. Om det är en fast kontroll med exempelvis laserinstrument är det en annan femma då det går att mäta mer exakt.
Citera
2018-12-11, 16:57
  #17242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evry
Beror på vad du menar.

Om mätningen från polisbilen är samma sträcka där du blir fotograferad av fartkameran så blir du inte bötfälld två gånger. Då det är två olika mätmetoder på exakt samma sträcka.

Däremot är det inte ovanligt att en bil vinkas in i en hastighetskontroll. Får böter. Blir sur. Skriver under ordningsboten och kör ifrån platsen i för hög hastighet och får en bot igen.

Inte många som vet/tänker på att det går att mäta hastigheten från båda hållen.

Att du skulle bli bötfälld för att köra i 85-90 km/h på en 80 km/h-sträcka kommer inte hända om poliserna i det bakomliggande fordonet är ärliga. Är för stort säkerhetsavdrag som ska göras. Om det är en fast kontroll med exempelvis laserinstrument är det en annan femma då det går att mäta mer exakt.

Självklart kan man böta folk för att ha kör 85 km/h på en 80 km/h-sträcka. Men det är ju då efter avdraget.
Avdraget är ju till för att man inte ska kunna skriva ut ett för högt belopp, men någon generellt föreskrivet avdrag finns inte vad jag vet utan en bedömning som man får göra på plats.
Citera
2018-12-11, 19:54
  #17243
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Nejdå, det är ett och samma brott och ett straff. Jag hade stannat dig och skrivit ut böterna direkt, sen hört av mig till kamerorna och meddelat att de kan stänga sitt ärende.

Okej, tack för svar!
Citera
2018-12-13, 16:38
  #17244
Medlem
Chopmunken-Alvins avatar
Vilken typ av brott leder till husrannsakan? Har googlat men lyckades inte hitta nåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback